Frans schreef:
De meeste ding zijn reeds gezegd.
Ik zou je het volgende ter overweging willen meegeven.
Je bent aan het oefenen.
Om de kunst onder de knie te krijgen is het handig allereerst redelijk natuurgetrouwe portretten te maken qua kleur, licht en contrast aan de ene kant en pose, expressie aankleding etc. aan de andere kant.
De artistieke invulling komt oas als het handwerk geleerd is en onder de knie.
In de studio wordt veelal niet met licht van buiten gewerkt.
Vooral bij snel wisselende weersomstandigheden is natuurlijk licht bijna niet onder controle te krijgen.
Dat geldt ook voor lichtbronnen in de studio die gecontroleerd worden door andere fotografen.
Natuurlijk is flitsfotografie ook mogelijk in combinatie met natuurlijk licht. In de beginfase is het dan het gemakkelijkst om het natuurlijk licht als hoofdlicht te gebruiken en de flits als invullicht. Op strobist.com spreekt men van balancing the light; betere termen eigenlijk.
Maar ook dan maak je je het zelf makkelijker om te oefenen met natuurlijk licht dat niet te snel wisselt in intensiteit in de tijd. Een bewolkte dag is daarvoor ideaal.

Thanks
Ik heb ook een goed(?) boek liggen dat ik maar eens rustig moet gaan lezen (Flitsen met een reportageflitser, Sonja van Driel) om het e.e.a. te leren. Daar zit ook een groot deel praktijk bij, en dat heb ik wel echt nodig haha. Zo leer ik het het liefst.
Henry schreef:
Ferry schreef:
Dus als jullie een goede oplossing voor hebben hoor ik het graag...
Ik (en velen met mij) plaatsen de foto's via Photobucket. Als Imgur iets met de kwaliteit van jouw foto's doet, dan is Photobucket wellicht de oplossing. Het is dan te hopen dat Photobucket, net als bij ons, van de kwaliteit van jouw foto's afblijft.
Die kan ik eens proberen. Dankejwel.