Frans, ik heb PS CS5.
Foto openen in PS ---> ctrl j (nieuwe laag) ---> foto ontruisen via filter-->Ruis-->Ruis reduceren en daarbij alleen letten op de achtergrond, want dat is hetgeen je zo alleen gaat ontruisen en het hoofd blijft als het goed is zoals het is.
Dan Alt ingedrukt houden en tegelijk klikken op vierkant met rondje onderin(laagmasker toevoegen), staat rechts naast fx......ik ben niet zo thuis in al die termen en zo.
Je foto ziet er dan weer uit zoals ie eruit zag voordat je 'm ontruisde.
Nu pak je in het linkse rijtje het penseel, dat staat bij mij boven de clonetool en met dat penseel(die je ook groter of kleiner kunt maken) veeg je over het gedeelte dat je wilt ontruisen, met de linkermuisknop ingedrukt.
Bij mij staat de dekking bovenin meest op ongeveer 70%, dus om het resultaat te verkrijgen zoals je dat bij "Ruis reduceren" had ingesteld zal je meerdere keren met het penseel erover moeten gaan en pas als je de muisknop los hebt gelaten en weer ingedrukt gaat ie weer verder met ontruisen.
Het voordeel van de werken met niet in 1 keer 100% dekking is dat je de bewerking wat meer over kunt laten lopen.
Als je klaar bent doe je ctrl e en dan worden de lagen weer samen gevoegd.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk hebt weten te maken.