Het is 06 sep 2025 22:27

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Voetbal vrienden
 Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 24 mei 2011 17:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik plaats haast nooit foto's op forums, maar wil toch wat actiever hierin worden.

Deze foto's zijn al zo 1/2 maand geleden gemaakt, snapshots zitten vanaf de grond.
De jongens (vrienden) waren zeer blij met de foto's en de bewerking vonden ze tof, maar wat vinden de 'échte' fotografen hier nou van?

(excuus voor het watermerk, heb deze zo geplaatst omdat ze worden gebruikt op Hyves)

1:
Fotografie

2:
Fotografie

3:
Fotografie

4:
Fotografie

5:
Fotografie

6:
Fotografie

7:
Fotografie

8:
Fotografie

:blush

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 21:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Nog geen enkele reactie...dan ontgaat de lust je ook wel om meer te posten ;)

Moeilijke fotografie...sportfotografie. De meeste foto's zien er goed scherp uit, daar waar ze scherp moeten zijn. :up
De bewerkingen zijn niet helemaal mijn smaak, ik zie liever natuurlijke kleuren in deze tak van fotografie (of zwart-wit)
Een goed bedoelde tip van mijn kant: laat het fotobewerken even voor wat het is en stort je op de basis van de fotografie. De composities van de foto's bijvoorbeeld zijn niet goed. Doorgesneden ledematen (voeten snij je ook graag af :P ) en boven die koppies zit veel te veel ruimte. Daardoor krijgen je foto's een amateuristisch uiterlijk. Hou wat ruimte onder de voeten en wat minder boven het hoofd. Wel genoeg, zodat de voetballers nog kunnen springen binnen het kader ;) Probeer ook wat meer ruimte in de kijkrichting te houden. Op de foto nr 4 bv botsen de voetballers tegen je kader aan. Foto nr.5 zou een veel spannendere foto zijn als je de meest rechtse speler meer tegen de rechterkader had gehouden en er meer ruimte richting bal (voor de kijkers links) zou zijn geweest. Durf te spelen met compo's...centraal is vaak wat saai.

Goede pogingen hoor...succes!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 21:44 
Lid
Fotografie

Ik vind 2 en 8 de beste :upc mooie portretten :) De bewerking is wel heel erg aanwezig en ik weet niet zeker of ik dat zo tof vind. Maar zeker een leuke serie :)

Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 21:57 
Lid
Fotografie

@moontjuh

Nu ik erop let houd ik idd wel erg veel ruimte over boven het hoofd. Maar dit komt denk ik doordat ik altijd probeer scherp te stellen op de ogen/hoofd. Daardoor kom ik denk ik zo 'hoog' en worden de ledematen er afgesneden. Hoe kan ik dit dan verhelpen?

@dhldldh

Bewerkingen zijn idd erg aanwezig. Het waren eigenlijk ook echte prut foto's en had snel wat uit de hand genomen. Toen die avond had ik wat photoshop filters gedownload en heb die uitgeprobeerd, vond zelf het resultaat wel tof. Maar idd wel erg aanwezig.

Allebei bedankt voor het moeite nemen tot een reactie, bedankt!(y)

Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 22:27 
Lid
Fotografie

Hoi Hoi,

Welke AF punten gebruik je (welke lichten op als je een foto maakt?)
Als ik je verhaal zo lees en de compo zie denk ik dat je het middelste AF punt (center punt) gebruikt, klopt dat? Dit is wel het meest accurate AF punt, maar je kunt hem ook op alle punten instellen (weet niet hoeveel AF punten jouw camera heeft 5,7 of meer...moet je even opzoeken in je gebruiksaanwijzing.

maar als je uitgaat van het middelste AF punt: Je drukt de ontspanknop half in, stelt scherp...je houdt de knop half ingedrukt en beweegt langzaam met de camera tot je een goede compositie hebt. Door de ontspanknop ingedrukt te houden, blijft je camera focussen op je onderwerp, terwijl de camera beweegt. Hij heeft het object als het ware gevangen Je zult merken dat dit na een tijdje een automatisme wordt. Ik denk er eigenlijk niet meer over na. Je gevoel pakt dan vanzelf de juiste compo.

Dan weer iets anders: One shot- al servo- Al Focus mode.
One shot gebruik je eigenlijk als je onderwerpen fotografeert die vrij statisch zijn. Je stelt scherp, houdt ontspanknop half ingedrukt en je camera houdt deze instelling vast. Als je onderwerp beweegt (naar voren of naar achteren loopt) corrigeert de camera niet, je foto zal onscherp worden.
Veel sportfotografen gebruiken daarom de Al servo mode. Het werkt hetzelfde...je stelt scherp, houdt de ontspanknop half ingedrukt, kadreert (bepaalt weer je compo) en je toestel zal in deze stand continu de afstand tussen jou en het scherpgestelde object bepalen en daarop automatisch scherp blijven stellen en het licht blijven meten. Hij (je camera) corrigeert dan continu (geeft veel geluidjes :P )

Check : welk AF punt(en) gebruik je?
Welke AF instelling gebruik je? (one shot, al servo, al focus)

In het kort, maar lees ook goed je gebruiksaanwijzing door!
http://www.digitalfotografie.nl/artikel ... focus.html

Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 22:48 
Lid
Fotografie

Ja, ik ben al wel wat verder in de fotografie kennis dan dat jij denk ik denkt :)

Mijn camera heeft er dacht ik 9 af punten. En hij staat inderdaad ingesteld op de middelste.

Het gebruik van One shot - al serve en al focus mode ben ik ook bekend mee.
Ik heb hem ook altijd op al servo staan bij sport. En met het gebruik van de ontspan knop half ingedrukt houden ben ik ook bekend, maar dat heeft weinig zin bij sport. Daarom gebruik ik dus ook al servo zodat ik met het beeld meekan, maar dan nog kan ik dacht ik niet snel hoeken bepalen. Daarnaast is het steeds verwisselen van je af punten ook niet handig, want je weet niet van te voren wat voor een moment er komt. Misschien rent er wel net iemand naar je toe voor een mooie portret.

Ik moet met sport nog veel oefenen, ik doe eigenlijk ook nooit sport fotografie. Bedankt voor alle tips en ik ga zeker eens oefenen met het veranderen van de scherpstel punten onder het fotograferen! :D

Ook moet ik me meer bezig houden met de compositie van de foto, ik moet meer aan kwaliteit dan aan kwantiteit denken, kom altijd met erg veel 'troep' thuis omdat ik het leuk vind om hem te ratelen haha.

Voetbal vrienden
BerichtGeplaatst: 01 jun 2011 19:26 
Lid
Fotografie

Ik sluit mij ook aan bij wat moontjeh zegt. Ik vind ook dat je naam er wel op rare plaatsen opstaat...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp