Geert is nog niet zo heel lang bezig dus mogen we mijn inziens niet te streng zijn.
Dit is iets waar je de tijd voor nodig hebt om in te groeien.
Zelf heb ik idd ervaring met kinderfotografie en ik kan daar een woordje over meepraten.
Om te beginnen heb je kinderen van pakweg 12 +- en ouder die je kan inzetten voor zuivere fotoproductie. Dit zal vooral van toepassing zijn bij fashion. Ze weten zelf te poseren, snel ander kleertjes aantrekken, snel nog even door de makeup en hair en ze zijn klaar voor de volgende reeks.
Maar bij 99% van de kinderen is het niet zo. Meestal is het hun eerste shoot en is het allemaal wat onwennig.
In het kort hoe ik het aanpak:
Ten eerste heb je de leeftijd. Elke leeftijdscategorie vraagt een andere aanpak gewoon omdat ze als kind ook anders in de maatschappij en hun omgeving staan dan een volwassene. De leeftijd bepaalt zeer sterk hoe je in interactie gaat met het kindmodel.
Zo heb ik al kindjes voor de lens gehad (bij uitzondering) van rond 6 a 7 jaar die spontaan poseren en echt interactief deelnemen aan de shoot. Dit is een plezier om te hebben voor je lens. Ze luisteren goed en proberen echt mee te zijn in het verhaal. Als volwassene is het ook aan u zich in te leven in de wereld van het kind en gepast aan te sturen en mee op te gaan in die beleving. Als fotograaf moet je dan ook wel een beetje de poses kennen die goed uitpakken op foto en wat kinderen leuk vinden om doen.
Want zij moeten het leren van u. Moods zijn zeer moeilijk aan te brengen bij kinderen in de vorm van een opdracht.
Hun belevingswereld is nog niet rijp genoeg daarvoor. Ze gaan direct overacteren of weten niet wat doen. Het is beter ze in die mood te brengen tijdens het aansturen. Ik heb altijd veel interactie met mijn modellen. En in mijn interactie zit mijn aansturen ingebakken.
Veel praten, vragen stellen en zo verder opbouwen. Hoe beter je het kind kent hoe meer vertrouwen er ook is en hoe gemakkelijker ze in uw verhaal mee gaan.
Maar niet alle kinderen zijn zo. Je hebt er die echt zeer moeilijk aan te sturen zijn.
Er zijn er zelfs die gewoonweg onmogelijk zijn.
Anderzijds los van de leeftijd heb je het karakter van je kindmodel. Introvert, extravert, ... Het vraagt telkens een andere aanpak en zal ook bepalen hoe ver je kan gaan met aansturen of hoe je het moet aanpakken. Ik heb soms modellen van 20 die ik maar met moeite kan aansturen, ze zijn beschaamd, doen grappig omdat ze onwennig of onzeker zijn etc etc... Ze klappen dicht en lopen weg van de set. Je moet hier mee kunnen omgaan.
Als fotograaf maak ik dan enkele verloren foto´s waardoor ze wennen aan de lens en het concept maar ik stel ze wel gerust. Afhankelijk van de leeftijd probeer ik hun ook wat te betrekken in het proces. Normaal komen ze na een half uurtje wat los en kan je de lat wat hoger gaan leggen. Het spreekt voor zich dat je dit een beetje in de hand moet werken. Zeker met kinderen. En toch steeds professioneel blijven tov je model. Bij heel jonge kindmodellen werk je ook beter in bursts. 10 a 15 minuten shoot en dan even een pauze. Bij oudere kinderen haal je pas de betere foto´s na een uurtje +-. Soms heb ik kinderen meerdere uren in studio. We nemen er dan een lunchpauze tussen en zo. Terug door de makeup en verder doen meestal met een ander thema dan.
De bedoeling moet altijd zijn dat je model zich goed voelt en het heel leuk vind.
Maak er een beleving van en bouw op. Zorg ook VOOR de shoot dat je al een en ander in gedachten hebt praat ook alles door met de ouders. Neem ruim de tijd voor de shoot om het kind op zijn gemak te stellen en het kind te leren kennen want zo gaat de spanning weg en groeit vertrouwen. Bespreek ook met het kind wat je van plan bent.
Muziek is iets dat goed werkt bij kinderen om funposes te maken maar overdrijf er niet mee en verwacht ook geen wonderen. Het blijft een kind dat in een leefwereld zit en die is voor elk kind net iets anders.
wil je bv een serieuze pose dan kan je opzettelijk het kind even negeren en toch verder foto´s maken. 1 minuut is al voldoende. Het kind zal een beetje verontwaardigd zijn en een ernstige blik opzetten. Kinderen veranderen zeer snel van mood.
Nu is het wel je taak om tijdig het kind terug te halen. Gebruik vooral je gezond verstand in dit bijsturen.
Het is hoe ik het aanpak. Voor mij werkt dit goed vanaf een leeftijd van +- 6 jaar.
Jonger moet je kleuters ook echt aanpakken als kleuters en eerder een beetje clown spelen. Echt aansturen om een specifieke pose te bekomen zit er dan niet meer in. Je kan er hooguit een beetje naar toe werken door afleiding.
Peuters zijn de moeilijkste. Die breken gewoon uw studio af als ze al wat kunnen kruipen en rondhuppelen LOL. Daar helpt het veel als je de mama kort in de buurt hebt die aandacht kan trekken. Je stuurt dan de mama aan en de mama stuurt de peuter aan. Van directe interactie met de peuter is er geen sprake. Dus je moet veel foto´s maken en hopen dat er wat goed tussen zit.
Bij oudere kinderen is het zelfs beter als mama NIET in de studio is of zich afzijdig houd. Ze hebben dan minder schaamte. Het spreekt voor zich dat dit een vertrouwenskwestie is naar de ouders toe. Praat die dingen vooraf goed uit met de ouders.
Baby´s vragen dan weer een andere aanpak. Vooral bij newborns moet je durven een baby aan te pakken en in vorm te brengen. Sommige ouders willen dit niet andere dan weer wel. Vooral als het hun tweede of derde al is is het geen probleem.
Wat ook fijn is, is het werken met echte pro modellen 18+ . Hier heb ik minder ervaring mee maar toch al iets. Daar is het echt een mood uitwerken, styling, alles heel professioneel opzetten en er voluit voor gaan. Pose, shoot, pose, shoot,... Dit is meer Daniel zijn winkel en kan hierover zeker nog meer kwijt dan ik.
Ik breng het maar eens aan omdat je dit niet kan verwachten van kinderen die nog maar een paar keer voor de lens hebben gestaan. Alhoewel er uitzonderingen zijn. Zo heb ik reeds een paar kindmodelletjes een en ander geleerd over fotografie zodat ze ook weten hoe ze moeten poseren, pose aanhouden, bijsturen, en dat ze ook weten wanneer de foto gemaakt wordt.
Maar er gaat veel tijd en veel shoots in zitten voor je zover bent.
Om nu even terug te komen op deze shoot...
In foto 1 zien we dat ze start met de opnames. We gaan lekker poseren en ze neemt een pose aan wat ze denkt gezien te hebben op tv of in boekjes maar het pakt naar mijn smaak minder goed uit.
Foto 2 is lief maar ook geforceerd "geposeerd".
Foto 3 is dan lekker ontspannen. Kijk dit is een leuke knuffel van mij. Hier heb je haar echt in een mood.
Maar foto 4 is Dieuwke echt mee in de shoot en neemt een prachtige volwassen pose aan. Die foto vind ik dan ook de mooiste.
Al bij al is dit niet slecht maar om de lat nog hoger te leggen is nog wat ervaring nodig van zowel Geert als van zijn dochter. Experimenteren, proberen, ook veel afkijken van wat anderen doen

Modebladen en internet kunnen veel inspiratie opleveren. Vraag de 3suises cataloog aan. Het staat vol poses en belichtingen die je kan analyseren. Zoals ik Geert nu al een klein beetje ken komt dat dik in orde. Want hij gaat er echt voor en is zeer leergierig.
Ik hoop dat je snel nog eens een modeshoot mag doen met Dieuwke voor een winkel want daar moet echt gewerkt worden en daar leer je superveel van. Daar volg ik met Daniel dat de tijd rijp is voor het echte werk. Zoek die betere poses, betrek je dochter er zeer nauw bij dat jullie samen naar fotoproductie kunnen overstappen.
Veel succes alvast!