Het is 07 jul 2025 23:37

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Kleine acteur in wording!
 Kleine acteur in wording!
BerichtGeplaatst: 18 nov 2015 00:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja ik weet dat 2 stops aanbevolen word overal maar eigenlijk is het niet juist.
Daar moeten we even bij nadenken waarom het niet juist zou zijn.

We nemen een model belicht op F8 bv. Gaan we de achtergrond overbelichten naar bv F11 dan zit je al 1 stop buiten proportie zeg maar. Met als resultaat een uitgebrande achtergrond. Meer uitbranden dan uitbranden kan niet. Eens de sensorcel overbelicht is, is er geen ruimte meer tot nog meer overbelichten.
Het resultaat is altijd hetzelfde: wit. Dus het heeft geen zin om er F16, F22 of nog gekker te gaan doen. Het wit zal er niet witter op worden.

Maar toch is er een bijkomstig probleem of neveneffect. En dat is oa overstraling.
De achtergrond met 1 stop overbelicht geeft niet voldoende kracht om ook een belichting te veroorzaken op je model dat sterker is dan je keylight.
De reden is de omgekeerde kwadraatregel dat zorgt voor het afvallen van het licht.
Dus bij F11 is het eigenlijk technisch onmogelijk over te stralen.

Maar 1 en ander veranderd als we verder doorgaan in overbelichten.
Stel model terug op F8 en achtergrond op F22.
Model op 1 meter van je, achtergrond op 2 meter van je.
De omgekeerde kwadraatregel leert ons dat je dan je model van achter gaat belichten met pakweg F16! Dus je zet een sterke rim aan die krachtiger is dan je keylight van F8. (glimmend randje op schouders) Maar het word er niet beter op.
Die achtergrond is dan zo hard dat hij ook komt instralen in je lens met een waarde die hoger is dan de belichting van je model.
Resultaat flare en contrastverlies, overstraling. Maar ook ander neveneffecten zoals bv het kickereffect op de wang (witte streep op de wang) Omdat de achtergrond niet meer een gewoon wit vlak is maar een lichtbron is geworden dat sterker is dan je keylight. Je achtergrond word dan een supergrote softbox die vol in uw lens slaat.
De moraal van dit lange verhaal is dat dit onwenselijk is en we dus met net voldoende overbelichten ons doel bereiken en geen verder neveneffecten hebben.
Dus 2/3 stops om het perfect te doen. 1 stop als je lui wil zijn zoals ik ;-)

MAAR... en dat is altijd de controverse in fotografie. Die "regel" gaat niet altijd op.
Als je achtergrond voldoende ver weg is van je model EN als je achtergrond niet hard reflecteert dan werkt 2 stops ook perfect. Dus in ruime professionele studios zal je daar minder last van hebben met 2 stops verschil. Veel onder ons werken echter met minder middelen dan en luistert dat allemaal zeer nauw.

Ook is het zo dat het wegblazen van een achtergrond niet altijd eenvoudig is doordat de lichtbron niet voldoende breed genoeg afstraalt om de achtergrond te kunnen vullen. Ik denk dan bv aan een open reflector dat zeer typisch ingezet word. Als je dan bv een 6 meter brede achtergrond egaal moet "invullen" dan krijg je geen uniform afstralingspatroon. Simpel gezegd er staat een cirkel op de achtergrond. Om van die cirkel een groot vlak te maken zetten ze dan maar de boel een stop extra hoger en komen we zo op die 2 stops uit. FOUT! Want het centrum van die cirkel is er nog steeds en die staat veel te hard. De juiste oplossing is echter een gepaste modifier te gebruiken en daar uw achtergrond mee uit te vullen. Maar door het verlies van die modifier zal je wel voldoende vermogen moeten hebben. Dus een krachtige flitskop. En dan kan het weer met 2/3 stop verschil.

Zo zie je dat het een genuanceerd verhaal is.

Als illustratie even een voorbeeld geplaatst viewtopic.php?f=4&t=78257
Die is F11 gemeten op het model, genomen in professioneel studio achtergrond ergens weg op 2,5 meter van het model en gemeten op F16.
Zoals je ziet: Geen rim, geen overstraling, geen contrastverlies, geen flare en geen kickereffect op de wangen en ook niets merkbaar in de haren.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2015 11:54 
Lid
Fotografie

Correctie: Henry ziet toch wat overstraling in mijn voorbeeld.
Ik kijk dat deze avond even na want nu moet ik echt werken.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2015 14:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor je uitleg Xafke! Zoals al eerder gezegd, neem ik je tip ook zeker eens mee en neem ik de volgende keer een paar foto's met 1 stop en ook met 2 stops (ik ben ook lui! :cool )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 19 nov 2015 01:21 
Lid
Fotografie

Super.
Ik was aan het denken. Nu we toch bezig zijn met dit leuke onderwerp.
Wie ook eerst is, er eens eentje maken met 3 stops zodat de neveneffecten beter zichtbaar zijn.
Normaal had ik een shoot zondag op de agenda maar door de werkdruk moet ik die uitstellen tot later datum.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 16:28 
Lid
Fotografie

BT schreef:
...Als je op internet zoekt vind je ook meestal als standaard 2 stops hoor :)
Ik geef jouw opmerking de volgende keer door aan hem en zal eens horen. Als ik het niet vergeet laat ik het je dan ook nog eens weten.

En? Wat was zijn reactie?

BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 14:13 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
BT schreef:
...Als je op internet zoekt vind je ook meestal als standaard 2 stops hoor :)
Ik geef jouw opmerking de volgende keer door aan hem en zal eens horen. Als ik het niet vergeet laat ik het je dan ook nog eens weten.

En? Wat was zijn reactie?

Ik heb het hem zelf eigenlijk nog niet durven zeggen :blush
Ik heb het wel verteld aan een andere docent en die vond het vreemd dat er 2 stops worden aangeleerd. Dit is idd veel te veel dus voortaan doe ik het zoals jullie zeiden! :up

BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 17:55 
Lid

mooi ! :)

BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 20:51 
Lid

heel mooi portret, knappe expressie!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2