Het is 06 jul 2025 10:15

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Ines2
 Ines2
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 21:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Graag jullie reacties
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ines2
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 22:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Mijn eerlijke reactie zal je vast teleurstellen.

Ze lijkt zo wel 2,45 meter lang. Als ze dat echt is excuses aan het model maar dit ligt denk ik bij de fotograaf.
Het licht is erg hard, de huid ik zo goed als uitgebeten.
Vind het ook erg vlak belicht.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ines2
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Zo naar beneden moeten kijken maakt de halslijn wat minder flatteus.

Hoewel ik denk dat je een prima lokatie hebt vind ik de kleding van je model daar niet zo passen.
Conclusie: niet heel erg geslaagd wat mij betreft.

Ines2
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010 23:23 
Lid
Fotografie

Dank u
* Hard licht wilt zeggen dat de overgang tussen licht en schaduw volgens een scherpe lijn gebeurt..dat is hier niet.
* Laag standpunt is een keuze, hoog standpunt is niet verplicht;
* Kleding niet gepast aan de locatie...de locatie is er en de kleding is er...uit beide kan niet gekozen worden. (zolang ge maar uw badkledij niet in de kerk presenteert ;)

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 00:03 
Lid
Fotografie

Hard licht wil zeggen diepe schaduwen en felle vlakken.
Standpunt is een keuze inderdaad, ik zeg niet dat je verplicht anders moet.
Ik geef je mijn mening over je foto.

Maar ik vind het prima hoor, als je alle reacties zo weerlegt vraag ik me wel af waarom je reacties vraagt?

Badkleding in een kerk lijkt me trouwens wel erg leuk :rof

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 07:08 
Lid

pdm_fotografie schreef:

Badkleding in een kerk lijkt me trouwens wel erg leuk :rof

en zonder badkleding in de kerk is nog leuker :rof

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 07:11 
Lid

ingenomen standpunt vindt ik niet zo prettig kijken in dit geval, indien mogelijk ga terug naar de locatie, laat het model een strakke schort en topje aantrekken, zet ze met haar rug tegen de muur in een S vorm poserend.....en je hebt een prachtplaat!

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 08:52 
Lid
Fotografie

jvs schreef:
ingenomen standpunt vindt ik niet zo prettig kijken in dit geval, indien mogelijk ga terug naar de locatie, laat het model een strakke schort en topje aantrekken, zet ze met haar rug tegen de muur in een S vorm poserend.....en je hebt een prachtplaat!

Is een goed idee maar...het model wou die pose niet omdat ze een heel ronde rug (in S-vorm)heeft en dat niet mooi aan zichzelf vind

Dank u allen voor jullie reacties
Wel als ik mag zeggen dat ik ik een andere mening respecteer maar soms zijn er omstandigheden of andere interpretaties...en dan mag ik dat dat toch nader toelichten.

1) Op zo'n trap kan ik mijn lichtbox niet dichtbij genoeg zetten, als het model lager stond kreeg allerlei elektriciteit in beeld en dat is een hindernis die ik gezien heb en die jullie niet gezien hebben en daarom vergeten
2) ik kon dat ook niet met 50mm fotograferen maar moest iets meer naar 35mm gaan
3) ik wou ze ook "trots" en "groot" in beeld krijgen
4) die harde licht interpretatie......mij hebben 3 verschillende beroepsfotografen in lessen die ik gevolgd heb, gezegd dat hard licht = als de overgang tussen licht en schaduw plots is en volgens een scherpe lijn.

Ik ben voor conversatie en als ik een foutief woord gebruik wil ik dat bijleren; en als ik een andere zienswijze heb is dit niet altijd foutief, immers fotografie is niet wetmatig, soms eens de regels doorbreken is juist goed. en soms is dat het doel van de foto.
Ik heb van de essen van Govert de Roos veel bijgeleerd en ik vind zijn stijl mooi
Vriendelijke groeten

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 09:24 
Lid
Fotografie

Natuurlijk mag iedereen een andere mening/visie hebben, gelukkig wel :)

Ik noem alleen op wat ik zie en kan me niet voorstellen dat je dan blij kunt zijn met deze vorm van belichting en de bijna uitgebeten huid.
Dat kun je dan weerleggen en de oorzaak leggen bij dat je bv de softbox niet dichterbij kon krijgen. Maar dan heb je dus hard licht. Net als de zon hard licht geeft omdat het een lichtbron is die veraf staat. Misschien had je een laken tussen de lichtbron en het model kunnen houden om het te verzachten of het kunnen laten reflecteren via een reflectiescherm, piepschuim of wat ook maar voor handen was, het is ook uitproberen.

En dat je geen 50mm kon gebruiken? Als ze een paar treden omhoog was gaan staan dan?
Trots en groot in beeld is een mooi idee, maar nu lijkt ze onnatuurlijk groot.

Er zullen altijd omstandigheden zijn die een foto die je voor ogen hebt doen mislukken, maar het is altijd aan de fotograaf om dat op te lossen of om genoegen te nemen met een andere uitkomst of beter nog een andere uitvoering te kiezen.

Nou ja dit is allemaal natuurlijk ook maar mijn mening :)
Maar je kan beter, dat weet ik en heb je ook al vaker laten zien, mijn reactie is dus ook positief bedoeld al komt tie misschien negatief over.

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 11:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Als je lessen van Govert de Roos hebt gehad, dan heb je ook geleerd dat de mens licht van de natuurlijke lichtbron herkent (de zon) en dus van bovenaf. Zo van onder af belicht oogt voor de meeste mensen onnatuurlijk en is (vind ik) in dit geval niet erg flateus voor het model. Tuurlijk hoef je je niet aan deze wetmatigheden te houden en kun/moet je creatief met licht omgaan en iedere locatie vraagt weer een andere aanpak. Persoonlijk denk ik dat het bij deze foto niet zo geslaagd is.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 13:02 
Lid
Fotografie

Ok even snel

ik ga compleet mee in voorgaande reacties

Verder wil ik kwijt dat je soms je mening over een andere foto als absolute waarheid laat overkomen. Andersom kun je schijnbaar weinig met kritiek/opmerkingen tips en lijkt het alsof je daardoor in de verdediging gaat. Ik kan er compleet naast zitten, maar dat is hoe het op mij overkomt als ik hier meelees en af en toe post.
Het prettige aan dit Forum vind ik dat je door opmerkingen die gemaakt worden anders naar je eigen foto kijkt en daarmee verder kan. Dat is ook de reden dat ik een foto post, niet om alleen maar positieve reacties te krijgen.

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 14:20 
Lid
Fotografie

Dank u voor jullie mening
*pdm : ik vind u stijl mooi, meestal egaal belicht....ik zie liever sommige delen zwak belicht in beeld (Govert zijn stijl)
* ik heb een softbox gebruikt; dat wilt zeggen er is al een doek voor om te filteren, en hij flits tegen de achterkant van de paraplu....ook het licht hoger ging echt niet omdat ik tegen de deurkader was;
* ik besef dat de armen gevaarlijk bleek zijn (daar had ik beter moeten opletten ) ik heb immers het licht gemeten op het gezicht en wou een lichtjes hey key krijgen.
* ik maak een foto gelet op de omgeving die ik gezien heb en jullie niet.
* ik besef dat mijn foto niet altijd 100% topfoto is;
* Verder ga ik geen uitleg meer geven; omdat ik niet de wereld wil veranderen; maar proberen het model een foto te geven waar ze tevreden mee is; en als het kan waar meer mensen tevreden mee zijn. Iedereen krijg ik toch niet tevreden.
Groetjes

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 19:41 
Lid
Fotografie

:proost

Ines2
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 21:09 
Lid
Fotografie

[quote="A
Ik heb van de essen van Govert de Roos veel bijgeleerd en ik vind zijn stijl mooi
Vriendelijke groeten[/quote]

Je zal deze uitvoering niet bij Govert de Roos vinden hoor....
En je compositie keuze is niet echt mooi te noemen...

De problemen die je tegenkomt en die wij niet zien is ons probleem niet daar Jij de fotograaf ter plaatsen bent en jij moet zorgen dat je mooi licht vind/maakt en/of gebruikt... en je laat ons je foto beoordelen en krijgt goede tips, doe er je voordeel mee...

Dat het model niet wil mee werken en de kleding niet mooi is, tja misschien met een ander model een keer terug...

En de belangrijkste fotografie regel....alles mag (maar dat hoeft niet altijd mooi uit te pakken)....

Prachtige lokatie....waar was het eigenlijk?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Ines2
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 11:37 
Lid
Fotografie

Wat betreft de definitie van hard licht volg ik je AJL (zie ook http://www.cybercollege.com/tvp027.htm bijvoorbeeld).
Dat betekent overigens niet dat Peter ongelijk heeft.
Op het forum zie ik wel vaak de term hard licht gebruikt in de betekenis van veel licht. Dat lijkt mij niet correct.

Het lastige van foto's als deze is dat het beeld niets verraad over de context. Ik zie een vrouw in avondkledij op een trap tegen een muur. Er is niet veel dat me prikkelt om mijn fantasie te gebruiken. Dan nog kwam ik niet verder dan dat het een kelder was. Maar dan noch. Nou ik denk te weten dat het in een kerk is bemerk ik dat het voor de interpretatie niet veel uitmaakt.

Ik vraag het je dan maar op de fotograaf af: Wat heb je ons willen laten zien? Heb je iets, een emotie of wat dan ook met ons willen delen?

Waar ik nooit heel erg van onder de indruk ben is een uitleg van de beperkingen waaronder de foto gemaakt is als excuus voor de kwaliteit, compositie, belichting etc.

Ines2
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 13:02 
Lid
Fotografie

Dank u Frans; dank u om diverse redenen; zowel voor uw reactie in het algemeen; alsook om van gedachten te wisselen en verdraagzaam te zijn dat ik mijn kennis deel en naar voren breng en heb uitgelegd waar ik die kennis haal (3 beroepsfotografen wat betreft de def van hard licht)

* Wat heb ik als inhoud aan de foto willen geven ?
- Ik heb van die shoot diverse foto's gemaakt die inhoud hadden, maar het model vraagt die tussen ons twee te houden (alhoewel het niet meer is als wat ge op strand ziet)
- Deze foto had alleen het kleed een betekenis voor het model, wat ik ook niet mag vertellen op internet (sorry, maar ik heb respect voor hun wensen)
- Wel was ik blij dat dit lang kleed in een mooi dekor in beeld gebracht werd.
Ik heb dat met mijn beperkt materiaal gedaan; en daar houden de forumleden geen rekening mee; dat ge een foto maakt met uw materiaal wat ge bezit en niet met wat best zou zijn om een sublieme foto te maken.

* Smaken verschillen
- Inderdaad...ik heb al opmerkingen op foto's gekregen op dit forum en die niet positief waren, en als ik die toch naar een wedstrijd stuur, heb ik al de eerste prijs gehaald.

* Overbelicht aan de handen...ja ik geef het toe...maar ik zal het proberen zo goed mogelijk te herstellen of een andere zoeken die niet overbelicht is.

* Dank u voor u tijd
* Ik heb genoeg van gedachten gewisseld; ik heb al forums zien verdwijnen omdat er gediscusieerd werd en sommige dat als een vechtpartij interpreteren; ik doe het niet meer.
Laat het forum maar bestaan, en filter wat er gezegd wordt.
(Dit alles met goede bedoelingen en vredelievende bedoelingen)

Ines2
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 15:20 
Lid
Fotografie

AJL. Ik geloof niet de er hier enige kwaardaadigheid is te bespeuren.
Wij hollanders zijn wel heel erg van doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Laat je er vooral niet op voorstaan dat je van een bekend fotograaf les hebt gehad. Hoofden boven het maaiveld hakken we zondermeer af. Dat is onze aard. :D
Kortom even slikken en weer vrolijk doorgaan. En misschien bedenken dat in dit geval je model de inhoud van de foto meer bepaald heeft als jij zelf, je wel veel zwijgplicht hebt, en hem hier plaatsen wat risicovol was m.b.t. de discussie.

Ines2
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 22:03 
Lid
Fotografie

Als je op een forum post dan weet je: je wordt beoordeeld in je voor of nadeel. Over smaak valt niet te twisten. Laatst plaatste ik een foto waar ik en mijn omgeving laaiend enthousiast over zijn. Op dit forum kwam maar van 1 iemand een reactie.... Dan denk je ook: huh? Kritiek is even slikken, maar het zijn in ieder geval wel reacties... toch?

Ines2
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 13:05 
Lid
Fotografie

Dank u voor jullie mening
:up
Kritiek is niet erg; maar als dat is van Govert zou dat licht nooit van onderaf doen; of...ge moet een trapje hoger gaan staan.... :shock
Dat zijn toch reactie die zonder kennis van de plaatselijke toestand en ik heb de plaatselijke toestand als beperking en onveranderlijk ervaren.........ja dan is het even slikken.

Ines2
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 20:00 
Lid
Fotografie

Op deze manier zullen er veel mensen natuurlijk niet meer zo snel durven reageren op je foto's die je hier neerzet om beoordeeld te hebben.
Ik denk dat als je een beoordeling vraagt de omstandigheden er niet toe doen.
Zijn de omstandigheden zo slecht dat de foto die je voor ogen hebt niet gaat lukken zou ik zeggen van zoek andere omstandigheden op, plaats je foto niet of accepteer de feedback.
Of plaats hem in een subforum zodat je niet zozeer een beoordeling krijgt, maar wellicht wel tips waar je iets aan hebt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende