Moontjuh schreef:
Hey Miek, leuk zo'n opleiding
Allereerst vind ik je portret een dappere poging. Er is alleen een belangrijke regel: werk met genoeg licht. Hier heb je duidelijk te weinig licht, waardoor je met lange sluitertijden moet werken....hetgeen weer leidt tot een onscherpe foto (bewegingsonscherpte) Daarnaast geven gloeilampen altijd een oranje gloed...kan in hele specifieke gevallen mooi zijn , maar het is geen geslaagd licht voor een gemiddeld portret.
Het mooiste licht hebben we allemaal gratis binnen handbereik: daglicht. Probeer eens je model eens zo'n 2/3 meter voor een groot raam te plaatsen (jij met je rug tegen het raam anders krijg je een silhouet) Krijg je meteen van die mooie catchlights in de ogen. Neem een kortere sluitertijd..probeer eens 1/00e of 1/125e. Wedden dat je foto inene een pak beter wordt?
Compo is prima..veel succes met de cursus. Je gaat zeker een heel eind komen, want voor een eerste foto is dit echt niet gek

bedankt voor de uitleg en de positieve motivatie !
ik heb morgen weer een model uitgenodigd mijn nichtje van 10 en die komt overdag dus dan ga ik gelijk met jou
aanwijzingen en die van de rest aan de gang !
jullie zien morgen hopelijk het resultaat !
bedankt allemaal !!