Het is 28 aug 2025 00:24

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur beginner .. kinderfotoshoot
 beginner .. kinderfotoshoot
BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 13:45 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
He Hallo

Ik heb bij een kennis van mij wat foto's gemaakt van haar kindje, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ik hoor graaaag wat er goed is .. en wat er verbeterd kan worden :-)
dank jullie wel!

ps: het zijn idd diverse stijlen ... ik ben nog een beetje zoekende :)

foto 1
Fotografie

foto 2
Fotografie

foto 3
Fotografie

foto 4
Fotografie

foto 5
Fotografie

foto 6
Fotografie

foto 7
Fotografie

foto 8
Fotografie

Laatst bijgewerkt door kkika82 op 08 aug 2012 22:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 17:08 
Lid

oef ! 57 x bekeken en geen reactie ...
dat betekent niet veel goed toch? haha
zijn ze zo slecht? of zijn het er misschien teveel?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 20:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
:D 57 keer bekeken wil niet zeggen dat dat door 57 mensen is gebeurd.
Misschien ben ik wel 57 keer hier langs geweest :)

Maar de foto's.
Voor een zoekende ziet het er best wel goed uit alleen zijn er een paar kleine dingetjes die mij opvallen.

2 vind ik de beste van allemaal. (wel een beetje krap tegen de kant aan gezet.)
Hier is de witbalans ook goed wat bij 1 en 4 verkeerd valt.
3 vind ik de witbalans (rode gloed) wel mooi bij dit tafereel passen maar is scherp gesteld op de neus i.p.v. het oog.

De foto's zijn allemaal uit verhouding gesneden (past niet meer in een normaal lijstje) wat wel kan want dit is abstracte kunst maar maak dan een echt vierkant en niet net een vierkant.

TIP: trek aandacht door met iets naast de camera te rammelen (sleutelbos) zodat het kind in de lens gaat kijken.
Bij 1, 5, 6, 7 en 8 mis ik dat het kind in de camera kijkt en dan worden het meer van die kiekjes.

Er is wel meer op te merken maar na 58 kijkers komen die wel, wees maar niet bang en heb geduld :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 20:51 
Lid

hehe thankx sugarman... geduld is misschien niet mijn sterkte kant .. :)
Bedankt voor je feedback !
Hoe zie jij trouwens dat foto 4 niet de juiste witbalans heeft? want ik vond persoonlijk die het beste.
je moest eens weten hoe ik aan het rammelen geweest ben haha, naast de lens... maar het was een zeer ondernemend meisje.
Ja, das idd een goeie... de afmetingen zijn dus slecht gekozen, aangezien de ouders straks vast wel een foto in een lijstje willen plaatsen, oops

BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 21:03 
Lid
Fotografie

Voor wat betreft de witbalans (of bewerking) is dat natuurlijk ook een kwestie van smaak maar de roze gloed op de huid en de te blauwe ogen vond ik onnatuurlijk over komen en 1 ziet ze gewoon te wit (bleek). Jonge kinderen komen niet vaak in de zon en zijn altijd wel een beetje aan de bleke kant maar niet zoals op 1.

TIP 2: zorg voor veel verschillende rammelaars want een kind maak je niet blij met een rammelaar :)
En las veel pauzes in en wacht op het juiste moment om weer te gaan schieten en rammelen.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 21:22 
Lid

sugarman: oke! ja klopt, zo wit was ze niet idd :) thanks voor je tip.
Whaha ik had 1 rammelaar en 1 bumba knuffel en naja... blijven proberen.

flashsplash: ja je hebt gelijk, zal voortaan wat minder foto's in 1keer plaatsen.
Ik heb bij oa de zwart wit opnames 1 flitslamp gebruikt (rechts naast de camera) en links van model reflectiescherm. Ik heb bewust geen 2 flitslampen gebruikt ivm het platflitsen, maar t is dus nog teveel flits begrijp ik. Hoe kan ik dat aanpakken? minder fel laten flitsen? of ? stand flitser aanpassen? ik had de flitser nu iets boven het model geplaatst.
Kan je mij vertellen hoe ik foto 5 beter had kunnen snijden?

vinden jullie de scherpte wel in orde?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 21:28 
Lid
Fotografie

wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je mooie uitdrukkingen hebt weten vast te leggen.
zonder dat kun je technisch perfecte platen maken die niemand boeien.
dus de grootste slag heb je al geslagen.
plat flitsen zie ik niet.
wat wel mooi is als er wat meer variatie in licht en donker is zoals bijvoorbeeld in foto 8.
een goede opstelling om mee te beginnen is 1 flitser op 45graden zetten en ongeveer 20 graden hoger als model.
reflectiescherm aan de andere kant zorgt dan voor het opvullen van de schaduw.

zet je de flitser naast de camera dan krijg je erg frontaal licht en doet het scherm niet veel.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2012 22:05 
Lid
Fotografie

kkika82 schreef:
vinden jullie de scherpte wel in orde?

De foto's vind ik scherp alleen 3 had de scherpte op het oog moeten liggen en niet op de neus.

En nu ik toch bezig ben :) Foto 4 is buiten geschoten en als je niet in een studio omgeving ben laat dan die flitser thuis. Vind ik persoonlijk mooier en dan heb je ook geen twee kleur temperaturen door elkaar.
Gewoon in de schaduw of een schaduw maken met een difuusscherm geeft een wat natuurlijker resultaat.

Maak ook van te voren gebruik van een grijskaart zodat je softwarematig de witbalans goed kan instellen en van daaruit eventueel de kleurtoon kan gaan bewerken.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 00:26 
Moderator
Fotografie

Met al die wijze mannen boven mij en als beginner durf ik geen technische reactie te geven maar foto 2 en fot 8 vind ik in ieder geval mooie foto's. Over smaak valt niet te twisten he.
En als ik de reactie van Flashsplash lees maak ook ik de fout om teveel foto's te plaatsen.
Bedankt voor de tip Flash.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 11:00 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
2 schiet er boven uit voor mij, zowel qua licht, qua kleur, qua scherpte, .. .Zou alleen een andere compo nemen en vooral de Fay weglaten, tenzij je het echt voor een kaartje of zo wil gebruiken.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 18:45 
Lid

frans: thanks voor je feedback, leuk om te horen !
Oke, dus ik zal de flitser iets meer naast het model moeten plaatsen ipv frontaal , weer iets geleerd, eens zien wat dat voor lichteffect geeft. Ik hoor ook wel eens dat je met 1 lamp geen goede lichte foto's kunt maken en altijd 2 lampen nodig hebt, maar dat is dus niet t geval.
Ja de uitdrukkingen vond ik zelf ook wel mooi bij sommige foto's, erg blij mee, het meisje was vliegensvlug dus was nog best lastig als beginner haha.

nena; thanks, welke compo zou jij dan toepassen bij foto 2 ?

fotosmurf, ben toch blij dat je ff een reactie neerzet hoor :-) ook beginners hebben een mening haha... en toch goed te weten welke foto's er bovenuit springen. Ik zelf vind foto 4 zo mooi, maar blijkbaar vinden anderen foto 2 mooier. Misschien toch door de flits in foto 4.

sugarman: Maar zonder flitser, zit je dan niet met teveel schaduwen e.d.? Met de flitser buiten kun je tenminste nog gebruik maken van de opvulflits toch? of zie ik dat verkeerd? Ik ben zonder flitser in een schaduwomgeving nog een beetje bang dat het te donker wordt of te onscherp, vandaar mijn flitser.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 18:59 
Lid
Fotografie

kkika82 schreef:
sugarman: Maar zonder flitser, zit je dan niet met teveel schaduwen e.d.? Met de flitser buiten kun je tenminste nog gebruik maken van de opvulflits toch? of zie ik dat verkeerd? Ik ben zonder flitser in een schaduwomgeving nog een beetje bang dat het te donker wordt of te onscherp, vandaar mijn flitser.

Voor het "beste" (vind ik dan) resultaat voor portret fotografie in de buitenlucht is dat je mensen in de schaduw zet en dat lijkt donker maar is niet zo. Probeer het maar eens uit. Wel tot een goede sluitertijd komen van tenminste 1/80s of sneller. Dus spelen met je ISO tot een goede sluitertijd.
Je hebt dan geen harde schaduwen en geen dicht geknepen oogjes.

Of je maakt een schaduw op het model met een groot difuusscherm die de zon tegen houd. Nog mooier dan in een echte schaduw gemaakt door wolken. Wel iemand mee nemen ter assistentie om dat ding vast te houden :)

Als je dan toch perse wilt flitsen schaf dan een mobile flitsinstallatie aan van tenminste 2 x 400ws die met de zon mee kan flitsen en gebruik niet een klein opzet flitsertje.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 19:49 
Lid

kkika82 schreef:
Ik hoor ook wel eens dat je met 1 lamp geen goede lichte foto's kunt maken en altijd 2 lampen nodig hebt, maar dat is dus niet t geval.

Er is ook maar 1 zon en die kan voor heel hard licht zorgen, maar ook voor heel mooi licht. Daar is vaak ook reflectie van andere zaken, neem nu bv. gewoon kledij die je aan hebt.

Beste is : start met 1 lamp en probeer de andere kant wat op te lichten met een reflectiescherm (desnoods een wit doek of een stuk isomoplaat). Eens je dat onder de knie hebt, kun je verder gaan en bv. gebruik maken van een 2de lamp om een haarlichtje te creeren of andere lichteffecten.

In natuurlijk licht, probeer schaduw te vinden op welke manier ook. Soms kun je niet anders dan in het harde zonlicht. dan kan licht inflitsen helpen.

Succes nog!!

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 20:59 
Lid

dank voor de tips nena en sugarman !

Sugarman, laatste vraag: zo'n diffuus scherm om t zonlicht mee tegen te houden (buiten), dat is weer een ander scherm dan mijn witte reflectiescherm neem ik aan? klopt dat? Ik vroeg mij dat al langere tijd af... heb t wel eens gezien dat mensen dat toepassen, moet je idd wel een assistente hebben, das jammer.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 21:52 
Lid

diffuus scherm: een gewoon wit laken kan al wonderen doen, maar kun je niet alleen natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 21:58 
Lid
Fotografie

Let je wel op de minimale plaatsingsgrootte van het forum:
► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.
Foto 1 en foto 8 zijn maar 600 pixels breed en dus te klein.
Graag even groter plaatsen :)

BerichtGeplaatst: 08 aug 2012 22:30 
Lid

oops sorry aangepast !

welk webalbum gebruiken jullie? ik heb picasa webalbum, maar ben altijd aan het stoeien met die pagina... betere opties?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 11:04 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
Goede poging om te beginnen, mooi modeletje waar heel wat meer in zit.
Wat me wat opvalt is dat vele opnames plat zijn geflitst. De kunst van fotografie is het licht zien en met het licht spelen. Als je te fel gaat flitsen haal je alle sfeer weg uit de opnames. Ik ga ook voor de tweede.
Alleen zou ik die letters weglaten. Ook de kadrage kan wat extra aandacht gebruiken. Probeer de 1/3 regel bij de vorming , dat heb je zowat in de derde foto.
De andere zijn soms heel nauw gekaderd , in die mate dat je niet meer ziet wat er bij de opname hoort. Zoals dat stukje hond in foto 6.
Foto 5 , is eigenlijk wel wat heel mooi maar wat spijtig gesneden.
En als laatste, als je teveel opnames plaatst dan zal je de kijker wat overdonderen. Je kan beter 1 of 2 opnames plaatsen in plaats van 8.

Blijven proberen is de boodschap

Flash, je hebt het weer helemaal goed onder woorden gebracht! Meters maken is het devies. Maar less is more!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp