Het is 26 apr 2024 21:05


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ) Against the Light
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 07 apr 2020 10:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
.

Fotografie


.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 07 apr 2020 17:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind de dame niet zo fraai uitkomen. Haar pose is wat minder flatteus. Misschien wel een bewuste keuze, hierdoor lijken haar benen echt enorm :shock


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 08 apr 2020 06:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15868
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb net hetzelfde idee als Wendy.......ben benieuwd naar je reactie :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 08 apr 2020 10:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Heb net hetzelfde idee als Wendy.......ben benieuwd naar je reactie


Bedankt voor jullie reactie Gotchas en Erik !

Jullie hebben natuurlijk gelijk, en mijn antwoord is eigenlijk heel eenvoudig :
Het accent ligt hier (onder andere) op de benen van het model.

Met dit model heb ik tientallen shoots gedaan, duizenden poses ook :)

Soms wil het model ( door de pose die ze zelf aanneemt ) het accent eens leggen op lichaamsdelen
waar ze zelf fier over is. ( hier bijvoorbeeld haar benen ) . ( en ze is super tevreden over de foto ! )

Model fotografie heeft toch sommige zaken die heel verschillend liggen van andere takken van fotografie.

Een eekhoorn, een ijsbeer, een vos, een landschap, een stil leven, ga je fotograferen op een manier die je zelf mooi vind ( en eventueel om succes te hebben bij andere fotografen ).

Bij model fotografie moet je soms ( of dikwijls ) foto's maken die aan het model aanstaan.

Dit indien je alleen met een een model werkt, indien er een make-up artieste bij zit, moet je ook specifieke foto's maken voor haar, indien er een kapper bij is, moet je je hier ook weer aanpassen, bij een styliste moeten er foto's komen met het accent op de kleding.

Dit zijn in het kort opgenoemd de specificiteit van model fotografie, toch wel verschillend dan bijvoorbeeld een foto van een eekhoorn, deze gaat nooit vragen of hij mooi op de foto staat, een landschap gaat je nooit vragen : neem me eens liever in die richting, en leg het accent op dit of dat... enz...

Bij model fotografie moet je heel dikwijls rekening houden met de wensen van het model, en zo komen ze ook geregeld terug voor shoots, en kan ik er dan ook specifiek persoonlijke thema's mee uitwerken...

Brengt dit wat verduidelijking ? :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 08 apr 2020 13:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13060
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hier wil ik toch even op reageren.

Mijn ervaringen met modellen is nl totaal anders. Bij alle shoots die ik heb gedaan met modellen is er niet een model geweest die om een bepaalde pose vroeg. Misschien is dat het geval bij onbetaalde modellen maar bij modellen die betaald worden voor de shoot, evenals MUA's hebben ze weinig inbreng anders dan het van tevoren uitwerken van een thema. In de meeste shoots die ik heb gedaan, ook in samenwerking met een andere fotograaf, is het een aansturen van het model van een bepaalde pose naar een volgende pose volledig op aanwijzing van de fotograaf.

In de meeste gevallen stelde ik het model in de gelegenheid een keuze te maken uit de foto's van de shoot, welke ze dan gratis in full size HR kregen, die ze indien gewenst voor hun portfolio of website konden gebruiken.

Mijn benadering is dus duidelijk heel verschillend van de jouwe. Waarom ik hier op reageer is om aan te geven dat jouw benadering van model shooting zeker niet standaard is. Jij bent nl de enige die ik ken die deze benadering heeft. Ik ken een behoorlijke hoeveelheid model fotografen en buiten jou is er niet een die jouw benadering heeft. Veel fotografen geven zelfs geen foto's aan de modellen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 08 apr 2020 14:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wel fran, ieder heeft en mag natuurlijk zijn eigen werkmethode hebben :) :proost

Persoonlijk ben ik nogal eigenzinnig, en ben dan ook heel blij dat ik niet als zovele andere fotografen tewerk ga...

Ik shoot nu reeds 17 of 18 jaar modellen, en heb er nog nooit eén betaald, en het aantal zal naar de 600 of 700 modellen oplopen denk ik.

Ik heb ook 350 of 400 modellen ( ook mannen ertussen ) naakt ge-shoot, en hier weer, nooit eén betaald hiervoor.

Maar natuurlijk krijgen de modellen dan wel foto's, in web formaat en indien gevraagd in groot formaat.
Hetzelfde geld voor mijn MUA, kappers, stylisten, enz... (soms ook op print)

Modellen komen bij mij met veel plezier met hun eigen inbreng, styling, fashion, story board, enz...

Maar verder is een heel groot deel van de shoot, mijn inbreng, mijn idéen, mijn poses, mijn belichting, mijn story's...

80 % van de shoots die ik deed, was het het model die me vroeg voor een shoot ( waar ik nog kon weigeren of aannemen ) en 20 % van de shoots vroeg ikzelf het model.

Dit laatste percentage ligt natuurlijk hoger voor modellen met wie ik reeds meermalen ge-shoot heb,
daarvan weet ik precies wat ze kunnen en niet kunnen. :) Zodat ik vlot mijn verschillende thema's kan uitwerken.

Ik veronderstel dat ik dan een uitzondering ben ? :dk

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ) Against the Light
BerichtGeplaatst: 09 apr 2020 16:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13060
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Daniel het was helemaal niet mijn bedoeling om jouw werkmethode aan te vechten. De reden dat ik reageerde is omdat de manier waarop jij hier modelfotografie beschrijft het doet lijken alsof dat DE werkmethode is, hetgeen verwarring kan bregen bij de lezers. Het is EEN van de vele werkmethodes.

Veel van je werk kan ik waarderen om de techniek, waar veel ervaring uit spreekt. Zoals je weet is het niet mijn stijl maar dat doet niets aan de kwaliteit van je werk af. En gelukkig heeft iedereen niet dezelfde smaak en niet dezelfde werkmethode. :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed