Het is 20 apr 2024 03:57

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Zwarte hoed
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 01 dec 2019 22:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4949
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jullie ook bedankt voor je mening. :up

Ik zal alle opmerkingen en adviezen mee proberen te nemen in een volgende geregiseerde shoot. :up ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 10:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
De discussie over de gekleurde letters snap ik echt niet. De trui komt zo uit de winkel, dus wat is nu het probleem ?


Beste Henry, ik veronderstel dat je dit bedoelde als grap ?

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat een fotograaf met jou kennis en ondervinding, zomaar kan schrijven
dat omdat kleding uit een winkel komt zomaar voor 100% goed is voor iedere shoot ?

Als iets uit een winkel komt is het gewoon prima ?

Sigaretten en sigaren komen ook uit een winkel,... prima voor de gezondheid dus ?

Als iets uit een restaurant komt is het eten steeds prima ? Rare stelling toch ? Een mens mag toch keuzes maken ? Voorkeuren hebben, een eigen kunstzinnige kennis hebben, ... is zelfs een heel belangrijke zaak voor een fotograaf vind ik persoonlijk.

Een (goede) fotograaf die foto's maakt zou zelfs keuzes MOETEN maken, want het is tenslotte zijn uiteindelijk afgewerkte werk dat de mensen beoordelen. :dk

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet alle foto’s hoeven studio-opnames te zijn, toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 15:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Niet alle foto’s hoeven studio-opnames te zijn, toch?


Maar Henry toch,... wat maakt het nu uit of een shoot plaats heeft in een studio, in een living, in een kasteel, of buiten in de natuur ?

Identiek dezelfde aandacht dient besteed te worden aan alle details van setting, kleding, keuze van decor, sfeer enz...

Mijn vorige reactie en uitleg heeft dus absoluut niets te maken met uitsluitend studio werk.

Ik heb eens rond gekeken in mijn shoots van de laatste 15 jaar, en niet ver van de helft van die shoots zijn geen studio werk, maar buiten, in de natuur, bij een zwembad, op strand, in de bergen tot op 3000m hoogte , op een boot, in een haven, met paarden, honden, in mijn omgeving, in het zuiden van Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, enz...

Tientallen malen ben ik met modellen voor een week naar het buitenland vertrokken voor shoots, alles op lokatie, (geen studio dus ! ) en daar werd steeds evenveel aandacht besteed aan bijvoorbeeld alle kleding details, als in een studio shoot. :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 15:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het kind was blij met haar nieuwe kleren en wilde er mee op de foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 16:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dat heb ik reeds sinds het begin gesnapt hoor Frans, en dat vind ik echt super :up

Maar we zitten hier op een fotografen forum, en buiten dat de geportretteerde heel blij is met de foto,
mogen we ook een beetje constructief en technisch over de foto ( en de fotograaf ) praten... toch ?

En verder was ik niet akkoord met de stellingen van Henry, en heb op een gedetailleerde manier uitgelegd waarom,... dit kan hier toch ook veronderstel ik ?

DD. :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwarte hoed
BerichtGeplaatst: 03 dec 2019 16:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DD, dat mag zeker.

Ben het helemaal met de reactie van Frans eens, omdat dat volgens mij de essentie is van deze foto. Kleinkind komt met nieuwe trui bij Opa...
Ahum schreef:
... M'n kleinkind komt binnen en roept "Opa ik heb nieuwe kleren,ga je een foto van mij maken" ze pakt de halloweenhoed erbij en waant zich een fotomodel...


Moet Opa dan zeggen: meisje, je hebt een hele mooie trui aan, maar voor de foto die ik nu van jou ga maken kun je beter deze jute zak aantrekken. Je zult zien dat een jute zak je fotografisch veel beter staat. Trek dus maar heel snel uit die nieuwe trui van je... Ik zie dat Ahum iets soortgelijks ook al eerder heeft geschreven.
Ahum schreef:
...Verwacht je dat ik ga zeggen "Doe dat truitje maar uit want er staan letters op...


Ook zie ik nu dat Ahum mijn eerdere mening over een studio-portret ook al heeft geschreven. Zo zie je maar: ik lees niet alle commentaren even nauwkeurig door.
Ahum schreef:
... Vaak wordt er vergeten dat dit geen studioshots zijn waar alles wordt geregisseerd...


Wat als het kleinkind wel met een effen truitje enthousiast was binnengekomen, een hoed had opgezet en Opa had gevraagd om een foto te maken, had Opa dan eerst de doos met make-up en lippenstift moeten pakken, omdat.... etc. etc.

Ik denk dat je ook van gewone alledaagse zaken een mooie foto kunt maken, maar ook dat je van die gewone alledaagse zaken ook geen mooie foto kunt maken. Het verschil kan zitten in de details. Denk aan de achtergrond, de belichting, de compositie, de expressie, maar ook de instellingen op je camera (diafragma, sluitertijd, lenskeuze), etc.. Uiteraard kun je nog steeds de regie voeren over deze details. Als ik met die blik naar deze foto kijk, dan vind ik daar dus niet zoveel verkeerds aan.

Trouwens, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar jouw foto's van een alledaags tafereel, bijvoorbeeld jouw verjaardag. Ensceneer je die foto's ook helemaal? Ik kan me dat eerlijk gezegd niet goed voorstellen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed