xafke schreef:
Ja we wijken een beetje af maar een goed debat kan nooit kwaad.
Ik geef Daniel gelijk.
Ik denk dat heel de fotografiewereld naar consumenten toe zwaar onder druk staat.
Het amateurcircuit is zeer groot en die zetten de professionele markt onder druk.
Zo zijn we inmiddels zover gekomen dat de markt naar de gewone consument toe volledig ingestort is. Als je dit moet doen voor je dagelijks brood dan ga je het hard hebben om te overleven.
Wie echt nog een boterham wil verdienen in de fotografiewereld moet B2B gaan.
Volkomen gelijk in. Vrijwel iedereen kan tegenwoordig een technisch perfecte foto afleveren. Dat is ook betaalbaar geworden. Je kunt je alleen nog maar onderscheiden als fotograaf door visie en compositie. Daarmee maak je het verschil. Ik zeg niet dat ik het kan, mogelijkerwijs niet, maar ik denk de meesten van ons niet. Daarmee verschillen wij van de echte professionals en let's face it: 95% van de leden is daarmee gewoon amateur die leuke foto's maakt en daar natuurlijk plezier aan beleeft. Enkelen ontstijgen hier dat amateurniveau.
En ja, ik ben B2B gegaan, omdat je dan nog enigszins het verschil kunt maken, maar daarmee ben ik beslist nog geen professional.