Het is 19 apr 2024 02:32

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Strange Creature
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 11:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie


Ambrotype 5x7inch, Cambo met Voigtländer Heliar 180mm F4.5. Uit de requisietendoos van Harry...

Fotografie

Uit sommige berichten op deze soort inzendingen leid ik af dat men niet bekend is met deze vorm van fotografie. Daarom .... collodionfotografie of wetplatefotografie is een door Frederick Scott Archer in 1851 ontwikkeld procedé waarbij een plaat (metaal genoemd tintype, of glas genoemd ambrotype) lichtgevoelig wordt gemaakt door te gieten met een collodionmix en lichtgevoelig te maken in een zilvernitraatoplossing. De plaat blijft lichtgevoelig zo lang hij nat (vochtig) is. Na ontwikkeling (waarbij een negatief beeld ontstaat) en fixeren (beeld keert om naar positief) heb je een beeld dat in natte toestand uiterst krasgevoelig is. Na drogen en vernissen ontstaat de definitieve plaat. Glas dient vooraf uiterst schoon te zijn (daar zit dikwijls mijn fout...) daarom kies ik vooral voor metaal dat je kunt aanschaffen met een plastic coating die tegen vuil en stof beschermt (moet er vooraf natuurlijk wel verwijderd worden...). Alle vloeistoffen worden door de collodionist zelf gemengd/samengesteld. Het collodionprocedé werd rond 1880 al weer verlaten omdat er betere methoden beschikbaar kwamen. Wetplate wordt tegenwoordig door een groeiende groep fotografen beoefend die terug willen naar deze pure vorm van fotografie. Ieder jaar vindt het European Collodion Weekend plaats waar vanuit heel Europa wetplaters enkele dagen hun platen maken, dit jaar helaas gecanceld. Er zijn daardoor vriendschappen ontstaan met collegafotografen uit Estland, Letland, Polen, Duitsland, Tsjechië, Italië, België, Frankrijk, Engeland.... Eenmaal aan wetplate verkocht, ben je verloren...
Het is een ontspannende manier van bezig zijn met fotografie, als tegenwicht tot de digitale fotografie waar ik dagelijks mee bezig moet zijn...

Bedankt voor het kijken, Henk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 16:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24481
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind ze nog steeds erg mooi, Henk.

Na je uitgebreide uitleg toch nog een vraagje. Met mijn systeemcamera zit ik op een cropfactor van 1,5, bij jouw grootbeeld zou precies het omgekeerde aan de hand moeten zijn. Dus de lens die jij gebruikt, 180mm, wat zou dat zijn, omgerekend naar kleinbeeld/fullframe? Iets van 100mm?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 17:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10415
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik blijf er ook met plezier naar kijken Henk. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 18:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13045
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Mooi hoor. Ik blijf het mooi vinden die oude technieken. Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik graag een workshop volgen bij jou.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Proficiat !!! :upc

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 21:29 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42047
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb al moeite met allerlei technische cijfertjes uit deze tijd laat staan uit de vorige eeuw.

Soms vind ik de platen mooi en soms ook niet maar het mooiste vind ik toch ook de passie die iemand kan hebben en daar heel veel plezier uit haalt. Dat is waar een hobby ook voor bedoeld is.

Gefeliciteerd met de TC. :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 21:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16918
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
gefeliciteerd met TC


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 21:41 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20747
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de TC!! Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 22:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16058
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Proficiat met deze verrassende TC!!! :good2 :good2 :good2


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 05:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
De uitstraling van de foto past hier perfect bij het onderwerp.
Heel mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 08:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14057
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi verhaal over fotografiegeschiedenis die in leven wordt gehouden door enthousiaste liefhebbers. Respect voor en en een mooi resultaat waar je anders naar kijkt nu.
Gefeliciteerd met je TC !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 15:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13836
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
het plezier en passie spat uit je verhaal ... mooi om te lezen
gefeliciteerd met de TC :up

Een vraagje; wat bedoel je met "als tegenwicht tot de digitale fotografie waar ik dagelijks mee bezig moet zijn..."


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 15:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13045
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gefeliciteerd met je verdiende TC. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 16:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Proficiat met je TC, fraaie kleurstelling :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 14 jul 2020 00:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Ik vind ze nog steeds erg mooi, Henk.

Na je uitgebreide uitleg toch nog een vraagje. Met mijn systeemcamera zit ik op een cropfactor van 1,5, bij jouw grootbeeld zou precies het omgekeerde aan de hand moeten zijn. Dus de lens die jij gebruikt, 180mm, wat zou dat zijn, omgerekend naar kleinbeeld/fullframe? Iets van 100mm?


Nee Peter dat werkt zo bij technische camera´s niet. Bij kleinbeeld gaat men uit van het standaard filmformaat (van een fotorolletje) en dat is 24x36mm. De fullframe digitale sensor heeft dat formaat. Bij een kleinere sensor wordt het resultaat vergelijkbaar met een telelens, in geval van Nikon 1,5x dus een 50mm lens geeft dan hetzelfde beeld op een cropcamera als een 75mm lens op fullframe.
Maar bij deze wetplate fotografie met technische camera is er geen standaard beeldformaat, en de lenzen beoordeel je dan naar hun bruikbare beeldcirkel. De lenzen die binnen hun beeldcirkel een formaat 4x5inch of 5x7 inch kunnen uitlichten, zijn nog redelijk te betalen, zeg maar afhankelijk van merk en kwaliteit tussen de 100 en 800 euro, meestal hebben die een brandpunt van 130mm tot ergens in de 200mm.
Vanaf 300 mm en verder zie je flinke prijsstijgingen, dan worden de lenzen ook flinker van formaat. Een 500mm Voigtlànder bijvoorbeeld betaal je al gauw enkele duizenden euro´s...
Maar die zijn niet op elke camera passend. Een 300mm lens kan in de regel 18x24cm uitlichten. Maar dat betekent ook dat de uittrek van de balg bij oneindig scherpstellen 30cm is. Je weet wss dat bij afstanden dichterbij, de afstand van het beeldvlak tot de lens groter wordt, een 300mm lens kan ik op mijn Cambo gewoon niet gebruiken want in portretstand kom ik dan op 40 of meer cm, en mijn balg/rail is niet zo lang...
Ik weet niet of ik het goed uitleg zo... hoop van wel.
groets Henk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 14 jul 2020 00:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
fran schreef:
Mooi hoor. Ik blijf het mooi vinden die oude technieken. Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik graag een workshop volgen bij jou.


Studio in Eersel, onder Eindhoven. In het najaar gaan Harry en ik workshops geven, mits zijn gezondheid dan weer op peil is...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 14 jul 2020 00:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een TC? gosh, helemaal niet gezien, ik ga efkes kijken. Dank!
Ha, hij is al weer weg, een today is maar 24 uur hè, maar ik geloof jullie wel hoor!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 14 jul 2020 11:35 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24481
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor je antwoord Henk, heel interessant. Ik denk dat ik je begrijp, wat ik alleen bijzonder vind is dat de bruikbare beeldcirkel blijkbaar groter wordt wanneer de lengs langer wordt. Ik vertaal een grotere beeldcirkel met een groothoekeffect, terwijl je natuurlijk een tele-effect verwacht. Ik neem aan dat dit fout gedacht is van mij, en dat het een niets met het ander te maken heeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 06 aug 2020 21:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Dank voor je antwoord Henk, heel interessant. Ik denk dat ik je begrijp, wat ik alleen bijzonder vind is dat de bruikbare beeldcirkel blijkbaar groter wordt wanneer de lengs langer wordt. Ik vertaal een grotere beeldcirkel met een groothoekeffect, terwijl je natuurlijk een tele-effect verwacht. Ik neem aan dat dit fout gedacht is van mij, en dat het een niets met het ander te maken heeft.


Tsja Peter, ik volg je gedachtengang, maar begrijp het evenmin.... ;-(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strange Creature
BerichtGeplaatst: 07 aug 2020 15:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
“Aangezien het belangrijkste voordeel van de technische camera bestaat uit de verstellingen die het perspectief en de scherpstelling op een unieke manier beïnvloeden, is de dekking van een lens uiterst belangrijk. Vaak bestaat er verwarring tussen beeldhoek en
dekking. De beeldhoek is een maat voor het deel van het onderwerp dat door een bepaalde lens (groothoek, normaal, tele) kan worden opgenomen op het negatief. De dekking verwijst naar de beeldcirkel – de ronde lichtbundel geprojecteerd op het filmvlak – die groter moet zijn dan het negatief indien men vignettering wil vermijden. Deze cirkel is design gebonden en heeft niets te maken met brandpuntafstand; hij wordt in de technische specificaties van het objectief vermeld. Bij een grotere beeldcirkel kan de lens verder verschoven of gekanteld worden vooraleer vignettering optreedt. De Symmar objectieven van Schneider staan bekend voor hun grote dekking.“

Bron: http://www.picto.info/CTdoc/CT_n.pdf

Net Ansel Adams boek “The camera” gevonden als download.
Zeer de moeite waard om te lezen.
Bevinding hierboven werd bevestigd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed