Het is 20 jul 2025 22:33

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Portret Poging Twee
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 20 jan 2016 02:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja Frans en PPP, ik snap jullie volledig en ik respecteer dat ook. Is niets fout mee trouwens.
Ik vind het wel een oude gedachte als ik zo vrij mag zijn. 1 zon en zo van die gedachten...

We hebben nu technologie zoveel we willen en kunnen die ook inzetten met een creatief doel.
Vandaag zien we de wereld ook anders dan hoe ze het zagen voor de oorlog.

Dat we elk van een andere strekking zijn is duidelijk. Ik zie daar eigenlijk geen probleem in.
We gaan daar geen ruzie om maken toch? ;)

Hier is een typical hoe ik ook een basic portretje opbouw. https://www.youtube.com/watch?v=rDIsdTxNKJ4
Met een witte achtergrond kom je al snel op 6 flitskoppen uit.

En wat Frans toont van Joe is ook hoe ik buiten durf te werken. Ik heb een bak vol speedlites. Soms moeten die in cascade om voldoende kracht te hebben om tegen de zon op te kunnen. Problemen met ND filters en syncspeed...

Eerlijk is ook dat je het wel allemaal wat onder controle moet houden. Maar ik vind de effecten echt cewl.

Nu, ik zie dit ook als EEN eigen methode om te kunnen opbotsen tegen de opkomst van kwaliteit smartphones en de leuke apps die heel photoshop vervangen met 1 klik. Wat ik maak met mijn arsenaal kan je met een smartphone niet namaken. Het is mijn expressie, niet noodzakelijk DE norm dat ik wil opleggen.

Nu, om terug te komen op het werk van Ferry hier zie ik dat Ferry probeert gebruik te maken van:
- keylight
- fill
- haarlichtje
- kicker

Voor mij is dit een aardige eerste poging. De enige echte fout was de temperatuur van de bronnen.
Maar zet dit om naar Z/W en het is al een ander verhaal.
Een werkpuntje zijn de ratios om wat meer spanning en contrast op het beeld te zetten maar dat is dan weer een kwestie van smaak en stijl.

Ale ja, bon, soit, ieder zijn visie zeker?

Less is more.... soms is more ook more hoor ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 20 jan 2016 07:13 
Lid
Fotografie

Een Nederlands spreekwoord zegt dat "je eerst moet leren lopen voordat je kan rennen". Zonder voor Frans te willen spreken denk ik dat dit hier het probleem is. Het feit dat hier met verschillende lampen wordt gewerkt, zonder gel-filters zegt eigenlijk al genoeg, toch?

Als je in staat bent om met 1 flitser en 1 flitser + reflectiescherm een mooie foto te maken, dan kun je gerust de stap zetten om te kijken of je ook met meerdere flitsers nog steeds een mooie foto kunt maken. Dus een of twee flitsertjes erbij voor een hot spot op de achtergrond of om de achtergrond goed uit te lichten, een flitser als haarlichtje, etc. etc. Je kunt ook kijken wat er gebeurt bij het inzetten van een andere lichtbronnen hoe je dit effect met gelfilters weer kunt opheffen.

De volgende stap kan zijn om buiten ook flitsfoto's te maken bij voldoende zonlicht. Je zult dan het principe moeten snappen wat de invloed is van de sluitertijd en het diafragma op het licht in de foto.

Strobist 101 is niet voor niets zo groot en heeft niet voor niets met Strobist 102 een vervolg gekregen.

Kortgezegd: als je bovenstaande allemaal beheerst, kun je je helemaal uitleven. Iets wat jij ook doet. Zonder je foto's te willen bekritiseren, kun je jezelf afvragen of die "negen of meer extra flitsers" nu echt nodig zijn voor het maken van een hedendaags mooi portret, of dat dit binnen en buiten ook kan met 1 flitser en 1 reflectiescherm. Twee personen die hier veel portretten plaatsen (Daniël en Fran) werken ook met een eenvoudige opstelling.

Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 20 jan 2016 09:27 
Lid
Fotografie

Henry je spreekt geheel in mijn stijl.

En dat is ook de clou die je mist xafke.

Ik pleit niet voor het gebruik van 1 lichtbron. Ik pleit voor een doelmatig leren omgaan met meerdere lichtbronnen.

Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 20 jan 2016 11:37 
Lid
Fotografie

Ik lees nog rustig mee en steek alle tips in mijn zak.
Bedankt voor de toewijding ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 21 jan 2016 02:22 
Lid
Fotografie

Ik denk dat dit een leuk debat is met een lekker biertje op terras.
Zo heel ver liggen de meningen niet uit elkaar. Op een paar kleine nuances na.
Maar een forum is niet de ideale plaats om iets uit te drukken in een paar lijntjes.

Aan Ferry zou ik zeggen: ga lekker door met oefenen en experimenteren.
Is het nu met 1 of met 10 flitsen.

Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 21 jan 2016 09:46 
Lid
Fotografie

:up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2