Ik vind het jammer dat Ahum nu met de staart tussen de benen het debat verlaat want hij toonde mooi aan met zijn voorbeeld hoe ver je kan gaan met photoshop inzake het uitfilteren van vooral het donker haar op een donker achtergrond. Wat dus onmogelijk bleek zoals ik al gezegd had.
Nu we vergeten deze kronkel even en terug naar de orde van dag.
Hoe kunnen we 6D helpen?
Je wil een witte achtergrond.
Het eenvoudigste is om gewoon een witte doek, witte muur, whatever is white,... te nemen en je model daar voor te zetten.
En dan zijn er een paar mogelijkheden:
1: je belicht de witte achtergrond niet extra. Dit zal resulteren naar gelang de afstand van lichtbron / model / achtergrond in behoorlijk wit tot een grijze achtergrond. In deze opstelling zal je het model vooral dicht bij de achtergrond plaatsen. Normaal ga je ook een schaduw zien dan.
2: je belicht de achtergrond evenveel als je model met een aparte lichtbron. Resultaat is een witte achtergrond. Hier plaats je het model best wat van de achtergrond weg. Liefst meer dan 1 meter. Als je de lichtopstelling goed doet zal je geen schaduw zien. (zie in ander draadje naar voorbeeld van Frans)
3: je overbelicht de achtergrond een beetje om technisch zuiver wit te hebben. En hier zit een angel onder het gras.
Technisch ga je best niet harder dan 1 stop overbelichting tov je model.
Heb je geen mogelijkheid om dit na te meten met een lichtmeter dan komt het er vooral op neer om niet te veel te overbelichten want je krijgt dan diverse problemen.
Recent hebben we hier nog een leuk debat over gehad en een korte samenvatting ervan met wat testen kan je hier vinden
viewtopic.php?f=96&t=78301Zie vooral het voorbeeld van Frans in dat draadje.
Wil je gaan overbelichten dan heb ik nog een leuk draadje voor jou
viewtopic.php?f=4&t=78257Zoals je zal lezen is het iets dat toch wat oefening en technisch inzicht vraagt.
Ik stel voor dat je start met het meest eenvoudige. Dus geen extra belichting op de achtergrond.
En toeval moet nu lukken dat ik er een relevant filmpje ervan in mijn e-mail kreeg deze week
https://www.youtube.com/watch?v=b7JRXGd8SS0&feature=em-subs_digest-vrecsKijk vooral naar de schaduwen in zijn foto´s
Als je vragen hebt, dan roep je maar.
Het zou ook helpen als je even kort zegt welk flitsmateriaal je nu reeds hebt.