Het is 01 aug 2025 17:22

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Modeshow2011 + UPDATE + VRAAG : HOE MODESHOW FOTOGRAFEREN
 Modeshow2011 + UPDATE + VRAAG : HOE MODESHOW FOTOGRAFEREN
BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 10:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren dan een modeshow gaan fotograferen.
Dit is één redelijk goede, hoe goed dat hoor ik van jullie wel.
Er waren wel technische beperkingen : het was buiten op de straat; en om boven het zonlicht uit te komen met mijn materiaal moest ik de softbox afnemen, dus naakte flits
Het moet ook snel gaan want ze komen met 3 a 5 modellen gelijktijdig op...wat het niet gemakkelijk maakt.

Wat is jullie kritiek?
Fotografie

F2 = UPDATE
Fotografie

F3 : Ik ga regelmatig foto's bijzetten.....zeg maar of deze beter is?
Fotografie

Laatst bijgewerkt door AJL op 18 apr 2011 21:35, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 12:18 
Lid
Fotografie

Dag Flash.....ja het was heel moeilijk....kijk de doelstelling was om de omgeving weg te "moffelen"...en als dat niet gaat door f2.8 lens te gebruiken, dan rest er inflitsen en de omgeving donker krijgen.

Daarom moets ik zo sterk inflitsen en boven het daglicht uitkomen...dus softbox weg en dus harde schaduw.
Maar...het stoort niet vind ik...wat denken jullie?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 19:57 
Lid
Fotografie

Flash...uw herhaalde zendingen weghalen...dan moet je de moderator een pb'ke sturen

BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 20:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
AJL schreef:
Flash...uw herhaalde zendingen weghalen...dan moet je de moderator een pb'ke sturen

Al weg :D

BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 20:15 
Lid
Fotografie

Geeft niet flash :)

BerichtGeplaatst: 17 apr 2011 22:30 
Lid
Fotografie

Nee deze komen bij mij niet goed uit de verf. De verlichting en de belichting laat de modellen gewoon niet goed overkomen.

Je standpunt, en de achtergrond die je daarmee meepakt zijn voor mij te onrustig.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 01:21 
Lid
Fotografie

Dank u voor je meningen
Er is alleen mendel die aangeeft wat de echte reden is :"te druk"...de anderen weet ik niet.

Ik zal hem in PS nog donkerder maken...misschien vinden jullie hem dan aanvaardbaar

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 12:57 
Lid
Fotografie

Mingus...ik heb mijn eerste modeshowshoot gedaan...dus het was wel wat zoeken. Ik had eerst de flitser verder staan maar dan kreeg ik maar 30% licht op het model....Dus het daglicht was te sterk voor mijn flitser

Trouwens....een modeshow is geen modelshow....het gaat om een kleedje...de benen zijn minder
belangrijk....ik heb sterk ingezoomd...de huid van het eerste model is niet overbelicht....nog net goed

Ik besef dat het geen topfoto is maar......kun je van een karnavaloptocht topfoto's maken? Toch ook niet aan dezelfde eisen als voor een modelfoto

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 13:02 
Lid
Fotografie

Ik vind het ook niet erg mooi, en dat komt voornamelijk door het licht.
Dat er mensen zitten, is niet eens zo erg, als de belichting op je modellen maar goed zit, en die zit niet goed. De kleuren zijn ook wat vreemd (benen zijn andere kleur dan overige huid, en achterste model lijkt rode benen te hebben?).

Heb je ook foto's met alleen daglicht? Misschien is gebruik van daglicht in deze situatie wel mooier?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 13:09 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik snap niet helemaal waarom je niet voor het natuurlijk licht en inflitsen bent gegaan.
Een teleobjectief met een laag diafragma en een hogere sluitertijd (afhankelijk van flitssynchronisatie, HSS?) zou er voor moeten kunnen zorgen dat je de achtergrond 1-2 stops onderbelicht en het model inflitst waardoor niet alleen de lichtinval het model los maakt, maar ook de DOF.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 13:42 
Lid
Fotografie

Ik vind het een intrigerende foto.
Een modeshow buiten op een zaterdagmiddag. De omgeving ziet er niet jofel uit. Het publiek bestaat uit een aantal kinderen en een handjevol volwassenen.
De catwalk lijkt voorzien van een flinke opstap gezien het verloop van de rode loper.
Is het een modeshow georganiseerd door een plaatselijke kledingverkoper of door de fotoclub op een wat achteraflokatie?
Was de fotograaf hier bij toeval of was het een geplande shoot. Dat laatste lijkt voor de hand te liggen. De belichting is strobistwise en vereist meer dan zo maar een reportageflitser.
Als de shoot gepland was rijst de vraag of het een opdracht was. Van de winkelier, de krant of een opdracht van de fotograaf aan zichzelf.
Of toch weer een uitje van de fotoclub.

Dat je de achtergrond weg wilde flitsen begrijp ik want die is niet fraai. Je krijgt daardoor wel een apart beeld. Een donkere achtergrond buiten wekt de suggestie van avond maar dan verwacht je kunstlicht bij een modeshow. Die ene flitser is te weinig om de scene goed te verlichten.

Het jurkje van de voorste dame ziet er niet heel strak uit. Het witte horloge valt erg op.

Je begrijpt het AJL. Ik ben heel benieuwd naar het (verdere) verhaal achter de foto.

Grt Frans

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 20:05 
Lid
Fotografie

@shooter : jou uitleg over jou oplossing....sorry maar die snap ik niet zo goed

@frans : ja daar zit een heel verhaal achter
Ik heb al veel verteld.....De straat doe een "braderie"...5 kledingwinkels doen een modeshow.
Twee aanpalende zaken doen samen één modeshow : en boetiek en een lingeriewinkel
De eigenaar van de boetiek ken ik en die vraagt mij één week vooraf om die shoot te doen.
Ik heb dat nog nooit gedaan....en ik weet niet goed hoe zoiets voorbereiden. Ik verneem dat er een podium op straat wordt gebouwd. Ik ga kijken en zie dat de straat in de namiddag in de schaduw ligt...DUS dat is al goed

Dan maak ik de grootste fout : ik veronderstel dat de modellen één voor één de catwalk gaan doen.
Op de shootdag verneem ik dat ze per 3 of per 5 opkomen (en de lingerie zelfs allen tegelijk = 8)

Ik doe een aantal testshoots...blijkt dat mijn flits niet boven het dag licht komt. Dus doe ik de softbox af ...zet de flits zo kortbij mogelijk en shoot....
Nu had ik volgens mijn viesie 2 mogelijkheden : (1) ik gebruik mijn 100mm met f2.8 en shoot elk model één voor één en zorg dat de achtergrond vaag wordt.
(2) ik zorg dat de achtergrond donker wordt.

Gezien ik op de shootdag verneem waar het volk komt staan en ook verneem dat de modellen per 3 of 5 verschijnen....aldus vervalt mijn mogelijkheid om mijn 100mm f2.8 te gebruiken.
Dus moest ik mijn kitlens gebruiken en de achtergrond donker trachten te maken via mijn camera.
Dat is me gelukt...maar ge krijgt dan van die rare lichtzones.

Welke les heb ik hieruit geleerd?...Veel (1) ten eerste dat ik mijn 3 flitsen ga samen monteren om door mijn softbox te kunnen shooten en zo meer power te hebben bij daglichtopnames.

Zo ...dat is voorlopig genoeg als uitleg.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 22:45 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Ik vind het ook niet erg mooi, en dat komt voornamelijk door het licht.
Dat er mensen zitten, is niet eens zo erg, als de belichting op je modellen maar goed zit, en die zit niet goed. De kleuren zijn ook wat vreemd (benen zijn andere kleur dan overige huid, en achterste model lijkt rode benen te hebben?).

Heb je ook foto's met alleen daglicht? Misschien is gebruik van daglicht in deze situatie wel mooier?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 22:48 
Lid
Fotografie

Ja...ik heb ook foto's met dag licht....die zijn nog niet ontwikkeld

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011 23:28 
Lid
Fotografie

Belichting is al genoeg op gezegd..mijn comment is mosterd na de maaltijd en zo technisch ben ik nog lang niet.

Maar ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt....
Vorig weekend ook naar een modeshow geweest ( geen opdracht, maar vrije keuze) om "ervaring" op te doen. In een kasteel-binnen-tuin, dus mooie omgeving (dacht ik) Daar aangekomen bleek de tuin volgebouwd met tafeltjes en stoeltjes voor het publiek, de "catwalk" lag onder een bogen partij, in de schaduw, op zich dus niet verkeerd. Maar helaas besloten de modellen de catwalk niet te gebruiken, waren de modellen oudere dames (allen 60+) die van show-lopen geen kaas gegeten hadden en meer oog hadden voor de kleding die ze aan hadden dan het anticiperen op publiek!
Dus wat je ook voorbereid: het loopt toch vaak anders dan je gepland of in gedachten had!

BerichtGeplaatst: 19 apr 2011 12:27 
Lid
Fotografie

@AJL: bedankt voor je uitvoerig antwoord. En noblesse oblige.
Feitelijk heb je zelf al het antwoord gegeven op hoe zo'n shoot te doen.
Een goede voorbereiding. Plaats, tijd en eventuele alternatieven bij slecht weer. Het draaiboek. En niet te vergeten de verwachtingen van de opdrachtgever omtrent het resultaat.
Het belangrijkste probleem dat je op te lossen had was de slechte entourage. Je camerastandpunt, scherptediepte en balancing the light in enigerlei combinatie waren je opties. Plus natuurlijk de vraag of je hardware toereikend zou zijn en je vaardigheden in bewerking om het resutaat te manipuleren.
De volgende stap zou zijn de (on)mogelijkheden te bespreken met de opdrachtgever.
En vergeet niet dat een mogelijkheid is om te zeggen dat je het niet doet.

Nog wat losse gedachten.
Zou je met 2 softboxen boven elkaar gestapeld de modellen niet mooier hebben kunnen uitlichten.
Als je in RAW schiet heb je de mogelijkheid om meerdere belichtingen van dezelfde opname te combineren. Daarmee kun je de achtergrond ook verdonkeren.
Als je vanuit een vast standpunt fotografeert kun je een foto van de scene zonder modellen gebruiken om storende elementen weg te poetsen. Bijvoorbeeld in foto 1 had je het achterste model kunnen wegpoetsen als je liever 1 model wilde laten zien.

Grt Frans

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp