Het is 23 jun 2025 22:09

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Dennis ZW+close + update
 Dennis ZW+close + update
BerichtGeplaatst: 11 jan 2016 23:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
R2D2 schreef:
Mooie blik.

Frans schreef:
Als je zorgt dat de focus op het meest nabije oog ligt gaat het meestal goed.
Heeft iets te maken met de manier waarop wij westerlingen kijken denk ik.

Bedoel je dat het dan minder opvalt/storend is als het andere oog wat minder scherp is?

De blik van de westerse mens gaat bij een portret bijna altijd als eerste naar het dichtsbijzijnde oog.
Dat gebeurt als het ware onbewust. In het hoofd wordt een snelle vergelijk gemaakt met reeds opgeslagen beelden en kennis daarover en volgt een "intuitieve" reactie in de zin van mooi, kloppend, mannelijk etc. Dat alles in een split second.
Pas al er iets niet klopt komt onze bewuste beschouwing naar voren die wikt en weegt, beredeneert, waardeert etc. Een proces dat tijd en moeite kost.

"Ons feilbare denken" van nobelprijswinnaar Daniel Kahneman gaat over dat snelle en langzame denken en is de moeite van het lezen waard.

Ons brein is liever lui dan moe en heeft dus liever dat alles klopt.
En kloppend is dat het nabije oog scherp is. Zoals in het echt waar je oog scherpstelt op datgene waarop de focus gericht is.

Zit net even naar wat bewegende beelden van mensen te kijken.
En ja bij mensen die me niet recht van voren aankijken gaat mijn blik automatisch eerst naar het dischtsbijzijnde oog.

Maar nogmaals verwar mijn wijsheden niet met waarheden. :vlag

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dennis ZW+close + update
BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 08:18 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik fotografeer ook heel vaak met mijn 70-200mm, niet alleen sportfoto's, maar ook portretten en landschapjes. Bij het maken van portretten maak ik inmiddels nauwelijks meer gebruik van en heel groot diafragma. Als je namelijkte dicht op je onderwerp staat (en dat is vaak het geval), dan is de scherptediepte mijne inziens vaak te krap. Als er meerdere mensen op de foto moeten (groepsfoto), dan maak ik zeker het diafragma wat kleiner. Het voordeel is dat er meer mensen binnen de scherptediepte vallen (eigenlijk wil je dat ieders gezicht er binnen valt) en dat de lens nog beter presteert.

Bedankt voor je raad Henry, maar heb je niet het nadeel dat de bg dan wat storend gaat worden en geen mooie dof meer heeft :dk

Dennis ZW+close + update
BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 10:49 
Lid
Fotografie

De achtergrond is dan inderdaad wat minder wazig, maar je moet denk ik niet bast komen te zitten in een situatie waarbij je van mening bent dat je (bijvoorbeeld) alleen met een f/1.8 mooie portretfoto's kunt maken.

Het gaat uiteindelijk om de scherptediepte. Als die niet groot genoeg is om ook je achtergrond te omvatten, valt die er vanzelf buiten. De scherptediepte is afhankelijk van het gebruikte diafragma, de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp. Als je iets meer "Tele" inzet, dan moet je haast wel een kleiner diafragma instellen om het scherptediepte gebied nog acceptabel te houden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2