Het is 01 sep 2025 21:12

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Zwart Wit
 Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 04:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Nadat ik afgelopen week mijn flitssetje heb aangeschaft ben ik nog niet verder gekomen dan wat uitproberen en wat zelfportretten waar ik jullie niet mee wil vermoeien :D Maar vanmiddag kwam een vriendin van ons even langs en ik kon het natuurlijk niet laten om haar even voor de camera te trekken. Helaas hadden we maar zo'n vijf minuutjes tijd en moest ik het doen met wat ik had. Toch zaten er twee aardige plaatjes bij die ik graag met jullie wil delen. Ik had geen tijd om dingen verder aan te passen dus heb ik deze gemaakt met twee flitsers, 1 als hoofdlicht en 1 voor de achtergrond. Nee, geen tijd voor reflectiescherm of haarlichten etc... :) De eerste foto is van de kleine meid, ja het was ook leuk geweest als ze me had aangekeken maar daar had ze ff geen zin in (volgende keer wel!). Ik heb de foto de ruimte gegeven omdat ik het gevoel wilde benadrukken dat dat ze als kleine meid de grote wereld inkijkt die zich toch voornamelijk boven haar “niveau” afspeelt. Op de tweede foto vinden we moeder en dochter, deze heb ik wat krapper gekaderd om een storend element uit de foto te houden, de hand van de moeder (deze komt op mij op het web ietsje te donker over, bij jullie ook?). Beide foto´s zijn op mijn eigen manier omgezet in zwart wit. Graag hoor ik wat jullie van deze kiekjes vinden, tips zijn altijd welkom!
1:
Fotografie

2:
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 10:23 
Lid
Fotografie

Persoonlijk vind ik dat het wit te fel is. de stoel lijkt geen achterkant of bovenkant te hebben in foto 1. Misschien kan men dat ook helemaal niet zien vanuit deze hoek maar het kijkt wat vreemd. F2 is fraai, wellicht had het met wat hooglichten op het haar van de dame net iets meer kunnen geven.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 10:43 
Lid
Fotografie

DandA schreef:
Persoonlijk vind ik dat het wit te fel is. de stoel lijkt geen achterkant of bovenkant te hebben in foto 1. Misschien kan men dat ook helemaal niet zien vanuit deze hoek maar het kijkt wat vreemd. F2 is fraai, wellicht had het met wat hooglichten op het haar van de dame net iets meer kunnen geven.

Dank voor je feedback, nemen we mee! De stoel heeft geen andere achterkant of bovenkant dan de getoonde. De rufleuning is duidelijk te zien, het kind zit er tegenaan. Je kijkt dus tussen de zitting en de halfhoge rugleuning door naar de achtergrond. :)

Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 03 nov 2009 14:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
F 1 vind ik écht erg mooi. Mooie blik, leuk zo die uitsnede/ compositie. De tweede foto vind ik niet helemaal scherp overkomen, dat vind ik jammer. Maar oh die eerste... top!

Profiel op dit foto forum
 Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 09:49 
Lid
Fotografie

Mooie foto's en uitstekende zwart-wit omzetting. Het high-key achtige van foto 1 spreekt mij heel erg aan. In foto 2 ligt de scherpte van de foto op de ogen van de dame (overigens heb je volgens mij met locale verscherping de ogen nog extra verscherpt en dat heeft wat ruis achtergelaten). De baby zit wat meer richting de lens waardoor deze net niet helemaal scherp is. Bij duo portretten (en zeker bij close-up) wellicht beter f/11 gebruiken (eventueel met ISO200 als je lampen niet voldoende power geven).

Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 13:42 
Lid
Fotografie

@win schreef:
Mooie foto's en uitstekende zwart-wit omzetting. Het high-key achtige van foto 1 spreekt mij heel erg aan. In foto 2 ligt de scherpte van de foto op de ogen van de dame (overigens heb je volgens mij met locale verscherping de ogen nog extra verscherpt en dat heeft wat ruis achtergelaten). De baby zit wat meer richting de lens waardoor deze net niet helemaal scherp is. Bij duo portretten (en zeker bij close-up) wellicht beter f/11 gebruiken (eventueel met ISO200 als je lampen niet voldoende power geven).

Constatering bij foto 2 klopt aardig :) ik heb de ogen niet extra verscherpt maar ben wel bezig geweest met het o.a. doordrukken (dodge en burn)op diverse plekken waaronder de ogen. De tip op F11 te gebruiken is natuurlijk logisch maar had deze wel even van je nodig om me daaraan te helpen herinneren.
Sinds ik afgelopen week mijn flitssetje voor het eerst heb opgezet probeer ik e.e.a. uit maar probeer in eerste instantie zoveel mogelijk bij de basis te blijven qua instellingen. Er is zoveel om rekening mee tehouden dat ik echt ff wat routine moet opbouwen. Ik gebruik nu in eerste instantie f8 voor alle foto's maar dat is zeker niet altijd slim en daar zal ik vanaf nu op gaan letten. ik beloof beterschap (wel goed gezien door je trouwens).

Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 16:52 
Lid
Fotografie

Erg leuke compositie in foto #1.
Foto #2 staan de dames lekker intiem op. Tikkie naverscherpen en iets meer contrast.

Profiel op dit foto forum
 Zwart Wit
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 18:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind foto 1 helemaal super :jump
Het is op het scherm wel wat aan de felle kant mss, maar als je m afdrukt is ie volgens mij super om naar te kijken! kortom een geslaagde foto dus als je het mij vraagt.
Foto 2 weet ik niet zo goed, ik vind het zeker niet verkeerd, maar heb er ook niet heel veel mee.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp