Hoi Hoi,
Welke AF punten gebruik je (welke lichten op als je een foto maakt?)
Als ik je verhaal zo lees en de compo zie denk ik dat je het middelste AF punt (center punt) gebruikt, klopt dat? Dit is wel het meest accurate AF punt, maar je kunt hem ook op alle punten instellen (weet niet hoeveel AF punten jouw camera heeft 5,7 of meer...moet je even opzoeken in je gebruiksaanwijzing.
maar als je uitgaat van het middelste AF punt: Je drukt de ontspanknop half in, stelt scherp...je houdt de knop half ingedrukt en beweegt langzaam met de camera tot je een goede compositie hebt.
Door de ontspanknop ingedrukt te houden, blijft je camera focussen op je onderwerp, terwijl de camera beweegt. Hij heeft het object als het ware gevangen Je zult merken dat dit na een tijdje een automatisme wordt. Ik denk er eigenlijk niet meer over na. Je gevoel pakt dan vanzelf de juiste compo.
Dan weer iets anders: One shot- al servo- Al Focus mode.
One shot gebruik je eigenlijk als je onderwerpen fotografeert die vrij statisch zijn. Je stelt scherp, houdt ontspanknop half ingedrukt en je camera houdt deze instelling vast. Als je onderwerp beweegt (naar voren of naar achteren loopt) corrigeert de camera niet, je foto zal onscherp worden.
Veel sportfotografen gebruiken daarom de Al servo mode. Het werkt hetzelfde...je stelt scherp, houdt de ontspanknop half ingedrukt, kadreert (bepaalt weer je compo) en je toestel zal in deze stand continu de afstand tussen jou en het scherpgestelde object bepalen en daarop automatisch scherp blijven stellen en het licht blijven meten. Hij (je camera) corrigeert dan continu (geeft veel geluidjes

)
Check : welk AF punt(en) gebruik je?
Welke AF instelling gebruik je? (one shot, al servo, al focus)
In het kort, maar lees ook goed je gebruiksaanwijzing door!
http://www.digitalfotografie.nl/artikel ... focus.html