Het is 19 jun 2025 10:59

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ~sfeervol flitsen~
 ~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 19:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Matthijs schreef:
ArtenCo schreef:
Licht in deze foto's te hard? Nu, kan ik je helemaal niet meer volgen. Ik ben het ook niet met je eens dat hier sprake is van hardflitslicht!

... je hoeft het niet met mee ééns te zijn, ik geef mijn mening.

Ja hoor dat begrijp ik, dat is jou mening, schiet ik niks mee op. Volgens mij is het kwats! Zou graag dan een voorbeeld van je willen zien wat jij dan verstaat onder zacht flitslicht!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 19:34 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Met diafragma regel je de belichting van je onderwerp dat in het flitsbereik ligt.
De duur van de flits is kort genoeg om dat deel scherp te hebben.
Met de sluitertijd regel je de belichting van de achtergrond die niet in het bereik van de flits ligt.
Als je heel lang gaat belichten kun je een soort ghosteffect krijgen. Zeg maar een beeld in een beeld.
Daar is hier echter totaal geen sprake van.

Is dat een antwoord op je vraag?
En kun je er wat mee?

Wat ik dus niet meer weet en kan terug vinden is: zou ik de flitser ook manueel hebben ingesteld of gewoon op TTL?

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 19:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Als je geen externe belichtingsmeter hebt gebruikt en niet 1 of meerdere proefopnames gemaakt hebt om de instelling van de flitser te controleren dan vermoed ik sterk dat je op TTL -stand geflitst hebt.

Profiel op dit foto forum
 ~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 19:48 
Lid
Fotografie

TTL, ik de k net ook Frans....

Zal mijn maatje eens vragen of zij het nig weet...

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 20:39 
Lid
Fotografie

Ik denk dat het een misverstand is ArtenCo.

Met hard flitslicht bedoelen we dat de schaduwen snel overgaan van licht naar donker. Om wat technisch te worden willen we eigenlijk zeggen dat er geen mooie halfschaduwen zijn. Dus hard. En dat is hier wel het geval.

Halfschaduwen kan je enkel bekomen als je een grote lichtbron gebruikt. Bv een paraplu van 1 meter of een softbox die al wat groter is. Bovendien moet je die lichtbron dan ook nog eens dicht op je model gaan plaatsen anders gaan de zachte halfschaduwen ook weer verloren.

Dus het hard of zacht heeft niets te maken met het vermogen of de kracht waarop je de flits instelt.

Om Frans aan te vullen...

Ik ben het niet eens met de stelling dat flitslicht een foto zal bevriezen als er ook achtergrondlicht in de opname moet meegenomen worden. We moeten hier voorzichtig mee omspringen of je zal zoals Frans ook toelicht een ghosting effect bekomen bij lange sluitertijden. Hier ben je wat gered doordat de modellen mooi stil staan.

Daarom is het beter toch wat te optimaliseren en eventuele ongemakken te voorkomen.
ISO omhoog in donker omstandigheden waarbij achtergrondlicht mee moet in de opname. Je belicht namelijk voor de achtergrond. Het resultaat is dat je dan naar snellere sluitertijden komt die altijd een voordeel opleveren.
Ga je het inflitsen zoals hier dan zal uw flits ook minder hard moeten werken.

Anderzijds vind ik de keuze voor F9 wat vreemd. Het maakt dat je sluitertijden lang worden wat weer het gekende nadeel is. Maar ik zie ook de noodzaak niet om F9 te gebruiken want de achtergrond blijft onscherp omdat de afstand tot je model relatief klein is.
Mijn inziens was het logischer geweest om dit bv op F4 te gaan doen. Of waarom niet op F2.8. Inhoudelijk zou de foto er niet veel op veranderen naar sfeer toe maar je sluitertijden zouden spectaculair sneller zijn. Vanwaar het voordeel.

Een lange redenering die je eventueel de volgende keer kan proberen.

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 21:49 
Lid
Fotografie

ArtenCo schreef:
Matthijs schreef:
ArtenCo schreef:
Licht in deze foto's te hard? Nu, kan ik je helemaal niet meer volgen. Ik ben het ook niet met je eens dat hier sprake is van hardflitslicht!

... je hoeft het niet met mee ééns te zijn, ik geef mijn mening.

Ja hoor dat begrijp ik, dat is jou mening, schiet ik niks mee op. Volgens mij is het kwats! Zou graag dan een voorbeeld van je willen zien wat jij dan verstaat onder zacht flitslicht!

Prima, ik merk dat je mijn reacties niet op prijs stelt dus houd m'n mond wel...
:zwaai

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017 11:42 
Lid
Fotografie

Ik vind de toepassing van het flitslicht in deze situatie niet verkeerd. :up

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017 12:23 
Lid
Fotografie

Xafke eigenlijk zeg je precies hetzelfde als ik zeg.

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017 18:54 
Lid
Fotografie

Frans, het was inderdaad TTL. Waarbij we wel het vemogen nog zijn gaan regelen, volle flits of op halfvermogen.
Heb vanmorgen nog even gekeken naar de overige opnames en inderdaad op sommige zie ik het "ghost" effect waarover jij sprak.

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017 19:37 
Lid
Fotografie

:up

In ieder geval een puntje om rekening mee te houden de volgende keer in Venetië.
Wat dossen mensen zich bij die gelegenheid daar prachtig uit trouwens.

~sfeervol flitsen~
BerichtGeplaatst: 09 apr 2017 20:00 
Lid
Fotografie

Carnaval Venetie is wel erg bijzonder. Het wordt anders dan bij ons in een aantal weekenden gevierd. Veel activiteiten en heul veel toeristen!
Mensen dossen zich rijkelijk uit: zoals de aristocraten vroeger zich kleden lopen zij nu op het San Marco rond. Ze zijn makkelijk te benaderen en je kunt met een beetje geluk ze laten poseren voor jou lens. Ik moet wel zeggen dat na een paar excentrieke uitgedoste mensen ben je die eigenlijk snel beu.
Samen met een maatje heb ik nog een ander project gedaan ik Venetie: iets met masker op en af!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2