Het is 26 apr 2024 09:51

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Wel of geen mooi portret?
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maar niet minder mooi... :foto


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019 23:31 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42114
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weet bijna niet waar ik beginnen moet, dan maar bij het begin.

Dank voor jullie reacties.
Dank voor de tips.
Zal niet alles beantwoorden maar grijp een paar dingen eruit.

@Henry dank voor de tip en voor de filmpjes. Korte versie al bekeken en maakt een hoop duidelijk. De lange versies ga ik zeker nog bekijken op een luie zondagmorgen.

Frans schreef:
Ken Joop denk ik goed genoeg dat hij geen snapshots wil maken.

Joop heeft eeen snell en lossse manier van fotograferen die vaak, maar niet altijd tot mooie resultaten leidt.

Dan ken je me dus inderdaad goed genoeg Frans.

@ArtenCo en Jo ben het met jullie eens dat het geen modellenshoot is maar ik stelde wel de vraag of het een mooi portret is. Zoals te verwachten geeft dat verschillende antwoorden door verschil in smaak, inzicht, ervaring enz.

@ArtenCo deze conciërge heeft het geluk dat we met 14 jarige op stap zijn en ik een van de begeleiders ben. Blijdorp eist 1 begeleider op 10 personen. Onze kinderen lopen op eigen houtje met een opdracht door het park. De begeleiders lopen ook door het park en zo is in elke hoek van het park een beetje voldaan aan de wens van Blijdorp. Ik kan dus behalve een oogje in het zeil houden, wat foto's van de kids maken die ik tegen kom, soms wat portretjes en ook nog wat dieren op de plaat zetten. Wil hierbij een compliment aan onze vmbo leerlingen maken omdat zij toch wel donders goed weten hoe zij zich moeten gedragen. Een groot deel van NL denkt wel eens anders over vmbo'ers.

@Daniel je hebt veel geschreven Daniel. Ik kijk soms anders naar dingen als jij maar ben zeker blij met je tips van je eerste stukje.
Daniel Doyen schreef:
Maar als je het maar een beetje wil, heb je dit buiten met je meisjes ook in je handen en controle.

Kan ik helemaal met je eens zijn Daniel maar dan moet het wel een shoot zijn. Alleen met je model een bepaalde tijd doorbrengen, dingen afspreken en uitvoeren en desnoods overnieuw doen om het gewenste resultaat te verkrijgen. In dit geval loop ik in een dierentuin en komen ze uit het niets op me af en vragen of ik een foto wil maken. Ja dat wil ik best. Ik let dan vaak wel op achtergrond en zo. Schiet ook meerdere foto's om daar de beste uit te halen. En weg zijn ze alweer. Ben het met je eens dat de fotograaf de regie bepaalt en dat is ook mijn valkuil omdat ik daar weinig ervaring mee heb. Maar al doende leert men en daarom toch blij met jou tips. Al blijf ik toch ook anders naar momenten kijken net als ArtenCo en Jo.

Heb ik ook gelijk een vraag die mij bezig houdt. In portret zie je vaak discussies ontstaan en gek genoeg heeft denk iedereen een beetje gelijk mijn inziens dan. Je kan het snapshots noemen, straatfotografie zoals Frans zei, portret zoals jij het vaak ziet.
Is het dan zo dat een portret van iemand altijd aan de norm moet voldoen die men stelt in portretfotografie of kan een foto die daar niet aan voldoet toch een mooie portretfoto kan zijn?
Als je zoals ik vaak spontaan foto's maakt echt overal op moet gaan letten hoe spontaan is het dan nog?
Is het erg als men op een foto staat zoals men is, waarom moet het altijd perfect zijn. Waarom moet het anders zijn dan de werkelijkheid? Als je met modellen werkt, professioneel of hobbymatig ligt dat anders maar spontaan is spontaan toch.

Zeker blij met je tips en ga zeker proberen om ze in de praktijk te gebruiken.
Als ik deze foto bekijk dan zie ik Dina zoals ze is. Een mooie en grote stevige vrolijke meid op een kwalitatieve goede foto. Ben het met iedereen eens dat het volgens de regels mooier kan. Heb vanmorgen op school met de Dina de eerste tip van Henry besproken en uitgebeeld. Dan zal ze zeker ook mooi op de foto komen. Gaan we ook een keer op beeld zetten, uiteraard laat ik hem dan ook zien hier op het forum.

Tegen jou ervaring als model fotograaf kan ik niet op Daniel en heb zeker nog een hoop te leren daarin. Ik fotografeer op gevoel, ik bewerk op gevoel. Heb nog nooit een cursus gevolgd maar leer me alles zelf aan en leer zeker heel veel op ons mooie forum.
Is het een idee dat je eens een soort workshop portretfotografie organiseert voor de forumleden die daar zin in hebben?

Nogmaals iedereen bedankt voor alle input en als je antwoordt wilt hebben op iets wat ik vergeten ben stel dan gerust nog eens de vraag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 07:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Smurf, geen antwoord, maar naar aanleiding van je reactie hierboven een aanvullende tip voor de volgende shoot.

De 45 graden pose kun je toepassen en dan een foto maken van enkel het gezicht (je krijgt dan een profielfoto), zie als voorbeeld het filmpje van Peter Hurley, maar je kunt ook een (bijna) full body shot maken en dan zou je kunnen kijken naar minuut 31-38 uit het filmpje van Sue Bryce. Je hebt het voordeel dat je groot bent, waardoor je eenvoudig de foto op ooghoogte of iets daarboven kunt maken.

Sue heeft de foto gemaakt met een full frame camera en een lens met een brandpuntsafstand van 35mm in combinatie met een groot diafragma.

In het filmpje van Sue zie je duidelijk dat ze veel moeite doet om het lichaam optische gezien smal te krijgen door de smalle zijde (zijkant) als basis te nemen, het te verdraaien, de armen los van het lichaam te houden om haar body dus smal te houden, ze let bij de pose er wel op dat de vrouwelijke vormen geaccentueerd worden en begeleidt worden door armen en handen.

Ik ben nu al nieuwsgierig naar de resultaten van deze tweede shoot. Succes!


Laatst bijgewerkt door Henry op 08 maart 2019 08:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 08:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry..die filmpjes ga ik ook bekijken......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 08:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ArtenCo, dan mag, daar zijn ze ook voor bedoeld. Ik heb ze niet exclusief voor onze Fotosmurf geplaatst. :D


Op de vraag: wat voor soort fotografie is dit eigenlijk, heb ik na lang nadenken eerlijk gezegd geen antwoord (maar ik heb dan ook geen fotografie-opleiding). Voor mij vallen dit soort foto's niet onder de categorie Straatfotografie en niet onder de categoerie Studiofotografie. Bij straatfotografie maak je foto's met minimale of zonder interactie met de geportreteerde, bij studiofotografie ben je met een model in de studio (of buiten de studio) bezig.

Voor mij zijn dit gewoon spontane portretten (kun je zowel buiten als binnen maken), waarbij er wel enige interactie is met de geportreteerde. Het is vaak niet de bedoeling om een studiofoto te maken (dus MUA erbij, lampen met softboxen en paraplu's en achtergrond erbij, etc.), maar in de omgeving waar je bent een mooi portret te maken. Als het licht onvoldoende is, kan de reportageflitser uitkomst bieden (zie de foto's van ArtenCo die ze recent heeft geplaatst). Het is in deze situatie wel handig om te weten wat wel en wat niet werkt, zodat je de geportreteerde (ik zeg bewust niet "model") via kleine aanwijzigen toch voor de geportreteerde "voordeliger" op de foto kunt plaatsen.

Komen die aanwijzingen er niet, dan berust het feit of het een geslaagd portret wordt vaak op toeval. De term "snapshot" komt dan al snel om de hoek kijken. Je ziet een beeld en maakt een foto, vergelijkbaar dus met straatfotografie, maar met het verschil dat je de kans gemist hebt om de geportreteerde met wat simpele aanwijzingen beter/mooier op de foto te krijgen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 09:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik volg heel graag wat Henry net hierboven geschreven heeft... hij schrijft goed, waarschijnlijk beter als ik... :D

En zeker dit kan ik volgen :

Citaat:
Komen die aanwijzingen er niet, dan berust het feit of het een geslaagd portret wordt vaak op toeval. De term "snapshot" komt dan al snel om de hoek kijken. Je ziet een beeld en maakt een foto, vergelijkbaar dus met straatfotografie, maar met het verschil dat je de kans gemist hebt om de geportreteerde met wat simpele aanwijzingen beter/mooier op de foto te krijgen.


DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 10:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb laatst voor een klein softwarebedrijf een aantal sfeerfoto's gemaakt van hun pand en werkplek en uiteindelijk ook foto's voor hun linkedin profiel. Dit laatste was niet vooraf afgesproken, maar de directeur zag zijn kans schoon en deed toen ik er was toch het voorstel. Klant is koning en ach... waarom niet (ik had er immers beperkte ervaring mee en meende te weten wat ik moest doen).

Ik had losse reportageflitsers en statieven bij me, dus pakte die spullen erbij. Ik had geen achtergronddoek bij me en zocht in het pand naar een geschikte plek: een egale lichtgrijze muur. De directeur wilde vervolgens wel even voor de camera staan zodat ik mijn flitser goed kon inregelen. Hij ging voor de camera staan, alsof het voor het ecchie was en ik maakte de foto. Die testfoto vind je hieronder.

Fotografie

Hij was erg blij met dit resultaat en wilde van iedereen zo'n foto.

Ik vertelde hem dat het een testfoto was en dat ik van hem verwachtte dat hij zo meteen nog een keer voor de camera ging staan, waarbij ik hem instructies zou geven hoe hij moest staan. Ik had al eens eerder profielfoto's gemaakt voor een ander bedrijf en had het filmpje van Peter Hurley als basis genomen. Ik had dus al "enige" ervaring.

Even tussendoor een tip voor iedereen die dit ook wil doen: zeg dat je de profielfoto's schiet tegen een grijze achtergrond. Het bedrijf waar ik voor het eerst de profielfoto's voor maakte, wilde ze hebben tegen een witte achtergrond. Dit verzoek deed de communicatiemanager op het moment dat ik daar was (was dus niet vooraf besproken). Als je dat nog nooit eerder hebt gedaan, kan dat je veel werk opleveren (en heeft mij dus achteraf veel werk opgeleverd). Er is namelijk maar 1 kleur 100% wit. Als de achtergrond niet egaal wit is, dan zie je dit altijd terug als de klant de foto in een witte pagina plaatst.

Oke, dus de beste man weer teruggeroepen, hem neergezet in een hoek van ongeveer 45 graden en hem wat aanwijzingen gegeven volgens het filmpje van Peter Hurley. Het resultaat vind je hieronder.

Fotografie


Het verschil met de testfoto kun je duidelijk zien. De eerste is niet verkeerd, maar de beste man komt daar erg breed in beeld. Dit is bijvoorbeeld goed voor sporters (die schiet ik vaak in deze houding), maar niet voor een zakelijk profiel. De tweede foto toont hem een stuk smaller.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 10:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
De uitleg en de voorbeeld foto's van Henry zijn overduidelijk, en heel eenvoudig op te volgen...

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen mooi portret?
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 20:30 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42114
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel duidelijk voorbeeld Henry.
Ga de tip zeker proberen in de praktijk te gebruiken.
Vandaag met Dina afgesproken dat we maandag een portret gaan maken met de tips die gegeven zijn.

Het is overduidelijk dat het werkt dus waarom bij mij niet? Op naar maandag.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 145 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed