Het is 26 aug 2025 00:25

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Ambiorix + UPDATE gsm...+ UPDATE 2 !!!
 Ambiorix + UPDATE gsm...+ UPDATE 2 !!!
BerichtGeplaatst: 20 apr 2011 23:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bijna goed! Je ziet nog de rechte lijn van de rechterzijde van de GSM. Die moet je even breken. Hij hoeft niet helemaal weg, maar je moet er wel voor zorgen dat het geen rechte lijn meer is, want dat is onnatuurlijk.

Eventueel kun je met de liquify tool voorzichtig wat breken, maar met dodge en burn verminderen en dan breken door een stukje clonen werkt denk ik netter ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 00:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
@dank u wolves en shooter.

Shooter : ik heb nu pas je reactie gezien...en....ik kom net terug van het printen. Maar geen nood. Het is nog geen print voor de tentoonstelling.
Die lijn wat ge ziet is de rand van het "knippen en plakken"....ik heb die lijn proberen te verzachten maar het lukte niet (weet niet waarom)

Ik zal uw uitleg eens toepassen vooraleer ik hem op de tentoonstelling zet. Ik begrijp u methode niet : "dotch en burn"....Met doordrukken en tegenhouden kreeg ik de lijn juist niet verzacht...maar misschien doe ik het verkeerd....ik beheers die techniek niet zo goed.

Kun je mij nog op weg helpen? (qua dotch en burn)

BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 10:32 
Lid

Dodge en burn kun je op veel verschillende manieren doen. De een vind de ene prettiger, de ander de ander.
Hier zijn enkele manieren die ik weleens gebruik:

Via 50% grijs laag:
1. nieuwe laag op overlay ( ik ken de nederlandse term niet) en vullen met 50% grijs (edit --> fill --> 50% gray).
2. nu kun je met de brush en een lage opacity (2-5%) op de grijs laag schilderen (zwart voor donkerder, wit voor lichter) om je aanpassingen te doen. Eventuele foutjes kun je weer met 50% grijs overschilderen om te corrigeren.

Via Luminosity layer:
Deze is eigenlijk mijn favoriet omdat je hier heel specifiek kunt kiezen of je de hoge, midden of lage tonen wilt aanpassen waardoor je een nog betere controle krijgt.
1. CTRL+SHIFT+ALT+E om een nieuwe laag te maken (merge van alle zichtbare lagen) en zet deze op luminosity blending mode.
2. zet de dodge tool op highlights en 2-3% opacity en zet de burn tool op shadows en 2-3% opacity.
3. Nu kun je de dodge tool gebruiken om highlights aan te passen (lichter maken op normale stand, donkerder door alt in te houden) en de burn tool om de schaduwen aan te passen (ook door middel van gewoon en met alt ingedrukt). De middentonen pas ik zelden aan omdat de highlights en schaduwen ook de middentonen kunnen aanpassen, alleen ze hebben de voorkeur voor de hooglichten / schaduwen.
4. en schilderen maar ;)

Via 2 verschillende aanpassingslagen:
1. layer --> new adjustment layer --> levels (of curves) en maak de foto lichter.
2. Noem deze laag lichter.
3. Herhaal stap 1 en 2 maar doe het tegenover gestelde om een donkerdere aanpassingslaag te maken.
4. maak nu de masks van beiden aanpassingslagen zwart en gebruik de witte brush (5-10%) om in de specifieke laag iets lichter of donkerder te maken.

Via multiply & screen:
1. CTRL+SHIFT+ALT+E om weer een merge van alle huidige lagen te maken en dupliceer deze laag.
2. zet een van de 2 lagen op multiply en de ander op screen blending.
3. voeg bij beiden een mask toe (en maak deze zwart).
4. gebruik de witte brush om (5-10% opacity) weer op de masks te schilderen om respectievelijk lichter / donkerder te maken.

In geen geval gebruik ik de tools direct op de foto zelf, maar altijd via een andere layer zodat het nog ongedaan gemaakt kan worden ;)

BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 11:44 
Lid
Fotografie

@shooter : dank u oprecht voor je goede uitleg....ik zal het eens proberen. :up

BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 07:33 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind het allemaal knap gedaan. De foto vond ik al goed in de basis, zeker na je uitleg over de opdracht.
Ik denk dat Shooter wel een vat heeft verdiend.......... :rof :proost

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 10:18 
Lid
Fotografie

Dank u Helga....dat je de basisfoto goed vind.

Ik waardeer zeker de hulp die Mingus heeft gegeven. Ik dacht dat ik ook had gezegd : "oprechte dank"
Het is fijn via het forum zo"n een hulp te krijgen tussen fotografen.

Het model vindt het ook een geweldige foto; gisteren heb ik hem in de fotoclub laten zien...uitgeprint....hij werd goed onthaald...zeer goed zelfs
Daar doe ik het voor. Dat geeft mij plezier en voldoening.

Dus....ik vind het goed als je een pintje komt drinken bij mij..zeker die geholpen hebben, en sommigen zelfs meer dan één pintje
Komen jullie naar thuis?...ik zal een opendeurdag moet organiseren.....en misschien gelijk een shoot met iedereen :D :proost

BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 14:55 
Lid
Fotografie

Hebben we gelijk een locatie voor de PD-dag. :rof

BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 18:26 
Lid
Fotografie

Jaja....en in Belgie hebben ze lekker bier; wat denk ge van een Hoegaarden, of een Palm, of ...een Mort Subiet :rof .....allemaal bierkes

BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 18:54 
Lid
Fotografie

Persoonlijk doe je mij daar geen plezier mee, maar Willem loopt er wel warm voor! :D

P.s. van mij heb je voor deze foto een 9 gekregen. ;)

BerichtGeplaatst: 23 apr 2011 19:18 
Lid
Fotografie

:eek :clap

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2