AJL, we hebben het al aan de stok gehad op een ander forum om net de zelfde reden. Fouten in witballans.
Blijkbaar is de wereld klein en moet je dit hier oprakelen.
Je pakt me op mijn woord over de term "Noorderlicht" en daar heb je gelijk, dat is idd een fenomeen waarbij energie afkomstig van de zon omgezet wordt in een mooi lichtspel.
Maar je weet best dat ik dat niet bedoel.
Voorlopig altans hebben we 1 zon dat de helft van onze hemel doorloopt per dag vanuit voornamelijk het zuiden.
Die is hard en geel.
Maar die reflecteert ook in de hemel vanuit de noordkant en geeft een zacht blauw getint koud licht.
ALLE kunstschilders willen niet liever dan een werkplaats waarbij er licht binnenvalt vanuit het noorden net omwille van deze reden.
Het is vergelijkbaar met de lampen die ik hier heb waarvan de kleuren neutraal zijn.
In alle labos waar men met kleuren werkt gebruikt men dat soort lampen.
Hier vind je de lampen:
http://www.ecat.lighting.philips.be/l/n ... 27741/cat/Ook net om die reden staan we smorgens heel vroeg op om het blauwe uurtje mee te pikken voor een leuke buitenopname. Of wachten we in de zomer het avondmoment af met zelfde doel.
Om terug te komen op deze opname.
Het blijft een mooie opname maar er is net dat klein beetje optimalisatie of aflikken mogelijk.
Noem het een "heal" van kleurtjes zo je wil.
Je ziet duidelijk dat het licht door de ramen een koude kleur hebben aan 1 zijde en een warme kleur hebben aan de andere zijde.
Ook al is het niet natuurlijk om dat aan te passen. Het is voor mij toch wenselijk.
Kwestie van harmoniseren.
Er is niets fout aan een manipulatie van een foto.
Eigenlijk is het wat we al sinds het bestaan van fotografie altijd al gedaan hebben.
Vroeger waren het bleekwater of zuren, vandaag is het photoshop. Maar er is niets veranderd.
Net zoals somigen een parfum dragen omdat ze eigenlijk het stinken willen maskeren.
We maken graag de dingen mooier of stellen ze mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn.
Zie mijn uitleg niet als kritiek op u of de auteur. Zie het eerder als een techniek die ik wil aanbrengen of wil duiden op het bestaan van die mogelijkheid.
Het staat de auteur vrij ze eens te proberen of niet.
Ik hoop dat we samen eens ooit een biertje kunnen nuttigen bij een leuk open debat waarbij we iets kunnen opsteken van elkaar zijn kunnen.
Groetjes, Xavier