AJL schreef:
Martin : ik heb het ook zo geleerd in de strobistlessen : 1m² paraplulicht op 1m afstand geeft zachter licht dan 1m² parplulicht op 5m afstand.
Dus ...Flash...in die optiek ben ik niet met je eens.
MAAR...ik heb ook geleerd dat bij f2.8 ge meer lichtval hebt dan bij f11....en daarom heb ik hier zogezegd hard licht
1e klopt
2e Half. Met 2.8 heb je inderdaad "meer" licht, maar dat is dus juist wat ik hierboven bedoelde. Hier haal je intensiteit door de war met hard & zacht licht.
Echt het
enige wat hard & zacht licht beïnvloed is de afstand tussen model en lichtbron.
Als je bvb 2 situaties pakt (
#11m, paraplu op F2.8 /
#21m, paraplu op F11 )
#1 geeft zacht licht
#2 exact hetzelfde, alleen de intensiteit is hier anders !
In beide situaties stel je nl je camera in op F2.8 danwel F11 in. maw Met je diafragma regel je je intensiteit zo dat het juist is.
Bij beide zal het licht op het model er dus hetzelfde uitzien.
Echter het omgevinglicht zal wel reageren op je lamp/camera instellingen. (mits je de sluiter gelijk houdt)
een foto op F2.8 - 1/100 zal dus een lichtere achtergrond hebben dan een foto op F11 - 1/100
ga je echter met je sluiter ook weer aan de gang dan zal de achtergrond nog sterker veranderen omdat uiteindelijk de sluiter de grootst bepalende factor is over hoeveel omgevingslicht er op de sensor terecht mag/kan komen.
( Hoe sneller, hoe donkerder (minder omgevingslicht),... maar dat is standaard strobist spul, dus dat wist/weet je wel