Oke, waarom betwijfel ik of het een verschil maakt? De sensor bevat pixels. Deze pixels kun je niet softwarematig groter of kleiner maken. Maar... laten we eerst maar eens vaststellen waar ruis vandaan komt en welke factoren hier invloed op kunnen uitoefenen.
De vraag is: waar komt de ruis vandaan? Ruis wordt onder andere veroorzaakt door de lekstromen van de pixels. Deze lekstromen zijn min of meer constant. Zonder signaal, heb je bij wijze van spreken wel lekstromen en dus ruis. Bij een klein beetje signaal, is er relatief veel ruis. Bij veel signaal, is er relatief gezien veel minder ruis. Je ziet de ruis dan ook in de donkere delen.
Welke factoren beinvloeden nu de signaal/ruis-verhouding? Om er twee te noemen:
- een hoge iso-waarde. Wat er in de camera gebeurt is het volgende. Er komt minder licht in de camera (omdat het simpelweg donkerder is geworden), via de iso-waarde vertel je eigenlijk de camera dat dit lagere hoeveelheid signaal (binnenkomend licht) meer versterkt moet worden om voor jou een mooi beeld te produceren. Het probleem is dat de signaal/ruis-verhouding slechter is geworden en dat niet alleen het signaal wordt versterkt, maar ook de ruis.
- de grootte van de pixels. Hoe groter de pixel, des te meer signaal (licht) de pixel zal opvangen, des te beter de signaal/ruis-verhouding. Sensoren met kleinere pixels hebben per definitie eerder last van ruis. Op de cropsensoren zijn de pixels kleiner om toch een flink aantal pixels te kunnen huisvesten. Vandaar dat ze minder goed met hoge iso-waarden kunnen omgaan als je dit vergelijkt met de full frame camera's.
Nu weet ik niet precies wat er gebeurt als je de camera op 10MP instelt, maar ik weet zeker dat de pixels niet groter worden van deze instelling en ook zullen de lekstromen niet minder worden. Dus... dit kan volgens mij niet de oorzaak zijn van minder ruis in je foto.
Hier vind je nog wat meer info over de iso-waarde en ruis.