N.a.v. je berichtje bij mijn foto hier terecht gekomen. Ik vind dit helemaal niet verkeerd hoor. Hier zie je wel wat ik bedoel met een vierkantje in het oog als reflectie. Er is ook nog een soort van "regel" dat die reflectie op 10 uur of op 14 uur in het oog "moet" staan. Dat is hier ook best goed gedaan. Ik zou wel een klein lampje achter haar gezet hebben die dan richting het zwarte doek schijnt, daarmee wordt de achtergrond verlicht en krijg je wat meer afstand van de achtergrond t.o.v. je model. Nu verdwijnt ze een een beetje in het zwart. De softbox mag van mij nog wel dichterbij, bijna tegen het gezicht aan, je zal zien dat het allemaal net wat zachter wordt dan.
Het probleem waar goedkopere flitser last van hebben is dat ze beperkt zijn in het vermogen zowel omhoog als omlaag. Je wilt een portret soms ook met een groot diafragma fotograferen, maar daarvoor geeft de flitser gewoon teveel licht. Zelfs op de laagste stand. Een oplossing kan zijn om dan een grijsfilter te gebruiken die een paar stops speling geeft. Je kunt dan alsnog op bijv. f/2.8 schieten.
Het nadeel van je flitser verder weg zetten om minder licht te krijgen is dan weer dat je schaduwen harder worden, je merkt het al, genoeg te experimenteren.