Het is 25 apr 2024 13:24


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ~Voor en Na~
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 15:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Aangezien ik nog steeds niet instaat ben om de camera zelf ter hand te nemen moet ik het doen met foto's in het archief. Veel tijd heb ik om te kijken naar you-tube tutorials. Daar vindt je van alles over het bewerken van foto's. Ik probeer de stappen uit mijn hoofd te leren zodat ik minder lang hoef te zitten. Het leuke is dat je ook weer andere mogelijkheden van het bewerkingsprogramma ontdekt.
Hier heb ik een tweetal van de bekeken tutorials toegepast. Zelf ben ik tevreden over het verkregen resultaat.

VOOR
Fotografie

NA
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 18:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Effect mooi, zit wel een beetje met overgang rond de hals en overhemd :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 18:54 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind het origineel mooier. :blush

Voor de rest een mooi portret, ik denk wel iets te warm/rood qua kleuren. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 19:03 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42109
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg Ron in deze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 19:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het originele beeld kijkt absoluut aangenamer...

DD.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 19:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4624
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik hou wel van het bewerkte beeld. Het geeft kracht aan het gezicht. Denk dat je nog wat kan sleutelen aan de onscherpte. Deze loopt vrij snel over, waar ik denk dat een zachtere overgang net ff wat beter kijkt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 20:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24383
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vrees dat ook ik het origineel prettiger vind kijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 21:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49110
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ogen waren al sprekend genoeg.
Dof die je verandert valt meteen op.

Geen vebetering dus.

Klinkt hard maar is wel eerlijk. Toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 23:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Smaken verschillen...dat geeft niet.

Harder oefenen om de verfijning onder de knie te krijgen...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019 23:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij ook Foto 1. Foto 2 heeft mi wat onnatuurlijke vervagingen in de overgang naar de achtergrond en bij haar blouse.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 03:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lichtere ogen spreken mij wel aan, omdat het effect met beleid is toegepast.
De toegepaste scherptediepte had van mij niet gehoeven. Origineel kijkt fijner.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 09:59 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tijdje weggeweest weer zoals wel is vaker bij mij :). Ik zie deze foto en ik heb wat tips voor je. De reden dat de ogen qua bewerking wat onnatuurlijk overkomen is omdat het licht niet klopt. Als je het catchlight neemt is het verlichte gedeelte vaak alleen schuin er tegen over. Er is een heel simpele manier waarmee je kan oefenen: maak een niveaus laag (levels)
Schuif nu de witte bovenste slider naar links zodat de hele foto zowat licht gaat geven. Ik bedoel echt belachelijk overbelicht. De ogen zijn nu fel oplichtend.
Toets ctrl plus i zodat je het masker omdraait en er niets meer van ziet. Pak je brush, flow mag gewoon 100 zijn. En teken met de verlichting in het oog schuin tegenover het catchlight. Als een half rondje. Raak niet de randen van het oog, niet de binnenste en de buitenste het licht moet als het ware in in midden zweven. Nu natuurlijk veel te fel. Heb je beide ogen gedaan verlaag dan de vul op de laag tot het aangenaam kijkt.
Nu zijn de randjes nog wat hard. Ga naar gausiaans vervagen en kies 1 max 2 om net het scherpe randje eraf te halen. Nu zou het beter moeten zijn.
Is niet de ideale manier maar om te beginnen werkt dit erg goed. Hopelijk heb je er wat aan :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Het oplichten van de ogen is een van de tutorials die ik heb toegepast. Een uitgebreide uitleg over het verkrijgen van structuur en licht in de iris. De stappen die werden uitgelegd heb ik bijna allemaal kunnen toepassen. Één stap lukte niet, wat ik ook probeerde deze stap zag ik niet terug in het resultaat. En dat is de stap waar Danny het over heeft. Het aanbrengen van schaduw aan de hand van de lichtinval. Waarom ik dit niet voor elkaar kreeg is een raadsel. In de uitleg zie ik dat hij in de iris schaduw toebrengt en ik..... :dk
Ik zal straks opnieuw kijken naar de tutorial, wellicht dat het dan beter gaat. Of ik pas de stappen toe die Danny uitlegt.
De scherptediepte vind ik zelf wel mooi, het laat haar gezicht er toch meer uitkomen. Ik ben het met jullie eens dat de overgangen wellicht wat subtieler hadden gekund. Door mijn enthousiasme kennelijk te snel tevreden. Als het lukt dan ga ik vandaag proberen om er naar te kijken en opnieuw te oefenen.
Als je niets probeert dan leer je niets......en leren gaat met vallen en opstaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 12:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4958
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie foto maar behoorlijk verzadigd er mag ook nog wel wat rood uit. Het verloop van de scherpte kloppen niet en zie er onnatuurlijk uit :dk. Dan de ogen, vele vinden het prachtig om heel de iris op te lichten en vergeten dat de iris ook nog een schaduw heeft van het ooglid. Het lichtere gedeelte van de iris zit altijd tegenover het lichtpuntje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 16:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Het origineel kijkt beter dan de bewerkte versie. De kleur is aan de rode kant. Er zijn vast tutorials die aangeven hoe je dat kan verbeteren.
Als je de dof wilt aanpassen in de foto is het van belang dat je de oof delen op een natuurlijke plaats legt, in lijn met de hele foto. Het haar bv is hier aan , voor ons linkerkant van de foto bijna helemaal oof gebracht terwijk het haar rechts bijna helemaal in het scherpte gebied ligt. Dit had gekund als de foto niet frontaal was genomen maar in dit geval komt het onlogisch over.
Heel goed dat je tutorials bekijkt en uit probeert en dat gaat natuurlijk niet in een keer perfect. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf hier te lui voor ben. De keren dat ik niet of een stuk minder mobiel ben kijk ik heel veel tutorials mbt belichting, ook heel leerzaam vind ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 19:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik snap wat je wilt met deze foto. En het goed gelukt vind ik. Je hebt al tips gekregen. Het gaat om de nabewerking. Vergeet nooit dat het licht hier van rechts komt. Het linker oog kan dus niet lichter zijn van het licht dan de rechter. En dat is nu.
De tip die ik nu geef heeft niks met bewerken te maken. Sorry :D Maar waarom zou je achteraf de scherpte er in photoshop in leggen. Je kunt dit toch gewoon zo schieten als je dit mooi vindt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 20:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nuelle..ik snap dat ik dit ook gewoon had kunnen fotograferen maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon wat gerommeld met ps aan de hand van de tutorials. Immers ik moet het doen met archief werk momenteel. Zoals ik al in eerder reactie beschreef ik heb niet alle stappen kunnen uitvoeren van de tutorial, het maken van de schaduw in de iris. Hij had een hele uitleg, alleen wat ik ook deed mij lukte het niet. Ik heb de bewerking uitgevoerd op het linkeroog en gekopieerd naar rechteroog. Wat dat betreft heb je een terecht punt. Het zit hem ook in het niet kunnen maken van de schaduw op de plek waar ik het wilde hebben. Vandaag geen tijd gehad om er nog naar te kijken helaas .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~Voor en Na~
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019 21:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
ArtenCo schreef:
Nuelle..ik snap dat ik dit ook gewoon had kunnen fotograferen maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon wat gerommeld met ps aan de hand van de tutorials. Immers ik moet het doen met archief werk momenteel. Zoals ik al in eerder reactie beschreef ik heb niet alle stappen kunnen uitvoeren van de tutorial, het maken van de schaduw in de iris. Hij had een hele uitleg, alleen wat ik ook deed mij lukte het niet. Ik heb de bewerking uitgevoerd op het linkeroog en gekopieerd naar rechteroog. Wat dat betreft heb je een terecht punt. Het zit hem ook in het niet kunnen maken van de schaduw op de plek waar ik het wilde hebben. Vandaag geen tijd gehad om er nog naar te kijken helaas .

Ik snap het. Altijd goed om je PS skills bij te werken!
Schaduw in de iris kun je heel makkelijk met de adjustment curves doen. Of met levels. Trek em iets donkerder en keer dan je laag om. Hij is nu zwart. Zet je achtergrond op wit. Anders zie je geen effect!! ;-) En brush met ene zachte brush de schaduw erin Klaar is kees!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 169 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed