Het is 09 sep 2025 06:48

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Nicolette
 Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 10:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Exposure Time = 1/125"
F Number = F5.6
ISO Speed Ratings = 100
Focal Length = 70mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 11:24 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zie uitgebeten plekken en ik mis scherpte.
Ook krijg ik de indruk dat je teveel aan het naverscherpen bent geweest.

Omdat je verder zelf geen inleiding bij je foto geeft kan ik ook moeilijk zeggen of ik vind dat je doel geslaagd is, maar ik neem aan van niet ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 11:58 
Lid
Fotografie

Moet ik helaas mee eens zijn. Ook zie ik voor ISO 100 veel "ruis".

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 12:04 
Lid
Fotografie

Dat vele ruis komt voort omdat het onderwerp onderbelicht was en erg veel is opgehaald in Photoshop.

Ik heb het al vaker geroepen hier, maar ik vind dat men niet kritisch genoeg is op eigen werk, iedereen kan zien dat deze foto gewoon niet mooi is en toch wordt hij gepost, kon TS dan echt niet zelf zien dat de foto onderbelicht was, scherpte verkeerd ligt (op het voorhoofd ipv de ogen), compositie is niet bijzonder, houding en blik van het meisje is niets speciaals.

Sorry voor mijn iet-wat harde post, maar kom op zeg....

@TS, wat is voor jou de rede van het posten van deze foto?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 12:05 
Lid
Fotografie

Ik zie het alleen algemeen.
* Tegenlichtopname...voorkant goed belicht
* Het witte hekken trekt ontzettend de aandacht

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 12:26 
Lid
Fotografie

het is inderdaad allemaal wat uigebeten en geen duidelijke overgang tussen strik en hek.
Nb wat de scherpte betreft, mag misschien verkeerd liggen vlgs IJsland, maar je kunt de haartjes op de arm tellen.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 13:06 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
bobvanduin schreef:
Dat vele ruis komt voort omdat het onderwerp onderbelicht was en erg veel is opgehaald in Photoshop.

Ik heb het al vaker geroepen hier, maar ik vind dat men niet kritisch genoeg is op eigen werk, iedereen kan zien dat deze foto gewoon niet mooi is en toch wordt hij gepost, kon TS dan echt niet zelf zien dat de foto onderbelicht was, scherpte verkeerd ligt (op het voorhoofd ipv de ogen), compositie is niet bijzonder, houding en blik van het meisje is niets speciaals.

Mensen zijn hier om te leren, hoor. Niet om alleen hun mooiste foto's te laten zien.
Laat iedereen in zijn/haar waarde, zeg!
Vertel liever hoe het dan beter kan...

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 13:50 
Lid
Fotografie

Ai... Da's niet zo best gelukt geloof ik. De meeste kritiek is al gegeven maar laat ik één opmerking plaatsen. Ookal was de belichting goed geweest en de nabewerking, dan was het nog steeds geen goede foto geweest, misschien wel voor de TS of voor opa of oma wiens kleinkind op de foto staat maar verder niet. Dat geldt voor het moment waarop de foto is genomen maar ook de crop (of het kader) waarbinnen het onderwerp valt.Te weinig ruimte links en teveel rechts.

Sorry maar ik kan het ook niet beter brengen.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 14:23 
Lid

@TS, wat is voor jou de rede van het posten van deze foto?[/quote]
Mensen zijn hier om te leren, hoor. Niet om alleen hun mooiste foto's te laten zien.
Laat iedereen in zijn/haar waarde, zeg!
Vertel liever hoe het dan beter kan...[/quote]

Ben ik helemaal mee eens. Wat een onaardig commentaar zeg! Ik zou geen foto meer durven plaatsen op deze manier.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 14:54 
Lid
Fotografie

bobvanduin schreef:

Volgens mij is het zo (ZEKER voor beginners, maar volgens mij ook voor gevorderden) dat een eigen foto beoordelen gewoon echt heel erg moeilijk kan zijn. Je zit er vaak te veel met je neus boven op om nog te zien wat er allemaal fout ging. Als jij die beoordeling wel (elke keer!) kunt doen, ben ik heel blij voor je, maar verwacht niet van alle anderen dat ze het ook kunnen.

In veel gevallen kan het ook zo zijn dat de TS best ziet dat er iets niet goed is, maar niet weet hoe hij/zij dat anders kan doen en dan de foto post om advies te krijgen van anderen.

En ja, dat gebeurt mij ook heel vaak (zelfs bijna alleen maar) en als je dan een keer zo'n foto van mij tegen komt hoop ik dat je met advies komt en niet met de woorden die je hier schreef.

Over de foto:
Het meeste is aangegeven door mijn voorgangers. Wat ik het meeste vond storen was dat de scherpte niet goed zat en dat je toen te veel hebt naverscherpt. I zo te zien wel een erg leuk modelletje om nog veel mee te kunnen oefenen. :)

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 16:02 
Lid
Fotografie

Citaat:
Nb wat de scherpte betreft, mag misschien verkeerd liggen vlgs IJsland, maar je kunt de haartjes op de arm tellen.
Ik heb een naam hoor, en fijn dat jij de haartjes kan tellen, maar daar draait het toch niet om met fotografie. Blijkbaar vind jij iedere foto mooi, omdat er op iedere foto wel ergens een stukje scherpte zit....Mijn "eisen" liggen wat hoger dan dat. Verder is het in portretfotografie vrij gebruikelijk dat minimaal 1 oog scherp is.

Ik ben inderdaad wat lomp in mijn uitspraken soms, daar heb ik me ook voor verontschuldigd. Ik had inderdaad wat tips kunnen en moeten geven, naast de groote tip dat meer zelfkritiek mag en zelfs moet.

Voor foto´s met zulk hard tegenlicht kun je er haast niet omheen om te flitsen, doordat het licht nu van achteren komt valt het gezicht in de schaduw, door licht in te flitsen zorg je ook dat er licht op haar gezicht valt, doordat er meer licht op haar gezicht valt kunnen sluitertijden omhoog, zodat je meer scherpte in de foto krijgt. Verder geeft het helemaal niet dat je nog moet leren, ik heb het ook moeten leren en sterker nog, ik ben helemaal niet goed! Wat ik in middels wel geleerd heb is dat het niet uitmaakt dat je mislukte foto´s maakt, maar wees wel kritisch naar je zelf hoe je die foto op een forum post.
Citaat:
In veel gevallen kan het ook zo zijn dat de TS best ziet dat er iets niet goed is, maar niet weet hoe hij/zij dat anders kan doen en dan de foto post om advies te krijgen van anderen.

TS stelde geen vraag bij het posten van de foto dus dit gaat helaas niet op.

EN dan nog een tip over nabewerking: Een foto die slecht is krijg je in de nabewerking zelden tot nooit goed, verscherpen is een redmiddel, geen wondermiddel. Van een goede foto kun je een prachtige foto maken, maar de basis moet gewoon al goed zijn!

Nicolette
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010 19:54 
Lid
Fotografie

we zullen het in de topics wel zo houden dat we niet op elkaars reactie's gaan vitten, iedereen reageert op zijn eigen manier, de een wat milder en een ander wat harder.
iedere kritiek met of zonder tips daar leer je toch van. je weet dan in ieder geval wat er niet goed is ;)
wat meer info geven bij je foto wil ook nog wel eens helpen :P

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 09:09 
Lid
Fotografie

Bedankt voor het commentaar, erg verhelderend.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 15:00 
Lid
Fotografie

bobvanduin schreef:
Citaat:
Ik heb een naam hoor, en fijn dat jij de haartjes kan tellen, maar daar draait het toch niet om met fotografie. Blijkbaar vind jij iedere foto mooi, omdat er op iedere foto wel ergens een stukje scherpte zit....Mijn "eisen" liggen wat hoger dan dat. Verder is het in portretfotografie vrij gebruikelijk dat minimaal 1 oog scherp is.

Sorry BobvanDuin, dat ik je naam niet noemde, maar ik was te lui om ff terug te scrollen :blush om je nickname juist te spellen.
En wat betreft je opmerking dat ik elke foto prachtig vind als je haartjes kunt tellen, daar moet ik je helaas in teleurstellen.Ik zie heus nog wel verschil tussen goed, minder goed en slecht.
Maar om een beginnend forummer zo neer te sabelen is ook niet de bedoeling van dit forum.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 17:51 
Lid
Fotografie

Neer sabelen is ook niet mijn bedoeling, evenals een zachte heelmeester te spelen...
Als jullie enkel ooee en aahh willen horen, ook goed, laat me dat dan weten, dan ben ik weer weg, willen jullie eerlijke meningen en beter nog, kunnen jullie er tegen als iemand eerlijk is, dan blijf ik graag nog even hangen.

Ik kom wel vaker bot uit de hoek, maar bedoel het nooit slecht, wat ook in diezelfde reactie staat.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 19:12 
Lid
Fotografie

Paul 2 schreef:
Bedankt voor het commentaar, erg verhelderend.

dit antwoord stimuleert ook heel erg om tips te geven :(

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 19:20 
Lid
Fotografie

@bobvanduin, als je dan van alles aan de foto niet goed vind, zou het prettiger zijn als je er dan bij zette hoe het beter kon. :(
Want jij als volleerd fotograaf weet dan misschien dat je moet inflitsten, maar wij de beginners weten dat niet. :unsure
En dan kun je ook op een normale manier zeggen wat er mis is aan een foto. Misschien bedoelde je het zo niet, maar je bent gewend op fora te "spreken" dus volgens mij weet je best wel dat je met geschreven tekst op moet passen. ;)
DIT forum is juist zo prettig dat er rekening wordt gehouden met beginnelingen. Op dat niveau wordt er dan ook gereageerd waardoor wij er wat van leren en ook het lef blijven houden om een volgende foto te plaatsen en zo langzaam vooruit te gaan.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 20:03 
Lid
Fotografie

ik heb hier al eerder gevraagd om niet op de reactie's te reageren maar op de foto ;)
diegene die hier het beste op kan reageren is de ts zelf.
iedereen reageert op zijn eigen manier en als het te ver gaat zullen we zelf wel ingrijpen. :)
er is niks mis met een eerlijke reactie, waar je ook veel van leert.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 20:56 
Lid
Fotografie

Heb eigenlijk het meest moeite met het hek op de achtergrond; die leidt ontzettend af....
Op zich vind ik de opname niet zo slecht en met wat fantasie en bewerking kun je er nog alle kanten mee op.

Nicolette
BerichtGeplaatst: 22 okt 2010 21:31 
Lid
Fotografie

momentum60 schreef:
Heb eigenlijk het meest moeite met het hek op de achtergrond; die leidt ontzettend af....
Op zich vind ik de opname niet zo slecht en met wat fantasie en bewerking kun je er nog alle kanten mee op.

Kijk, dat bedoel ik nou, prima dat jij de opname niet zo slecht vind, dat is jou mening. Maar met deze foto kun je in de nabewerking niet meer uit halen dan nu. Waarom dan toch de valse hoop geven.

@redone, Heb ik toch uiteindelijk nog gezegt?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende