Het is 19 apr 2024 20:41


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Thijs, Carin en Esther
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 20 aug 2010 22:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1285
Woonplaats: Dordrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eind april hadden we met de fotoclub een oefenavond in een studio met een aantal modellen. Binnenkort moeten we de modellen een aantal resultaten laten zien, maar ik wil jullie een beetje voorrang geven... ;) (natuurlijk ook om nog wat tips te horen over wat er nog te verbeteren valt... :angel).

1 (Thijs)
Fotografie

2 (Carin)
Fotografie

2 (Esther)
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 21 aug 2010 01:41 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1610
Woonplaats: 's-gravenzande
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Foto 1 is prachtig scherp over de gehele foto, en heeft hele mooie kleuren, daar is werkelijk niets op aan te merken, waar ik wel op zou letten is dat de bril van thijs niet meer zo door zijn pupillen snijd, dat kan je oplossen door zijn kin iets omhoog te laten houden of zijn bril dichter naar zijn ogen te brengen, mensen met brillen is vaak een probleem, maar wel altijd een leuke uitdaging, of de bril snijd zo als bij deze foto de ogen door midden, of er is reflectie in het glas.

Foto 2 vind ik een beetje statisch, zou het model iets meer van het doek afhalen en een extern flitsertje achter haar op de grond zetten met zijn kop richting het doek, nu komt het licht naar mijn inzien te veel van boven, wat je aan de achtergrond ziet, met een flitser op de grond achter het model en de flitser van boven wordt het meer egaal. ook een goud reflectiescherm aan de andere kant waar het licht op weerkaatst geeft net wat meer warmte aan de foto.
Zwart is wel een hele moeilijke kleur om als achtergrond te gebruiken, dus zeker met je lampen blijven schuiven tot je de perfecte setting hebt


Foto 3 vind ik werkelijk helemaal top, prachtig licht, mooi scherp en leuke pose, helemaal fantastisch.
Beetje highkeyachtig, maar daar hou ik wel van


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 21 aug 2010 10:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Achtergrond bij de eerste plaat bepaald voor mij de kwalitiet van dit portret, en deze spreekt me niet zo aan. Afleidend en druk, zonder enige toegevoegde waarde. Technisch ziet er netjes uit, wat hard verlicht, maar bij deze jongen en zijn aankleding smaakt dat wel.

Tweede vindt ik de sterkste plaat, sfeervol met aangename verlichitng en belichting, en goed detail in zwart.

Derde wederom goed belicht en verlicht, maar vindt hier de houding en de beeldopbouw wat stijfjes, Waardoor deze net het soepele mist wat je bij de tweede wel hebt kunnen vangen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 21:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1285
Woonplaats: Dordrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank jullie wel voor de opmerkingen, Senna en Mendel :up!

Dat de eerste foto wat druk is klopt. Maar bij deze jonge jongen vond ik een statisch geheel niet goed passen. Het mocht van mij ook wat drukker. Ik kan me ook goed voorstellen dat niet iedereen dat even mooi vindt. De bril is inderdaad iets waar ik op moet letten een volgende keer.

Ben benieuwd of er nog andere photodromers zijn die wat over deze foto's willen zeggen... ;).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 23 aug 2010 22:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Altijd bereid om mijn mening te geven :chapeau

Als ik naar de eerste foto kijk, valt me naast het vrolijke kereltje een achtergrond op waarbij ik een rechteronderhoek zie van een lijst en iets wat lijkt op restanten van een gordijn. Ik begrijp dat je hier geen egale achtergrond hebt willen toepassen, maar dan zou ik toch iets meer achtergrond hebben getoond.
Kereltje staat er wel vrolijk en relaxed op. Belichting van het kereltje ziet er goed uit; ietsje jammer van de schaduw van de lijst op de muur.

Als ik naar je tweede foto kijk, dan houdt de belichting van deze foto mij meer bezig dan het (volgens mij) zou moeten. Enerzijds heb je geprobeerd te spelen met de verlichting door het model goed uit te lichten en de achtergrond via een accent niet saai egaal te laten. Het accent had van mij iets meer naar het midden van de foto gemogen waardoor de beide lichtbronnen meer in elkaar overvloeien. Nu heb je het model van rechts belicht (voor de kijkers links) en ontstaat er voor mij een vreemd lichtspel op de linker gezichtshelft van je model. Ik had de achtergrondspot iets meer achter het model te laten schijnen. Hiermee komt tevens het model iets meer los uit de donkere achtergrond. Het model komt ook hier relaxed op mij over.

Als ik naar de derde foto kijk zie ik een voor mij geslaagde high-key-achtige foto. Mooie vlakverdeling waardoor er een mooie rust in de foto ligt. Ook dit model heeft een relaxte houding en het contact tussen model en fotograaf is hier net als in de eerste 2 duidelijk aanwezig.

Conclusie: voor mij de derde als meest geslaagde, gevolgd door nummer 2. De minste van deze serie vind ik de eerste. De houdingen lijken goed geregisseerd te zijn en de modellen komen relaxed op mij over :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 26 aug 2010 22:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1285
Woonplaats: Dordrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je wel Henry :upc!

Hopelijk komt er dit seizoen weer zo'n oefenavond en kan ik de tips meenemen (of bij een andere gelegenheid natuurlijk ;)).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 08:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 245
Woonplaats: Zweden
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind de derde foto heel mooi! Mooie houding, relaxt gezicht en mooi licht.

Over de eerste twee moet ik (de newbie) het echt oneens zijn met de experts waar het de modellen betreft. Ik vind dat de jongen nep-lacht met zijn mond, er zit een spanning rond die mond en de tong die tegen de tanden geduwd wordt, maakt het bijna een gemene grinnik. Maar ik weet ook dat het heel moeilijk is om kinderen op kommando natuurlijk te laten lachen en ik weet niet of de fotograaf dit anders had kunnen doen. Die achtergrond vind ik bij de jongen trouwens geen probleem, het geeft de suggestie dat ie ergens in de hal van zijn/een huis is, net binnen gekomen van het buiten spelen.

In de tweede foto vind ik de armen en handen te stijf. Wie staat er nou zo (behalve een vorstin die op de foto moet)? Ik vind het wel mooi dat die enorme vlecht zo naar voren hangt. Ook vind ik de kleuren erg mooi in deze foto.

Het lijkt me echt waanzinnig leuk, zo'n oefenavond! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 08:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1835
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
MaschaP schreef:
In de tweede foto vind ik de armen en handen te stijf. Wie staat er nou zo (behalve een vorstin die op de foto moet)?
:rof :DD
Leuke opmerking en op zich heb je helemaal gelijk natuurlijk, dat het geen echt natuurlijke houding is.
(Alhoewel mijn oma wel eens zo stond, overigens.)

Ik had lang ook jouw instelling "Ja maar dat ziet er toch niet normaal uit?", maar ben inmiddels tot de mening gekomen dat dat nou ook het verschil is tussen een foto en een kiekje: het 'normale' maakt het een kiekje, het 'bijzondere' kan het tot een foto brengen, zeg maar iets kunstigs. Deze pose zie je namelijk ook op schilderijen, bijvoorbeeld. (En de meeste schilderijen zijn vrij "niet normaal". ;))
Let wel "kán". Of iets wat afwijkt van het gewone ook ècht iets kunstigs wordt, wordt bepaald door de kwaliteiten van de fotograaf. En ook wel de mening van de kijker. En wat geluk soms. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Thijs, Carin en Esther
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 08:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6153
Woonplaats: Soest
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik vind de derde de beste. Gewaagde compo en uitsnede :)
Ziet er technisch erg goed uit :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed