Daniel ik heb inderdaad naar de make up filmpjes gekeken. Maar diezelfde manier van make up pas ik soms ook toe op mijn bewerking op soft light. Wel sinds kort want hiervoor heb ik een paar dagen meegelopen die bruids make up doet. Dus dat gedeelte ken ik.
Als ik de foto's hier upload dan gebruik ik hetzelfde formaat als ik zou doen voor groot formaat en daarvan gaat de kwaliteit achteruit dat klopt helemaal. Maar ik sla al 3 versies op (origineel, met watermerk en zonder watermerk) dus een 4e voor het web vind ik dan wat veel worden. Dit ga ik vanaf nu wel doen.
High frequency seperation is een van de meest slechte manieren om te bewerken als je het gebruikt met een 59% gray layer omdat het hele portret dan 1 blur hoeveelheid krijgt. Als je het gebruikt met een high pass filter kan je met de lasso tool ieder plekje op het gezicht een eigen blur geven. Maar ik gebruik niet altijd seperation soms gebruik ik ook losse lagen met licht en donker op soft light en met de blend tool haal ik dan de hooglichten weer uit de middentonen en andersom. Iets dat veel vergeten wordt en ook dan krijg je lelijke randen.
Ik heb jaren lang geschilderd en getekend dus hoe schaduw en licht werkt weet ik ook. Dat het nog niet volledig tot zijn recht komt in mijn foto's komt omdat ik er digitaal gewoon nog beter in moet worden en daarom oefen ik ook iedere dag ongeveer 3 uur. Ik weet hoe het licht werkt maar ik moet nog leren hoe ik de lampen precies neer moet zetten en ook daar ben ik mee aan het oefenen. Want ik ben het er zeker mee eens dat een goede foto de bewerking bevorderd.
Over de slechte foto vooraf heb ik zo snel even 1 concreet voorbeeld dat je direct kan opzoeken maar dat gaat om landschap: Serge ramelli onderbelicht zijn voorgonden totdat ze helemaal zwart zijn en dat is een onbruikbare foto. In Lightroom past hij de hooglichten aan en de schaduwen en pas dan krijgt de foto het gewenste effect. Zou hij een goede foto maken dan zou er niets van over blijven als hij vervolgens +100 hooglichten doet en -100 schaduwen. Als je hem opzoekt op YouTube vertelt hij dat bijna in iedere video omdat in de comments altijd staat dat het niet lukt bij anderen. Aaron Nace doet dit ook vaak maar dan wat ingewikkelder. Zo maakt hij een foto helemaal blauw met een totaal verkeerde witbalans om het later met allemaal technieken aan te passen. Om nog maar te zwijgen over filmposters daar maken ze er helemaal een potje van met de originelen. Dat is geen gebrek aan techniek, dat is zelfs zo moeilijk dat ik dat zelf nog maar even op de lange baan heb geschoven.
Wat ik voor mijn volgende foto wil doen waar ik vanavond aan ga beginnen is de bewerking hier ook uploaden (wel versneld) voor beter licht moet ik even wachten op een volgende shoot en zoals aangegeven ga ik dat verbeteren ben me nu aan het verdiepen in 3 points licht maar ik heb me ook laten vertellen dat ik beter eerst met 1 lamp goed licht kan hebben en dan later een tweede toevoegen als ik het met 1 onder de knie heb.
Dit is een lange thread en de kritieken zijn niet mis. Maar ik wil wel duidelijk maken dat ik alle filmpjes kijk die Frans bijvoorbeeld post en dat ik alle commentaar serieus neem met de intentie er wat mee te doen. Met sommige dingen mag ik dan niet eens zijn vind ik. Verder top discussie trouwens hoor.