Dodge en burn kun je op veel verschillende manieren doen. De een vind de ene prettiger, de ander de ander.
Hier zijn enkele manieren die ik weleens gebruik:
Via 50% grijs laag:1. nieuwe laag op overlay ( ik ken de nederlandse term niet) en vullen met 50% grijs (edit --> fill --> 50% gray).
2. nu kun je met de brush en een lage opacity (2-5%) op de grijs laag schilderen (zwart voor donkerder, wit voor lichter) om je aanpassingen te doen. Eventuele foutjes kun je weer met 50% grijs overschilderen om te corrigeren.
Via Luminosity layer:Deze is eigenlijk mijn favoriet omdat je hier heel specifiek kunt kiezen of je de hoge, midden of lage tonen wilt aanpassen waardoor je een nog betere controle krijgt.
1. CTRL+SHIFT+ALT+E om een nieuwe laag te maken (merge van alle zichtbare lagen) en zet deze op luminosity blending mode.
2. zet de dodge tool op highlights en 2-3% opacity en zet de burn tool op shadows en 2-3% opacity.
3. Nu kun je de dodge tool gebruiken om highlights aan te passen (lichter maken op normale stand, donkerder door alt in te houden) en de burn tool om de schaduwen aan te passen (ook door middel van gewoon en met alt ingedrukt). De middentonen pas ik zelden aan omdat de highlights en schaduwen ook de middentonen kunnen aanpassen, alleen ze hebben de voorkeur voor de hooglichten / schaduwen.
4. en schilderen maar
Via 2 verschillende aanpassingslagen:1. layer --> new adjustment layer --> levels (of curves) en maak de foto lichter.
2. Noem deze laag lichter.
3. Herhaal stap 1 en 2 maar doe het tegenover gestelde om een donkerdere aanpassingslaag te maken.
4. maak nu de masks van beiden aanpassingslagen zwart en gebruik de witte brush (5-10%) om in de specifieke laag iets lichter of donkerder te maken.
Via multiply & screen:1. CTRL+SHIFT+ALT+E om weer een merge van alle huidige lagen te maken en dupliceer deze laag.
2. zet een van de 2 lagen op multiply en de ander op screen blending.
3. voeg bij beiden een mask toe (en maak deze zwart).
4. gebruik de witte brush om (5-10% opacity) weer op de masks te schilderen om respectievelijk lichter / donkerder te maken.
In geen geval gebruik ik de tools direct op de foto zelf, maar altijd via een andere layer zodat het nog ongedaan gemaakt kan worden