petervaneekelen schreef:
Ik vind ze nog steeds erg mooi, Henk.
Na je uitgebreide uitleg toch nog een vraagje. Met mijn systeemcamera zit ik op een cropfactor van 1,5, bij jouw grootbeeld zou precies het omgekeerde aan de hand moeten zijn. Dus de lens die jij gebruikt, 180mm, wat zou dat zijn, omgerekend naar kleinbeeld/fullframe? Iets van 100mm?
Nee Peter dat werkt zo bij technische camera´s niet. Bij kleinbeeld gaat men uit van het standaard filmformaat (van een fotorolletje) en dat is 24x36mm. De fullframe digitale sensor heeft dat formaat. Bij een kleinere sensor wordt het resultaat vergelijkbaar met een telelens, in geval van Nikon 1,5x dus een 50mm lens geeft dan hetzelfde beeld op een cropcamera als een 75mm lens op fullframe.
Maar bij deze wetplate fotografie met technische camera is er geen standaard beeldformaat, en de lenzen beoordeel je dan naar hun bruikbare beeldcirkel. De lenzen die binnen hun beeldcirkel een formaat 4x5inch of 5x7 inch kunnen uitlichten, zijn nog redelijk te betalen, zeg maar afhankelijk van merk en kwaliteit tussen de 100 en 800 euro, meestal hebben die een brandpunt van 130mm tot ergens in de 200mm.
Vanaf 300 mm en verder zie je flinke prijsstijgingen, dan worden de lenzen ook flinker van formaat. Een 500mm Voigtlànder bijvoorbeeld betaal je al gauw enkele duizenden euro´s...
Maar die zijn niet op elke camera passend. Een 300mm lens kan in de regel 18x24cm uitlichten. Maar dat betekent ook dat de uittrek van de balg bij oneindig scherpstellen 30cm is. Je weet wss dat bij afstanden dichterbij, de afstand van het beeldvlak tot de lens groter wordt, een 300mm lens kan ik op mijn Cambo gewoon niet gebruiken want in portretstand kom ik dan op 40 of meer cm, en mijn balg/rail is niet zo lang...
Ik weet niet of ik het goed uitleg zo... hoop van wel.
groets Henk