Het is 24 jun 2025 08:05

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Studio
 Studio
BerichtGeplaatst: 23 maart 2016 10:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nee hoor, niet nodig. In RAW heb je wel veel meer speelruimte, MAAR... dan zit je gelijk aan "meer fotobewerken" vast. Je moet namelijk altijd de foto omzetten van RAW naar JPG en bij die omzetting kun je aan allerlei schuifjes trekken en bij de duurdere pakketten (bijvoorbeeld Photoshop) ook gelijk allerlei bewerkingen uitvoeren.

Ik heb jarenlang mijn foto's alleen in JPG geschoten, maar de laatste jaren maak ik sommige foto's ook in RAW, juist vanwege die enorme speelruimte die daar nog in zit. In RAW heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om:
- de JPG te corrigeren op belichting: een aantal stops +EV of een aantal stops -EV. Handig om onderbelichte of overbelichte delen te ontlopen
- een kleurcorrectie door te voeren, als je van mening bent dat er een kleurzweem in zit of juist een kleurzweem te accentueren (denk aan een zonsondergangetje)
- de lichte of donkere delen op te lichten of juist donkerder te maken
- de levendigheid, het contrast, etc. wat aan te passen.
Al met al: het geeft je veel meer speelruimte om je foto nog mooier te maken.
Vervolgens kun je met een fotobewerkingspakket er verder "helemaal op los gaan", of je laat het hierbij.
Plaats je de foto op het www, dan na het verkleinen nog even verscherpen.

Als je besluit om in JPG te fotograferen, laat je de omzetting over aan de fabrikant van je camera. Dit betekent niet dat de kwaliteit dan slecht is. Helemaal niet! Als je het zelf doet, moet je zeker weten dat je het beter kunt doen dan de fabrikant, want anders kun je het beter aan de camera overlaten.

Omdat ik foto nr 2 mooi vind, heb ik deze snel voor je bewerkt:
- contrast iets aangepast (Photoshop: auto contrast, 10 sec werk, lekker makkelijk en ik was tevreden met het resultaat)
- levels iets aangepast (Photoshop: auto levels, 10 sec werk, lekker makkelijk en ik was tevreden met het resultaat)
- bovenkant van je foto ietsje donkerder gemaakt, zodat boven- en onderkant ongeveer even donker zijn (via een aparte actie, 1 min werk)
- overbelichte deel van de spiegel verwijderd door de foto ietsje te croppen, 20 sec werk
- foto ietsje verscherpt met de waarden die ik standaard toepas op mijn foto's, 10 sec werk

Al met al, na een kleine 2 minuten was dit het resultaat:

Fotografie

Omdat de foto in JPG beschikbaar was kon ik haar rechteroog niet iets oplichten. Als je de foto in RAW had geschoten, had dit nog wel gekund. Is nu niet erg. Foto blijft mooi. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio
BerichtGeplaatst: 23 maart 2016 14:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Duidelijk hoe je het uitlegt en laat zien. Thanks
Ik blijf nog maar even in de jepg fase.
Zeker omdat ik nog nooit in een fotobwerkingsprogramma gewerkt heb.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2