Het is 27 apr 2024 07:11


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Viticulteur français
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 08 dec 2023 13:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een echte francofiel gefotografeerd op papier-negatief

Fotografie

Ferry van de Vliet (te vinden op facebook) is de auteur van een drietal reisboeken over Parijs (Ongewoon Parijs, Parijs anders bekeken, Rondom Parijs ....) en kwam mij in de studio een gesigneerd exemplaar brengen...

Deze opname is gemaakt op papiernegatief, tevens ook enkele gemaakt op wetplate/collodion.

Bedankt voor het kijken, Henk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 08 dec 2023 17:22 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ferry komt hier over als een echte Fransman. Het is wel een foto die boeit. Veel contrast doet het goed hier. Ferry had wel iets meer bovenruimte mogen hebben van mij. Het is natuurlijk moeilijk met een papiernegatief om het in 1 keer goed te doen. Heb het nog even opgezocht.
https://www.digifotopro.nl/kan-je-fotopapier-als-negatief-gebruiken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 08 dec 2023 17:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 444
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fransman? Bask zul je bedoelen.
Een echte Fransman loopt niet met een baret en witte coltrui, wel met een boerenspijkerbroek met bretels.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 14 dec 2023 14:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gaveaupiano schreef:
Fransman? Bask zul je bedoelen.
Een echte Fransman loopt niet met een baret en witte coltrui, wel met een boerenspijkerbroek met bretels.


Ik had als voorbeeld Ilja Gort genomen, en ja, da's ook geen echte fransman ..... who cares .... bravopiano!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 14 dec 2023 14:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
Ferry komt hier over als een echte Fransman. Het is wel een foto die boeit. Veel contrast doet het goed hier. Ferry had wel iets meer bovenruimte mogen hebben van mij. Het is natuurlijk moeilijk met een papiernegatief om het in 1 keer goed te doen. Heb het nog even opgezocht.
https://www.digifotopro.nl/kan-je-fotopapier-als-negatief-gebruiken


Ik realiseer me dat ik niet de enige ben, en zeker ook niet de eerste, die gewoon fotopapier als negatief gebruik. Ik ben er toe gekomen omdat ik het gebruik van negatief in een grootformaatcamera te omslachtig en tijdrovend vond. En vooreerst omdat ik wel collodionfotografie wilde beoefenen maar dit te omslachtig en duur vond om te gaan doen, terwijl we altijd wel een fotopapiertje nog ergens hebben liggen...
Waar ik wel een beetje fier op ben, is dat ik wss de allereerste ben die een laser gebruikt om scherp te stellen, zodanig dat ik op grootformaat selfies kan maken die op het juiste punt scherpgesteld zijn, terwijl ik als enige in de studio aanwezig ben. Dat systeem is overigens ook voor normale grootformaatfotografie (alleen op collodion of papiernegatief!) in de studio bruikbaar, het is de manier om zónder neckstand opnames te maken waarbij je controle hebt over de juiste scherpte op het moment van de opname....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 15 dec 2023 09:51 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henk dank voor je verdere uitleg. Kun je misschien ook nog uitleggen hoe je dat doet met een laser scherp stellen.... Doe je dat op de persoon en op de camera? Hoe gebruik je die laser?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Viticulteur français
BerichtGeplaatst: 17 dec 2023 14:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
janjan33 schreef:
Henk dank voor je verdere uitleg. Kun je misschien ook nog uitleggen hoe je dat doet met een laser scherp stellen.... Doe je dat op de persoon en op de camera? Hoe gebruik je die laser?


In het kort.... de laser werpt een verticaal laserlicht van links naar rechts (of andersom...), als je daarin een voorwerp zet waarop het laserlicht schijnt en daarop scherpstelt, zal daarna elk voorwerp of persoon die dat laserlichtgordijn doorkruist, in de scherpte vallen. Jet model zelf ziet het laserlicht zijn/haar wimpers doorkruisen, maar de fotograaf ziet dat ook. Op dat moment kan deopname gemaakt worden. Collodion en fotopapier zien geen rood licht, dus dat laserlicht zie je niet op de foto. Ik heb daarna wel eens een kleurenfoto gemaakt en vergeten het laerlicht uit te zetten, tsja, dan zie je natuurlijk wel een mooi rood lijntje op de opname lopen .....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed