Het is 28 aug 2025 06:59

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Lars
 Lars
BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 14:17 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi, ik ben nieuw hier en ik durf eindelijk de stap te zetten om mijn foto te laten beoordelen. Alle kritiek is welkom. Brand maar los. Kan ik alleen maar van leren.
Alvast bedankt!
Fotografie

Exif gegevens:
Sluitertijd:1/60
Brandpunt (mm):35
ISO:400
Diafragma (F):3.5
Wel of geen flits: geen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lars
BerichtGeplaatst: 16 jun 2012 18:40 
Lid
Fotografie

misschien eerst je even voorstellen in dit topic ;) KLIK

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 00:16 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Een eerlijk portret van de kleine Lars, inclusief vochtige neus en ogen :D
Natuurlijk hoort dat laatste bij kindjes van die leeftijd maar voor een foto voor aan de muur bijvoorbeeld zou ik dat soort dingen toch wel altijd ff in de zakdoek laten verdwijnen voordat ik de foto maak.

Ik persoonlijk ben ook wel een fan van een beperkte scherptediepte, en het stoort mij niet dat die oren niet scherp op de plaat staan. Mocht je in de toekomst wel het hele gezicht + oren scherp willen kun je best je diafragma nog wat knijpen, f5,6 is wel zo'n beetje het minimale wat hier voor portretten gebruikt word geloof ik.

Al met al een goeie binnenkomer, en hoop snel meer van je te zien!

Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 09:41 
Lid
Fotografie

Jammer dat er eerst 108 kijkers zijn geweest die niks hebben gepost

Goed maar....
Het neusje zuiver, zoals gezegd; dan...met 35 mm...ik zou meer een lens van 50 of meer mm gebruiken, want nu krijgt ge een vergroting van een hoofd (alhoewel beroepsfotograaf Van Fleteren dat ook doet)
Ook de scherptediepte mag groter want met f3.5 is die te beperkt (beter f5.6 tot f8)

Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 11:29 
Lid

mooie scherpe foto ! Ik ben nog maar een beginneling hoor hihi .. maar ziet er goed uit

Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 13:09 
Lid
Fotografie

Nee, ik moet eerlijk blijven,... Sorry Femmel, voor mij is 't geen hoogvlieger.... Zondermeer een "leuke" foto om te bewaren als moeder zijnde, maar helaas technisch short er her en der wat aan ;)
Maar daar gaan we je mee proberen te helpen dmv goed bedoelde kritieken en tips natuurlijk ;)

Zoals Mrs nuke aanhaalt zijn de tranen en de snotterbellen niet echt iets wat waarde toevoegd aan een foto.
maar technisch gezien:
- Lenzen met een kortere brandpuntsafstand hebben de eigenschap te vertekenen. nu weet ik zo 1.2.3 niet de cropfactor van een olympus E-450, maar deze zal ronde de 1.5 liggen. dat wetende, en wetend dat je bij portretten met 75-90mm in de ideale range zit, is het dus verstandig zoals AJL aanhaalt een lens vanaf 50mm te gebruiken (of iig minimaal tot 50mm, of verder inzoomen)
-hoewel eerdere zeggen dat ie scherp is, zie ik toch minimaal wat bewegingsonscherpte.
Normaliter is er een soort van vuistregel voor sluitersnelheden (snelheid minimaal het getal van je aantal mm's) Maar voor portretten zo dichtbij, en met snel bewegende kinderen zie je maar dat er uitzonderingen op de regel zijn. Ik zou zeggen probeer minimaal op 1/125 te schieten bij kids ;)
-Je diafragma is misschien een keuze, maar zo niet dan een kleine uitleg: hoe lager het getal, des te meer licht er binnen kan in de lens, maar hoe kleiner je scherptegebied.
bij een hoger getal komt en dus minder licht binnen, maar heb je weer een groter scherptegebied,.... ergens in deze twee samen met je ISO waarden moet je een goed compromis zien te vinden voor de foto zoals jij 'm wilt hebben.

Schroom niet om te posten he !! Zie graag meer werk van je verschijnen de komende tijd.
hoe meer je online zet voor beoordeling, des te sneller ga je vooruit (als je de tips ten harte neemt van iedereen hier :D :D )

Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 14:20 
Lid

Bedankt voor alle wijze woorden. Hier kan ik zeker wel wat mee.

Neusje, ogen poetsen oke, snap ik en is zo verholpen

Bewegingsonscherpte en dus je sluitertijd aanpassen, kwestie van veel oefenen denk ik.
Diafragma is hetzelfde verhaal. Veel oefenen dus

Aan de camera en lenzen kan ik op dit moment niet veel doen. Geen geld om zo maar eens een nieuwe lens te kopen. Op dit moment heb ik dus een 35mm lens en 2 kitlenzen. 18-42mm en 40-150mm.
Dan zou dus de 40-150mm de beste lens zijn in dit geval?

Lars
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 18:11 
Lid
Fotografie

Citaat:
Dan zou dus de 40-150mm de beste lens zijn in dit geval?

Yep, dat zal 'm zijn :D

Gewoon lekker blijven schieten met die lens, en zo nu en dan wat dingetjes uit eerdere commentaren meenemen ;)

Wellicht als je het echt leuk vindt om te doen eens vragen om de kids van bvb een vriendin te mogen fotograferen. Mijn ervaring leert nl dat (zeker de niet-fotografen, en wellicht ook als je net begint) ouders, zowel moeder als vader toch anders kijken naar een foto van het eigen kind (en logisch!) en daardoor misschien wat minder kritisch ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp