Het is 23 aug 2025 08:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Molukse feesten
 Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 16:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Heej Iedereen,

Hier dan mijn allereerste foto's die ik hier ter beoordeling plaats. Ik ben nog maar net begonnen en moet dus nog superveel leren, daarom ben ik ook lid geworden van dit forum. Ik hoop dat jullie open en eerlijk feedback willen geven!

Ik ben net naar de Molukse feesten hier in de buurt geweest om wat foto's te maken. Het zonnetje scheen behoorlijk dus het was lastig om mooie foto's te maken. Hier een serie van portretten die ik heb uitgekozen (trouwens enkel gecropt en beetje met contrast gespeeld)

Fotografie
Sluitertijd 1/1600sec
Brandpunt 200mm
ISO-200
Diafragma F5.6
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/320sec
Brandpunt 75mm
ISO-200
Diafragma F5,6
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/800sec
Brandpunt 46mm
ISO-200
Diafragma F5
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/500sec
Brandpunt 170mm
ISO-200
Diafragma F5,6
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/500sec
Brandpunt 90mm
ISO-200
Diafragma F5,6
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/1250sec
Brandpunt 65mm
ISO-200
Diafragma F5
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/640sec
Brandpunt 200mm
ISO-200
Diafragma F5,6
Geen flits

Fotografie
Sluitertijd 1/400sec
Brandpunt 120mm
ISO-200
Diafragma F5,3
Geen flits

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 18:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Lastig om tijdens zo druk bezocht evenement rustige platen met rustige achtergronden te krijgen. Het licht was hier erg hard, waardoor je moeite met je belichting hebt, en sterke schaduwen in de foto's ziet.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 19:35 
Lid
Fotografie

Ja dat vondt ik ook het moeilijke, de drukte en het licht was een gegeven. Nog tips om de foto's met die omstandigheden toch mooier te maken?

Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 19:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
iso op 100 en ook eventueel onderbelichten, letten op de achtergrond en comp. foto maken in die felle zon is heel moeilijk, je hebt heel gauw overbelichting en last van schaduwen in de gezichten. de dame op de eerste foto staat er mooi op maar daar is de achtergrond weer heel storend en rommelig. mooie foto's maak je niet vlug maar vragen geduld en goed kijken ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 19:49 
Lid
Fotografie

Thanks... geduld is een schone zaak zeggen ze altijd maar is voor mij altijd lastig! Maar ben wel een doorzetter dus ga gewoon lekker oefenen! En van jullie leren...

Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 19:54 
Lid
Fotografie

Wat ik overal mis is de naverscherping.
Vuistregel is: bij resizen, altijd naverscherpen. ;)

Op zich zijn het leuke impressiefoto's. Dat wel.
Je hebt al wel een oog voor karakteristieke onderdelen van een event.

Foto 1: Op zich niet onaardig. Belichting is wel hard, maar kan er mee door. Kleuren zijn prima. Pose ook. Alleen de achtergrond stoort een beetje. Een stapje naar links en het oranje zou dan aan beide kanten van haar hoofd te zien zijn. Iets minder ruimte boven haar hoofd zou het ook een beter portret maken.

Foto 2: Leuk gezien, maar helaas is het licht vervelend. De arm en vooral de hand is overbelicht en stoort daardoor.
Helaas is niet goed te zien wat ze doet, maar zo te zien zat ze er dicht boven op, dus een andere hoek zou weer minder van haar gezcht laten zien... Lastig. Achtergrond is hier wel prima overigens.

Foto 3: Leuk gezien wederom. Doordat ze niet in de zon kijkt, knijpt ze haar ogen niet dicht. Alleen heb je nu een grote schaduwwerking in het gezicht gekregen. Tip voor fotograven met partners: die in het wit steken en vragen naast het model te staan: Witte kleding reflecteert. :DD Maargoed, die luxe heb ik ook niet hoor. Wel een partner, maar die krijg ik met geen mogelijkheid in spierwit & naast het model te staan. ;) De donkere achtergrond geeft een sterk contrast met haar gezicht helaas.

Foto 4: Leuk, maar zo te zien is hij ergens mee bezig. Omdat hij nu niet echt als portret gefotografeerd kan worden, zou misschien een totaalplaatje beter geweest zijn. Moeilijk om dat te zeggen hoor, want ik weet natuurlijk niet of die mogelijkheid er wel was.

Foto 5: Ook leuk gezien. Maar ook hier doet het licht niet mee. Vooral de overbelichte voet stoort. Voor de rest is het licht op zijn lichaam niet eens slecht. Maar wel op de achtergrond. Vreemd dat een klein diafragma nog steeds de achtergrond zo duidelijk laat zijn. Maargoed, ook ik heb nog steeds ruzie met mijn objectieven daarover. :DD

Foto 6: Wederom goed onderwerp. Nu nog de achtergrond ver naar achteren sturen, een metertje of 20 ofzo. :DD Nah, dat heb je natuurlijk niet in de hand. Kleuren zijn goed, belichting kan er net mee door.

Foto 7: Goed gezien, een mooi hoofd om op de foto te zetten. Hij zou nog net even een beetje naar links kunnen kijken en je hebt beide ogen erop. De stijlen van het hek op de achtergrond zijn aanwezig, maar storen (mij in ieder geval) alleen aan de bovenkant. Je zou kunnen proberen een kleinere/vierkantere uitsnede te maken waarbij de bovenrand van het hek zo wordt afgesneden, dat je tenminste de witte jas van die man op de achtergrond niet meer ziet. Dan springt opeens het gezicht van het onderwerp een stuk meer naar voren. Probeer maar door deze webpagina zo te scrollen dat die rand net afgesneden wordt door je browser.

Foto 8: Nogmaals goed gezien. Ingespannen gezicht en een bepaalde aktie die daarbij hoort. 2 elementen in de foto die de ogen wat langer vasthouden. Alleen probeer je 2 dingen nu te combineren: portret-foto en aktie-foto. Bij de eerste probeer je storende elementen weg te halen en bij de tweede probeer je zoveel mogelijk te laten zien. Omdat dat laatste niet meer lukt, kan je nog voor de eerste kiezen door wederom een vierkantere uitsnede te maken met het hoofd er helemaal op en dan ergens eindigend bij/boven de rand van het shirtje van die vrouw met de blote rug op de achtergrond. Vervelend hè, mensen die zo door je foto lopen. :DD

Maargoed dit zijn slechts wat suggesties van mij en ik ben zelf ook niet zo super in het fotograveren van een evenement met een boel mensen, dus pin mij er niet op vast dat het meteen flink beter wordt. :DD

Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 28 aug 2010 20:47 
Lid
Fotografie

Dit zijn echt supertips! Hier kan ik echt wat mee! Bedankt ook voor de complimenten!

Ik had ook wel een foto waar de man helemaal op stond, maar die vind ik zelf heel erg onrustig...

Fotografie

Molukse feesten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 01:11 
Lid
Fotografie

Yup, idd onrustig.
Maar wel leuk voor de herinnering denk ik zo.
Ook daar maken we foto's voor toch? ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp