Het is 28 maart 2024 12:22

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Leonie 4
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 07:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
je kan ook wat ik al zij een foto maken van een wit a 4tje. je kan dan ook in raw met pipet daar op klikken. voor een tientje heb je ook een grijskaart. grijs kant is wat warmer dan de witte kant. ben het wel met frans eens maar dan moet je witbalans wel goed staan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans @Wim Ik ga eerst is aan de gang met de witbalans in RAW. Grijskaart besteld. Daarnaast ben ik aan de gang om aan de hand van Frans zijn verhaal de kleurverhoudingen te leren. Dit moet beter en gaat ook verrbeteren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een wat meer algemene reactie over de witbalans en de strobist blogspot.

Het daglicht bestaat uit een mengsel van straling van verschillende golflengtes. Kleur is een eigenschap van licht en die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. De samenstelling van golflengtes wordt het spectrum genoemd.

Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. Een oppervlak dat alle golflengten volledig absorbeert noemen we zwart. Een voorwerp dat alle golflengten weerkaatst noemen we wit. Zo weerkaatst een rood voorwerp dus alleen de rode lichtstralen en een geel voorwerp de gele lichtstralen.

We kunnen kleuren onderscheiden onderscheiden door drie verschillende typen lichtgevoelige cellen in ons oog, de kegeltjes. Het oog heeft kegeltjes die gevoelig zijn voor rood, voor groen en voor blauw licht. Een kleur heeft naast de tint ook een bepaalde mate van verzadiging en intensiteit (helderheid).

Een grijskaart is een kaart van karton of plastic met een geijkte kleur grijs. De kaart is bedekt met 18% grijs, waarbij 0% we als puur wit zien en 100% als puur zwart. Op basis hiervan is 18% grijs dus lichtgrijs, maar je zult verrast zijn hoe donker dat 18% lichtgrijs in werkelijkheid nog is. Je kunt met de grijskaart zowel je belichting instellen als ook je witbalans instellen. Ik beperk me in de rest van dit stukje even tot de witbalans.

Kleuren verschillen door je lichtbron. Dit komt omdat de kleur van een object wordt bepaald door de kleur van het licht dat op dat object valt. Zo heeft een lamp (peertje/bulb) een gele gloed en TL-licht een groene gloed. Omdat onze ogen zich daar op kunnen aanpassen valt dat niet op. Een camera kan dat niet en zal die verschillen dan ook tonen in een foto. Maak maar eens een foto waarop een gewone lamp en een TL-lamp staan en maak een foto met de witbalans ingesteld op flitslicht (en zonder gebruik te maken van een flitser).

Omdat de camera geijkt is op 18% grijs, kun je een grijskaart gebruiken voor het ijken van de witbalans. Er zijn in hoofdlijnen twee manieren om dit te doen:
1. Het vooraf instellen van de witbalans m.b.v. de grijskaart. Zie de handleiding bij je camera en/of de vele youtube filmpjes die het je uitstekend kunnen uitleggen. Kom je er niet uit, stel dan hier de vraag.
2. Het achteraf corrigeren van de witbalans op basis van een in een foto meegenomen grijskaart.

Let op! Het gebruik van een grijskaart om vooraf de witbalans in te stellen levert je geen 100% succes op. Natuurlijk licht verandert continue en dus zul je regelmatig opnieuw je lichtbalans moeten instellen. Hoe verandert licht in de natuur?
- De stand van de zon verandert, waardoor ook de kleurtemperatuur continue verandert. Denk maar aan het gouden uurtje en het blauwe uurtje, momenten op de dag waar het kleurverschil voor ons het duidelijkst te zien is.
- Er schuiven wolken tussen de zon en de aarde.
- Het licht wordt weerkaatst door onderwerpen die om je onderwerp staan. Stel er rijdt een gele auto langs je onderwerp, dan zal die gele auto geel licht weerkaatsen. Foto's genomen in een bosrijke omgeving en gras geven modellen een groene gloed mee.

Heb je geen grijskaart of was je hem vergeten, dan is wellicht de digitale grijskaart een optie. De digitale grijskaart is niet perfect, maar ach... je kunt hem een kans geven.



Omdat je je gaat bekwamen in flitsfotografie met reportageflitsers, tot slot nog wat info over de Strobisme. Er is een strobist blogspot die boordevol met informatie staat.
Er zijn vier archieven (rechterkolom, dropdownmenu's):
- On-assignment archive
- Lighting 101 archive
- Lighting 102 archive
- Lighting 103 archive

Duidelijk geschreven en legio voorbeelden uit de praktijk.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zelf heb ik geen grijskaart en volgens mij velen hier op dit forum ook niet, tenminste... als ze hem al hebben, gebruiken ze hem volgens mij nauwelijks. De enige die ik regelmatig iets zie roepen over een grijskaart is AJL. Hij gebruikt de grijskaart regelmatig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 10:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry we gaan het zien. Het is voor jullie ervaren fotografen waarschijnlijk met het blote oog te zien. Dit geeft misschien wat verbetering.Ik heb overigens gemerkt dat de witbalans op het oogwit meten al heel veel scheelt. Is volgens smurf een van jouw methodes. Bedankt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 10:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry zag pas even later je toelichting met video. Ga ik eens uitproberen op de mislukte (qua kleur) fotoś. Bedankt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 11:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frako, ik was ook benieuwd en heb de digitale grijskaart ook uitgeprobeerd (voor het eerst dat ik hem heb gebruikt :) ).
Op de hele foto werkt die niet goed. Dit komt denk ik doordat de foto v.w.b. de kleuren "teveel afwijkt van een gemiddelde foto". Ik heb bij een tweede poging een ruime crop gemaakt van haar hoofd. Vervolgens de correctie vastgesteld. Het canvas flink vergroot (want anders past het origineel er niet meer in) en de originele foto als aparte laag er weer ingezet. Vervolgens de lagen met de crop weggegooid, de laag met de curvenaanpassing (levels) er in gelaten en een crop gemaakt.
Hierbij het resultaat. Ik ben wel tevreden.

Fotografie

(dit keer de achtergrond niet donkerder gemaakt en de pluisjes laten zitten).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 11:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry in basis is dit een slechte foto. Maar je hebt er toch nog wat van kunnen bakken. Leuk dat je er voor me mee aan de gang bent gegaan. Maar ga voortaan eerst proberen de basis dus de foto beter uit mijn camera te krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 13:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
frako schreef:
Maar ga voortaan eerst proberen de basis dus de foto beter uit mijn camera te krijgen.
vind ik een wijs besluit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 13:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ook !!!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Wim Nood gedwongen zal ik maar zeggen. Bedankt
@Daniel Ga even zo goed door met potretten. Maar probeer wel betere basis foto's te krijgen. Bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 18:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
frako schreef:
@Frans Ik wordt soms helemaal gek van het kleurenprobleem. Jammer maar ik heb begrepen dat er meerdere forumleden in het verleden dat hardnekkige probleem hadden. Het komt wel goed is mijn overtuiging. Dit is mijn eerste shoot. Wat verwacht men van mij. Kan niet opboksen tegen mensen met heel veel deskundigheid en ervaring.
@Daniel Ik noem dat van die iphone gewoon een vervelende opmerking sorry. Waarom exposeer jij op het forum. Je krijgt alleen maar complimenten. Ik doe dit om te leren en dat is soms met vallen en opstaan.

Het gaat niet om opboksen, zo moet je kritiek/feedback niet oppakken :)
Je witbalans is met de genoemde grijskaart eenvoudig te corrigeren:
1. Koop een grijskaart ( niet duur)
2. Maak de eerste foto van model met grijskaart
3. Maak de overige foto,s (als het licht een beetje vernadert, niet erg, maar bij kompleet ander licht (bv van buiten naar binnne ed : maak nieuwe foto met een grijskaart
4. Corrigeer in lightroom (of vergelijkbaar programma) de witbalans van de foto naar neutraal, meestal werkt dat door met een pipetje op de grijstint te tikken
5. Synchroniseer alle foto,s met hetzelfde licht op de gecorrigeerde foto en voila! ( 1 klikje)

Heb je geen fotobewerkingsprogramma dan zijn er ook diverse mogelijkheden door op de camera al de witbalans juist in te stellen ( ook met grijskaart of opzetstuk) dat ks wat lastiger uit te leggen, maar check de handleiding van je camera
Succes!

Vy the way Henry: zou je misschien toch moeten gebruiken, ik gebruik hem bijna altijd en er werkt niks makkelijker :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leonie 4
BerichtGeplaatst: 13 nov 2018 22:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
PPP Bedankt voor deze workflow


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed