Het is 16 jul 2025 16:39

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Flinterdun & geflitst
 Flinterdun & geflitst
BerichtGeplaatst: 10 aug 2024 11:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bij een groot diafragma heb je een hele korte scherptediepte, maar met zo'n grote opening komt er ook heel veel licht binnen. Niet alleen het licht van de omgeving maar ook het flitslicht. Ik zat met de flitser in een beautydish heel dichtbij. Hooguit een half metertje. Maar op de zwakste kracht van de flitser was het gezicht op f/1,4 nog overbelicht. Ook dan helpt een grijsfilter.

Op de achtergrond zie je het licht van een warme gloeilamp (instellamp). Door de witballans lekker op flitslicht te zetten (ongeveer gelijk aan daglicht) wordt het doek in de achtergrond nog warmer. Met de sluitertijd kan ik de achtergrond lichter of donkerder maken. (zie stukje: 'Sluitertijd heeft geen invloed op het flitslicht') Zo heb ik grip zonder dat ik de lamp zelf hoef aan te passen.

Het objectief is een Samyang 85mm. Op 1.4 is handmatig scherpstellen wel een dingetje. Zeker als je er ook nog eens dicht op zit. Camera staat daarom op een statief en met live-view zoom ik dan in op het oog en kijk goed op het schermpje tot het oog scherp is. Snel drukken want als je model maar iets beweegt kan je er al weer naast zitten. Vrolijk lachend is dan ook nog niet gelukt :D

Fotografie
85mm - f/1.4 - 1/60 - ISO100 - ND32

Groet,

Johan.

Laatst bijgewerkt door Provorm op 10 aug 2024 12:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flinterdun & geflitst
BerichtGeplaatst: 10 aug 2024 11:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Fraai beeld met heldere uitleg.

In de begintijd van de fotografie was stilzitten ook een dingetje.
wellicht een hoofdsteun gebruiken. :D

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flinterdun & geflitst
BerichtGeplaatst: 11 aug 2024 13:12 
Lid
Fotografie

Ja dat deden ze vanwege de lange sluitertijd hé. Maar inderdaad. Nu heb ik een manuele focus maar met de auto heb je dat probleem natuurlijk ook dat iemand iets naar voren of naar achteren beweegt. Zou het dan helpen als je dan continu focus gebruikt?

Flinterdun & geflitst
BerichtGeplaatst: 12 aug 2024 13:35 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Mooi portret! Goede uitleg erbij ook. Ik zou zeker eens proberen met continue autofocus. Ik weet niet welke camera je gebruikt, maar bij mijn canon is de optie oog auto focus ingebouwd, die zorgt ervoor dat het oog scherp blijft, ook bij bewegingen voorwaarts van het model.

Flinterdun & geflitst
BerichtGeplaatst: 12 aug 2024 13:42 
Lid
Fotografie

Goed om te weten. Moet ik eerst nog even sparen. Deze foto heb ik gemaakt met een Samyang 1.4 manuele scherpstelling.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp