Provorm schreef:
Leuk om te lezen dat je aan de slag gegaan bent. Ook mooi dat er vanuit een andere invalshoek tips gegeven worden. Kan ik alleen maar waarderen. Uiteindelijk pak je op wat voor jou werkt.
De sluitertijd heeft geen invloed op het flitslicht. Daarom is mijn ervaring dat je met de sluitertijd heel snel de omgeving aan kan passen zonder dat dit iets met de hoeveelheid flitslicht doet. In de HSS stand heeft het veranderen van de sluitertijd wel invloed op de hoeveelheid flits. Is mijn ervaring. Dat is de grootste reden waarom ik wegblijf van HSS.
Ja dat argument snap ik, maar ik vind het toch niet zwaarwegend genoeg om met een ND-filter knoeien wat ik aan een kortere sluitertijd kan besteden.
Provorm schreef:
Daarnaast vind ik het leuk om het back to basic aan te pakken. Alle toeters en bellen uit Een flitser moet flitsen, niets meer niets minder. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat mijn flitsers geen toeters en bellen hebben. Op eentje na maar de trigers trekken het niet ;-) Voordeel is dan wel dat je voor een paar tientjes klaar bent. Soms iets meer werk, maar ik heb wel alle controle en gewoon leuk.
De Yongnuo YN 685 die ik gebruik is op dit moment 106,88 bij de Amazon, en de draadloze trigger 5 tientjes. Ik heb wel ergens gelezen dat het feitelijke richtgetal wat lager ligt dan wat gespecificeerd is, maar voor wat ik er nu nog mee doe (alleen binnen, bouncen met Gary Fong) is het goed genoeg. Ik heb er twee, eigenlijk maar één nodig, en die trigger doe ik ook niks meer mee.
Provorm schreef:
De achtergrond is niet opgehaald. Is echt wel onderbelicht. Maar misschien werkt het grasveld wel een beetje als reflectiescherm waardoor er voldoende detail te zien is. ;-)
Dank je. Dat geeft voor mij een goed idee als startpunt voor de onderbelichting. Ik denk dat ik iets te enthousiast was met te donker maken om de lucht goed te krijgen.

Als ik M + auto ISO pak dan heb ik een beeld hoever de EC naar beneden moet/mag. Sluitertijd voor wat ik nodig acht voor beweging of korter als de ISO niet door de kelder wil

(desnoods toch ND weer pakken). Flitsers eerst maar eens in M voluit en kijken hoever ik kom

.