Martina, wat ik je al eerder vertelde: ik wil er helemaal niks bijzonders mee vertellen. Dat hoeft van mij namelijk helemaal niet. Had ik zijn familie achterin de ruimte moeten laten plaatsnemen? Familie die er op dat moment niet aanwezig was?
Het is gewoon een portret van een Indiaase middenstander, zittend voor zijn winkeltje, niks meer en niks minder. Gewoon een registratie, ik suggereer ook nergens dat ik er iets meer van heb geprobeerd te maken. Ik weet echt niet wat je er verder wijzer van wilt worden? Ik vind het jammer dat je denkt dat ik onder je stelling uit probeer te komen. Dat is niet namelijk niet zo. Soms is er gewoon niet meer, dat zou je ook kunnen accepteren.
Over de verdieping: om je in iemand zijn leven te verdiepen moet je er gewoon (meer) tijd en energie in steken, tenminste... als je daar ook echt in geinteresseerd in bent. Ik zou niet weten hoe dit anders moest. Van slechts enkelen op deze wereld kun je een biografie kopen in de winkel of vinden op het internet.
Als je je niet in iemand wilt verdiepen, maar als je je eigen verhaal er van wilt maken, dan is die verdieping dus helemaal niet nodig. Als je in het leggen van contacten handig bent, kost het je veel minder tijd dan als je daar wat minder handig in bent. Als je er heel erg onhandig in bent, dan kan ik me niet voorstellen dat enige verdieping in die relatie er ooit gaat komen.
Het wel of niet kijken in de camera is iets waar we niet uit gaan komen. Sommige mensen vinden dat straatportretten mooier zijn als de geportretteerde niet in de camera kijkt, anderen vinden dat de geportretteerde juist wel in de camera moet kijken. Ik vind het wel fijn als ze me aankijken. Als je er prijs op stelt, ik heb bijvoorbeeld ook een portret van een verkeersmarhall die niet in de camera kijkt. Deze foto heb ik niet geplaatst. Ik heb ook een straatportret van hem gemaakt met zijn collega, waarbij ze beiden in de camera kijken. Ik zal die beide foto's nog wel even plaatsen. Kleine moeite, groot plezier.
Over de foto's van Guy Bourdin of Terry Richardson, dat vind ik geen straatportretten, tenminste niet het eerste scherm met afbeeldingen die Google me op mijn 27"-scherm voorschotelt.
Als je trouwens naar de portretten van Terry Richardson kijkt, dan zie je dat bijna al zijn geportretteerden ook in de camera kijken. Zelfs Henk47 die ik toch als professioneel fotograaf hoog heb "zitten", maakt portretfoto's (in de studio) waarbij de geportreteerde heel vaak recht in de camera kijkt. Achter zijn foto's kan ik trouwens ook geen diepere bedoeling ontdekken. Mocht deze discussie daar verandering in brengen, doordat Henk47 mij die uitleg gaat geven, dan hebben we weer wat bereikt.
Wist je trouwens dat je zelf dat principe dat je het model niet in de camera moet laten kijken niet consequent hanteert? Kijk maar eens naar bijvoorbeeld deze drie voorbeelden:
voorbeeld nr 1,
voorbeeld nr 2,
voorbeeld nr 3.
Mijn stelling dat vele portretten hier op dit forum ook geen "verhaal vertellen", daar sta ik trouwens volledig achter. Overtuig mij maar met foto's die het tegendeel bewijzen. Als het eenvoudig is, heb je ze snel gevonden.
Ik ben het trouwens wel met Peter eens dat de opmerking van jou (over het te vertellen verhaal) waarschijnlijk komt omdat je de HBO-studie Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie volgt in Amsterdam. Volgens Peter "een zeer relevante vraag voor mensen die in de fotografie werkzaam willen zijn". Je moet niet in de valkuil stappen dat nu je tot dat besef bent gekomen, ineens alle foto's die gemaakt worden aan de norm van jouw opleiding en jouw richting moeten voldoen. Wat ik al eerder zei: dit is gewoon een registratie, niks meer en niks minder.
Dit brengt mij tot slot bij
een discussie die in april van dit jaar nog gevoerd is. Uit deze discussie heb ik de volgende tekst gehaald.
Frans schreef:
Ik heb er al eens eerder iets over gezegd. Als je je zelf vaak in beeld brengt zou het fijn zijn als we je door je portretten leren kennen. Zie hier toch niet veel meer dan een registratie van je zelf met een heel neutrale expressie. Daarnaast vind ik ook de reflectie in je rechteroog te groot om mooi te zijn.
Voegt ook niets toe. Leidt mij in ieder geval af. Vind het "vakwerk" van xafke dan ook een veel te groot compliment.
Henry schreef:
Ik sluit me bij de reactie van Frans aan.
Voor mij een gevalletje "13 in een dozijn" Martina of Selfportrait. Ik heb deze houding en deze expressie van jou hier al een paar keer voorbij zien komen, in z/w en in kleur. ...
Martina schreef:
Hoezo met ik me laten leren kennen? Misschien wil ik dat wel helemaal niet. Misschien is het juist wel de bedoeling om een registratie neer te zetten. Dat xafke dit vakwerk vindt is zijn mening, hij vindt het mooi, jij misschien niet. Kwestie van smaak he!
Zelf wil ik een discussie niet zo eindigen en sta dus open voor verbeteringen.
Al met al is het toch weer een heel verhaal geworden.