Bij een groot diafragma heb je een hele korte scherptediepte, maar met zo'n grote opening komt er ook heel veel licht binnen. Niet alleen het licht van de omgeving maar ook het flitslicht. Ik zat met de flitser in een beautydish heel dichtbij. Hooguit een half metertje. Maar op de zwakste kracht van de flitser was het gezicht op f/1,4 nog overbelicht. Ook dan helpt een grijsfilter.
Op de achtergrond zie je het licht van een warme gloeilamp (instellamp). Door de witballans lekker op flitslicht te zetten (ongeveer gelijk aan daglicht) wordt het doek in de achtergrond nog warmer. Met de sluitertijd kan ik de achtergrond lichter of donkerder maken. (zie stukje: 'Sluitertijd heeft geen invloed op het flitslicht') Zo heb ik grip zonder dat ik de lamp zelf hoef aan te passen.
Het objectief is een Samyang 85mm. Op 1.4 is handmatig scherpstellen wel een dingetje. Zeker als je er ook nog eens dicht op zit. Camera staat daarom op een statief en met live-view zoom ik dan in op het oog en kijk goed op het schermpje tot het oog scherp is. Snel drukken want als je model maar iets beweegt kan je er al weer naast zitten. Vrolijk lachend is dan ook nog niet gelukt

85mm - f/1.4 - 1/60 - ISO100 - ND32
Groet,
Johan.