Citaat:
Nb wat de scherpte betreft, mag misschien verkeerd liggen vlgs IJsland, maar je kunt de haartjes op de arm tellen.
Ik heb een naam hoor, en fijn dat jij de haartjes kan tellen, maar daar draait het toch niet om met fotografie. Blijkbaar vind jij iedere foto mooi, omdat er op iedere foto wel ergens een stukje scherpte zit....Mijn "eisen" liggen wat hoger dan dat. Verder is het in portretfotografie vrij gebruikelijk dat minimaal 1 oog scherp is.
Ik ben inderdaad wat lomp in mijn uitspraken soms, daar heb ik me ook voor verontschuldigd. Ik had inderdaad wat tips kunnen en moeten geven, naast de groote tip dat meer zelfkritiek mag en zelfs moet.
Voor foto´s met zulk hard tegenlicht kun je er haast niet omheen om te flitsen, doordat het licht nu van achteren komt valt het gezicht in de schaduw, door licht in te flitsen zorg je ook dat er licht op haar gezicht valt, doordat er meer licht op haar gezicht valt kunnen sluitertijden omhoog, zodat je meer scherpte in de foto krijgt. Verder geeft het helemaal niet dat je nog moet leren, ik heb het ook moeten leren en sterker nog, ik ben helemaal niet goed! Wat ik in middels wel geleerd heb is dat het niet uitmaakt dat je mislukte foto´s maakt, maar wees wel kritisch naar je zelf hoe je die foto op een forum post.
Citaat:
In veel gevallen kan het ook zo zijn dat de TS best ziet dat er iets niet goed is, maar niet weet hoe hij/zij dat anders kan doen en dan de foto post om advies te krijgen van anderen.
TS stelde geen vraag bij het posten van de foto dus dit gaat helaas niet op.
EN dan nog een tip over nabewerking: Een foto die slecht is krijg je in de nabewerking zelden tot nooit goed, verscherpen is een redmiddel, geen wondermiddel. Van een goede foto kun je een prachtige foto maken, maar de basis moet gewoon al goed zijn!