nelly-nolte schreef:
ik blijf proberen en ben blij met jullie raadgevingen en vind het leuk om een ietwat saaie foto interessant en kunstzinnig te maken.
gr. Nelly
En dat vind ik een zeer lovenswaardig streven. Gewoon doorgaan, en als je zelf kunt benoemen waarom het goed gelukt is dan kun je je daar altijd aan vasthouden. Mijn advies: altijd luisteren naar kritiek, maar alleen gebruik maken van tips die je in je eigen ogen kunt gebruiken om je werk te verbeteren. Het is nooit een goed idee om je werk aan te passen aan andermans smaak. Maar het is wel een goed idee om te blijven luisteren en er wat mee te doen, ook al is dat soms: het bewust naast je neerleggen.
Over deze foto (mijn mening

): het origineel is een prima foto, maar wel wat vlak. Dat kun je op (minimaal) twee manieren verbeteren: 1. op de klassieke manier, door je licht aan te passen (meer schaduwen vooral die het beeld spannender maken), het model iets dwingender aan te sturen en de compositie wat minder behoudend te maken. Of, 2. door creatieve toevoegingen zoals je gedaan hebt. Het liefste dan wel met een gedachte erachter. Mij doet deze bewerking wat denken aan een onderwater effect, maar dat kan denk ik wel wat zorgvuldiger (strepen en lichteffecten op minder storende plekken). De combinatie van 1. en 2. kan ook, uiteraard