Het is 07 sep 2025 00:08

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn eerste keer..
 Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 17 mei 2011 15:34 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Maandag een poging tot een shoot met zusje gedaan. Door de regen hebben we besloten om in de (luxe uitgevoerde) party tent te gaan werken. Het zijn echt naturel foto's geworden en ben benieuwd hoe jullie mijn eerste poging vinden.

1
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/80 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 76 mm.

2
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/40 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 42 mm.

3
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/50 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 67 mm.

4
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/80 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 73 mm.

5
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/80 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 84 mm.

6
Fotografie
F-stop: f/6.3, Belichtingstijd: 1/50 sec, ISO-snelheid: ISO-400 mm, Belichtingsafwijking: 0-stap, Brandpuntsafstand: 57 mm.

Laatst bijgewerkt door Maris op 17 mei 2011 18:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 17 mei 2011 16:12 
Lid
Fotografie

de foto's even nummeren, dat beoordeelt ook prettiger :knip2
ik mis op alle foto's scherpte, heb je ze wel naverscherpt na het verkleinen ? een tent lijkt me nu ook niet echt optimaal licht (te zien aan de kleuren)om daar te fotograferen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 17 mei 2011 17:14 
Lid
Fotografie

Er valt qua bewerking nog een hoop te behalen, hoor. Lichter maken, beetje rood eruit, verscherpen...
Probeer maar. :up

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 17 mei 2011 18:10 
Lid

Foto's zijn nu genummerd. Ik heb ze eerst verscherpt en later verkleint in een ander programma en er nooit meer aangedacht om ze te verscherpen. Dus dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn dat je scherpte mist, want zover ik kon zien was dat wel redelijk aanwezig.

Ik zal ze van de week opnieuw bewerken en zal dan bovengenoemde opties proberen. Kan het helaas niet direct doen, omdat ik niet mijn eigen pc (met bewerkingsprogramma) tot mijn beschikking heb. :(

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 18 mei 2011 13:04 
Lid
Fotografie

Ik hoop dat je het niet erg vind maar ik vond dit wel een mooie foto om op te oefenen. Ik heb met photoshop geprobeerd om de scherpte en kleuren wat beter te krijgen. Er zijn hier ongetwijfeld mensen die het veel beter kunnen, maar zusje ziet er volgens mij nu toch iets beter uit?

Fotografie

Profiel op dit foto forum
 Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 18 mei 2011 13:35 
Lid

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit. Thanks!!

Ik ben zelf ook aan het bewerken geweest.

Update:
1
Fotografie

2
Fotografie

3
Fotografie

4
Fotografie

5
Fotografie

6
Fotografie

Ik hoop dat het zo mag, want wilde ze in de beginpost zetten, maar dat ging niet.
En je zit dan over de 8 foto's.

Moet trouwens wel vermelde dat me zusje, van zichzelf een rode gloed in haar blonde haar heeft. Dus volgens mij zijn ze zo goed gequa kleur.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 18 mei 2011 14:58 
Lid
Fotografie

In je updates zit het nog niet helemaal lekke rmet scherpte en kleuren.
Nu is het ook het verstandigst om het met fotograferen goed te krijgen, en niet met Phototshop. Je moet een erg goede shopper zijn om van een slechte foto ng iets te maken, en onscherpe foto's krijg je gewoonweg niet scherp. ;)

Het fotograferen in een tent levert een probleem op met je witbalans. Of je moet die handmatig instellen, of (en dat lijkt me een beter idee) buiten de tent, met gewoon daglicht gaan fotograferen, en daarna moeilijker dingen gaan doen.
Foto 1, 4 en 5 zijn veel te geel-rood. Daarnaast zit de scherpte niet lekker, en je kunt je verscherping heel duidelijk zien; dat maakt het er dus niet mooier op. Probeer op de ogen scherp te stellen.
Ter illustratie:

Fotografie

Foto 2 heeft wat minder last van de kleurzweem. Haar huid zie je hier korrelig worden door je (ws te overmatige) verscherping. Wat ze daar aan heeft vind ik ook niet zo mooi op de foto.
Foto 3 en 6; die vind ik te veel een kiekje; misschien leuk voor jou en je zus, maar fotografisch te rommelig: de houding op 3 vind ik echt niet mooi, op de achtergrond van de laatste wat tuinmeubels en gerommel. De laatste heb je overigens zo veel verscherpt, dat het haar er kartelig van wordt.

De onscherpte is denk ik grotendeels te verklaren door je instellingen; je sluitertijd is erg krap t.o.v. je brandpuntafstand. Zeker als je nog niet een vaste hand hebt, zit je te krap, en krijg je dus onscherpte.
Her en der zie je de achtergrondstof in beeld; hou meer afstand, dan wordt die goed onscherp en heb je daar geen last van. Let op kleding etc; van die gedraaide bandjes dat staat niet echt mooi.

Al met al: leuke pogingen, met verbeterpunten. Met tips in je achterhoofd opnieuw proberen. En wees kritisch in wat je plaatst. :)

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 18 mei 2011 20:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gemini schreef:
In je updates zit het nog niet helemaal lekke rmet scherpte en kleuren.
Nu is het ook het verstandigst om het met fotograferen goed te krijgen, en niet met Phototshop. Je moet een erg goede shopper zijn om van een slechte foto ng iets te maken, en onscherpe foto's krijg je gewoonweg niet scherp. ;)

Het fotograferen in een tent levert een probleem op met je witbalans. Of je moet die handmatig instellen, of (en dat lijkt me een beter idee) buiten de tent, met gewoon daglicht gaan fotograferen, en daarna moeilijker dingen gaan doen.
Foto 1, 4 en 5 zijn veel te geel-rood. Daarnaast zit de scherpte niet lekker, en je kunt je verscherping heel duidelijk zien; dat maakt het er dus niet mooier op. Probeer op de ogen scherp te stellen.
Ter illustratie:

Fotografie

Foto 2 heeft wat minder last van de kleurzweem. Haar huid zie je hier korrelig worden door je (ws te overmatige) verscherping. Wat ze daar aan heeft vind ik ook niet zo mooi op de foto.
Foto 3 en 6; die vind ik te veel een kiekje; misschien leuk voor jou en je zus, maar fotografisch te rommelig: de houding op 3 vind ik echt niet mooi, op de achtergrond van de laatste wat tuinmeubels en gerommel. De laatste heb je overigens zo veel verscherpt, dat het haar er kartelig van wordt.

De onscherpte is denk ik grotendeels te verklaren door je instellingen; je sluitertijd is erg krap t.o.v. je brandpuntafstand. Zeker als je nog niet een vaste hand hebt, zit je te krap, en krijg je dus onscherpte.
Her en der zie je de achtergrondstof in beeld; hou meer afstand, dan wordt die goed onscherp en heb je daar geen last van. Let op kleding etc; van die gedraaide bandjes dat staat niet echt mooi.

Al met al: leuke pogingen, met verbeterpunten. Met tips in je achterhoofd opnieuw proberen. En wees kritisch in wat je plaatst. :)

Hulde voor deze reactie en bewerkingen!

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 19 mei 2011 18:30 
Lid
Fotografie

Jammer dat Maris zelf niks meer zegt. :blink

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 19 mei 2011 19:08 
Lid

Euh, goed opletten met verscherpen in Photoshop, je foto slaat aan het ruisen.
Belangrijk, poets de huid op, zeer eenvoudig, dan de huid een beetje verzachten, hoeft geen barby te zijn, maar op foto ga de inperfecties zeer goed zien, dus, beetje retoucheren is de boodschap.
Verscherpen doe ik met hoogdoorlaatfilter. Minder last van ruis, maar je moet goed opletten dat het effect niet te erg wordt.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 20 mei 2011 13:05 
Lid

Ik heb al jullie reacties uitvoerig gelezen (meerdere keren).
En heb der zeker wel wat aan.

Het was ook de bedoeling om gewoon buiten te gaan werken, maar ja het weer wilde anders. En aangezien ik aan de andere kant van het land woon, kan ik niet elke dag ff bij me zusje langs. Dus dacht ik laat ik maar een poging wagen. Ondanks dat de foto's verre van perfect zijn, vind ik ze voor een eerste keer wel aardig.

Perfectie is voor mij toch een streven dus ga zeker met jullie tips aan het werk.

Ik vraag me alleen af, hoe je in situaties dat je niets kunt doen aan rood licht, je dit bij het maken van de foto al kunt compenseren?
Ik heb zelf namelijk de opvatting dat als je goed bent in het foto's maken je je foto's echt maar minimaal hoeft te bewerken.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 20 mei 2011 13:27 
Lid
Fotografie

ik weet niet als dat op je camera zit.
je kan een handmatig witbalans maken je maakt een foto van een wit a4
dan daarop de witbalans bepalen de meeste camera's kunnen dat wel.
of je kan het ook corigeren met kelvin.
door de kelvin hoger of lager te zetten kan je al een goede witbalans verkrijgen.
moet je even kijken in je boekje van de camera wat mogelijk is.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 20 mei 2011 17:25 
Lid
Fotografie

Maris schreef:
Ik heb zelf namelijk de opvatting dat als je goed bent in het foto's maken je je foto's echt maar minimaal hoeft te bewerken.

Waarom heb je die opvatting? :)
Gewoon omdat meerdere mensen dat wel roepen en je dat dus 'ook vindt'? Of vanwege je weloverwogen beslissing na het werken met wel of niet bewerkte foto's?

Realiseer je je wel dat ook de analoge foto'bewerkt' werden, maar dat je dat dan niet zelf deed, maar dat dat in het lab gedaan werd?

Bij jou camera kun je beslist met handmatige witbalans werken, hoe dat moet staat in de gebruiksaanwijzing ervan.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 21 mei 2011 10:36 
Lid

Nee, dat is niet omdat meerdere mensen het roepen.
Maar ik wil leren fotograveren en niet leren photoshoppen.
Beetje naverscherpen, verkleinen, bijsnijden etc. vind ik geen ramp om te doen als het echt moet, maar je kunt tegenwoordig zoveel met je instellingen van je camera dat je niet uren bezig hoeft te zijn met het bewerken van je foto. Tenzij je natuurlijk zelf een leuke bewerking wilt maken of hebben.

Ik zal mijn gebruiksaanwijzing weer eens opduikelen en die door gaan spitten. Bedankt voor de tips.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 21 mei 2011 11:13 
Lid
Fotografie

Bijna alle digitale foto's hebben wat hulp bij nodig bij contrast, levels, vaak een beetje met de kleur.
:)

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 21 mei 2011 11:56 
Lid
Fotografie

De camera is een computer die interpreteert....maar niet alles juist doet...ge zult nog moeten shoppen....en zeker in raw gaan fotograferen als je u kleur onder controle wilt brengen. Dan nog moet ge SOMS een kleurcorrectie doen.

Mijn eerste keer..
BerichtGeplaatst: 22 mei 2011 12:34 
Lid

Mingus schreef:
Photoshoppen geen vloek hoor, het leren misschien wel.

Het is misschien een beetje kort door de bocht zo als jij het stelt en lijkt meer op een besmetting of zoiets.
Als je het fotograferen en het Photoshoppen een beetje onder de knie hebt, kan je misschien een betere afweging maken over de verhoudingen in je fotowerk..
De veronderstelling dat je klakkeloos op het knopje kunt drukken en dat Photoshop de rest wel doet ….. een hele foute gedachte.
De basis moet goed zijn en dan komt het shoppen goed van pas.
Wil je bizarre beelden maken dan is Photoshoppen een uitkomst.

Ik vond het lastig om de juiste woorden te vinden, maar zoals jij het omschrijft kan ik me helemaal invinden. Ik vind het geen ramp om te moeten photoshoppen, maar ik wil zonder photoshop al goede foto's kunnen maken, om ze te perfectioneren wil ik best wat photoshop handelingen verrichten. Maar het lijkt mij niet juist dat je een slechte foto goed maakt met photoshop. Dat is wat ik bedoel. Het moet als het ware in balans zijn. Ik zie photoshop dus niet als besmetting of virus of iets dergelijks. ;)

AJL schreef:
De camera is een computer die interpreteert....maar niet alles juist doet...ge zult nog moeten shoppen....en zeker in raw gaan fotograferen als je u kleur onder controle wilt brengen. Dan nog moet ge SOMS een kleurcorrectie doen.

Ik heb nog nooit met raw gewerkt, maar zal dat zeker eens gaan proberen bedankt voor de tip!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp