Citaat:
Uiteraard dat is een persoonlijke smaak , maar het gemis aan detail in de donkere partijen (dichtgelopen) is geen excuus. Je kan gerust donkere/zwarte partijen hebben en toch wat nuance erin hebben.
Je zit er wel naast met de opmerking dat je niet kan zien waar het zwart is dichtgelopen. Klik maar even op het driehoekje links in het histogram en je zal onmiddellijk op het beeld zien waar de zaak is dichtgelopen (blauwe kleur).
Ik denk eerder dat je hier met een beperking van de camera hebt te maken, namelijk het dynamische bereik, dat is bij de meeste DSRL ongeveer 5-6 stops. Dus als je een verschil hebt van lichtsterkte die dat bereik overschrijdt dan heb je dit effect.
Bijgevolg zou ik het geen keuze/smaak noemen maar eerder een tekortkoming in de licht opstelling. Dat is zuiver technisch gesproken. Als je kunst wil maken dan hou ik mijn wafel;
Je hoeft zeker je wafel niet te houden. Mening en opbouwende kritiek zijn altijd welkom.
Zat er niet naast met de opmerking over het histogram. Uiteraard kun je de clipping terugvinden in de afbeeldingen door de driehoekjes (of de alt-toest indrukken bij o.a. zwart of herstel in ACR), maar gaf aan dat je, als je ALLEEN naar het histogram kijkt dat niet voldoende info geeft.
Over het dynamisch bereik heb je zeker een punt, maar dat is nu eenmaal de tekortkoming van de DSLR (het menselijk oog kan dit vele malen beter). Hoewel ik met mijn 5D Mark II toch een aardig stukje techniek in handen heb
Wel is het zo dat ik in sommige situaties wel eens een lamp tekort kom voor wat ik in gedachten heb. (Heb er nu 3.) Ook hier heb ik daardoor wel wat kleine concessies moeten doen. Maar niet noemenswaardig.
Het snel afvallende licht was voor mij belangrijk als sfeerelement in deze afbeelding. Dat daardoor enkele gebieden zijn dichtgelopen is, zoals gezegd, voor mij geen probleem. Had dit ook in photoshop kunnen terughalen door de schuifregelaar van zwart in ACR helemaal op 0 te zetten. Had dan geen clipping meer gehad.
Heb zeker waardering voor je uitleg en visie. Deze hoeven ook niet altijd op één lijn te liggen. En je technische kennis te delen, daar draait het naar mijn idee om bij sites als deze waar een groep goede en gemotiveerde fotografen actief zijn.