Ik vind ook dat Henry het goed heeft verwoord.
Bedankt Frans voor je uitleg, ziet er goed uit en zo moest die ook zijn

FiToLo, het is heel simpel en je kan fotografie ook wel vergelijken met muziek of een andere vorm van kunst. Alles mag en kan maar er zijn natuurlijk grenzen en waar die liggen is voor iedereen anders maar het heeft ook met ervaring te maken.
Je kan bijvoorbeeld als drummer van de band steeds afwisselende tempo's in een nummer maken en daar zullen de meeste mensen niet meer op kunnen dansen. Als die drummer dat bewust doet dan weet die waar die mee bezig is en zal het hem ook een worst zijn of men er op kan dansen of niet.
Je kan ook een drummer hebben die dat ook doet maar niet bewust door onervarenheid en dat hoor je direct als het goed is want meestal is dat het nou net niet. Snap je het nog?

Iets is "uitgebrand" als de fotograaf dat niet zo bewust heeft gedaan en als de fotograaf het bewust zo heeft gedaan dan blijft die voor een ander "uitgebrand" maar niet voor de fotograaf die hem zo heeft gemaakt. Snap je het nog?

De foto die Frans heeft bewerkt heb ik zorgvuldig van te voren met een lichtmeter gemeten maar dan nog krijg je een plek die overbelicht is geraakt. Geen idee waarom dat zo is gekomen en komt misschien ook wel door een reflectie van de rand van de trap komen waar ze tegen aan leunt. In PS heb ik dat nog gecorrigeerd maar blijkbaar niet genoeg.
En wat ik al eerder schreef was het dicht lopen van een foto. Als jij een pik zwart vlak ga fotograferen dan zal die op zeker dicht gelopen zijn in het zwart en ga je hem niet oplichten. Waarom zou je. Het was toch een pik zwart vlak?
Dit zie je vaak bij concertfotografie. Veel zwart en weinig licht. Het was daar donkerzwart en waarom ook niet op de foto? Alles mag en kan als het maar "goed" aan voelt.