@candyman
TC= Today's Choice, zie voorpagina.
Natuurlijk is het moment in de studio gemaakt, dan kan moeilijk anders. Het gaat er dan ook niet per definitie (het kan natuurlijk wel) om of je een speciaal moment te pakken hebt (zoals je dat bijvoorbeeld bij foto journalistiek wel bij uitstek hebt). Maar wel of je een model zo kan vastleggen dat het een ander wat doet. Vaak heeft dat te maken met hoe de foto technisch in elkaar zit (licht, pose). En een ieder heeft weer een ander gevoel bij het zien van een foto. Zelf hou ik erg van studio portretten, als deze technisch knap in elkaar steken en het model me ook nog eens raakt, en dat kan vanalles zijn waarom dat het geval is (omdat iemand heel mooi is, of karakteristiek, of een bepaalde houding of element dat uitgelicht wordt, etc). Maar misschien is dit soort portret fotografie niet wat jou raakt, dat kan natuurlijk

!
Mbt deze foto: ik ken deze dame goed, en als ik in deze ogen kijk dan voel ik bijna wat zij soms moet voelen, haar leven dat 10x ingewikkelder/zwaarder is dan het mijne. Ik voel hier een bepaalde acceptatie van het feit dat dat zo is, maar ook een zekere hoop op een beter leven, vastberadenheid, 'onkwetsbaarheid', maar uit deze ogen zou ook zo een traan kunnen rollen. En tegelijkertijd zie ik dat ze voor dit moment heel graag mooi wil zijn (en daar hier zeg maar echt haar best voor doet). Nouja, dat is wat ik erbij voel. Ik ben niet objectief hierin (in dit geval) natuurlijk. En niet iedereen hoeft dat te zien of te voelen, maar als iemand op welke wijze dan dit beeld raakt, dan doet mij dat ook weer wat!
Misschien dat anderen nog wat meer te zeggen hebben over portret fotografie?
Groetjes!