Bij een foto op f/1.4 is de scherptediepte flinter dun. Bij zo'n groot diafragma worden sluitertijden kort. Wat zeg ik, 'heel kort'. Zeker als het zonnetje ook nog eens tierig schijnt. Nu gebruik ik graag een flitsertje omdat ik dan onafhankelijk kan sturen op het omgevingslicht in de achtergrond en het (flits) licht op het onderwerp.
Snelle sluitertijden en flitsen kan een uitdaging zijn. Je loopt dan tegen de grenzen aan van camera. Of te wel de zogenaamde Flitssynchronisatietijd (FST). De kortste sluitertijd waarbij je nog kan flitsen zonder dat er delen van je sluiter in de weg zitten. Meestal zo rond de 200e van een seconde.
Al gauw wordt er naar flitsers gegrepen met zogenaamde HSS-stand (High Sync Synchronisatie) Dat kan natuurlijk heel goed werken. Maar heb je geen flitsers met deze HSS stand dan moet je een manier zien te vinden om toch de klus te klaren. De sluitertijd moet dus terug naar minimaal die FST. Hoe? Met behulp van het grijsfilter. Niks geen dure flitsers nodig maar een klassiek stukje glaswerk ;-)

85mm - f/1.4 - 1/60 - ISO100
Groet,
Johan