Het is 29 aug 2025 12:01

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Moeder en zoon (zelfportret)
 Moeder en zoon (zelfportret)
BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 00:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb nog een hoop te leren en ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen. Deze foto heb ik iets meer dan een week geleden gemaakt:
Fotografie
Exif:
f 3,5
1/160s
ISO 200
18-55@18

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 00:16 
Lid
Fotografie

Niet verkeerd als je deze van jezelf (en je kindje) hebt gemaakt. :up

Als portret vind ik dat hier wel wat 'haken en ogen' aan zitten.
Er is een groot deel van de foto overbelicht; in grote delen van met name jou gezicht en ook wat in dat van het kindje, op zijn armpje en je hand, zit geen enkele informatie meer. Soms denken mensen dat 'dit highkey' is, maar in een highkey-opname zit in alle delen op de foto nog wel doortekening.
Wat was hier de lichtbron?
Daarnaast mis ik echt scherpte op de gezichten, als ik naar je haar kijk lijkt t alsof de scherpte wat te veer naar voren zit. Maar ook denk ik dat je na t verkleinen van de foto niet hebt verscherpt?Qua compositie: ik zou boven nog een stuk wegcroppen, dat maakt t beeld vind ik intiemer.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 00:22 
Lid
Fotografie

Gemini, bedankt voor je reactie, leuk! Ik heb twee flitslampen gebruikt en flink gecropped, groot deel van de 'highkey' komt door de nabewerking, ik zal zo het niet bewerkte en totaal niet gecropte origineel plaatsen.
Na verkleinen heb ik er inderdaad niets meer mee gedaan, hoe zou ik dat moeten doen (van sommige dingen heb ik nog wat weinig kaas gegeten, ik beschik overigens wel over PS).
Over het croppen heb ik inderdaad nog getwijfeld, wat meer van de bovenkant af neem ik aan dat je bedoelt?

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 00:28 
Lid
Fotografie

Hierbij het origineel:
Fotografie

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 00:42 
Lid
Fotografie

Je hebt heel fors gecropt, daarbij is mogelijk ook een deel van de onscherpte te verklaren.

De belichting ziet er op het origineel veel beter uit, in je bewekring ben je wat mij betreft dus wat doorgeschoten. :)

In PS: altijd zelf verkleinen, en na verkleinen iets naverscherpen (Filter - Sharpen - Smart Sharpen. Bij dit formaat foto's blijf ik met amount onder de 80%, met radius onder de 1).

Ik zou je aanraden dit fotograferen opnieuw te proberen, en meer in te zoomen. En je horloge af te doen. :)

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 01:43 
Lid
Fotografie

Geweldig, zoveel tips in zo'n korte tijd!
Gemini, bedankt voor de tip mbt verkleinen en verscherpen, ik verklein elke keer met een speciaal programmaatje, maar zal dat eens in PS gaan doen en dan gelijk dat verscherpen eens proberen :up .
En dat horloge...was mezelf al eens als storend element opgevallen bij eerdere probeersels....en nu toch weer vergeten af te doen :blush .

Flashsplash, bedankt voor je tip mbt het histogram. Ik heb de foto overigens wel aangepast voordat ik hem heb omgezet naar (high key) ZW, dit is het originele jpg file, de raw versie (ik schiet (nog) dubbel) heb ik eerst wat aangepast, al heb ik niet de clarity aangepast. Ik heb de exposure, tinten, vibrance en saturation aangepast.

En veel haar heeft hij van zowel mijn man als mij, hadden alle 4 min kids, alleen de 3e heel blond, dus dat viel minder op :D

Ik houd zelf overigens wel (hoewel uiteraard niet bij elk type foto) van high key, maar ik begrijp dat dit dus ' a bit too much' is ...

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 13:18 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Niet slecht zeker niet slecht voor een zelfportret. Zat een tijdje te dubben over de omzetting naar zwartwit, of deze nu sterkere contrasten moest krijgen of niet....

Het grijze alhier heeft wel zijn sfeervolle en zachte charme....

Ga wel mee met Gemini omtrent het feit dat dit een fline crop is, en dat je daar enige kwalitieit in het beeld bent verloren.

Smaakt naar meer voor komende jaar 2012 :)

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 13:20 
Lid
Fotografie

Ik ga helemaal mee in alle tips en commentaren. Vind het toch wel erg knap dat je dit zelf doet :)

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 13:52 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb het gevoel dat ik hier heel veel kan gaan leren, helemaal super!

Mendel, ik vond dat zachte grijze, met niet al teveel contrast zelf wel passen bij het onderwerp/de pose, maar als ik daarin doorgeslagen ben vind ik het ook fijn om te horen...smaak is 1 ding, de mening van ervaren fotografen een nog net iets belangrijker ding (mits een beetje onderbouwd natuurlijk, anders blijft het een kwestie van smaak ;) ).

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 13:54 
Lid
Fotografie

Ik heb overigens ook wat foto's gemaakt met mijn 55-200mm, maar door de geringe werkafstand die ik had was het erg lastig met een zelfportret om jezelf dan goed in het beeld te houden met baby en al....dus vandaar deze ruime foto waarin ik dus een flinke crop heb gemaakt....

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 14:26 
Lid
Fotografie

je hebt een mooie entourage en samen met je witte kleren alle ingredienten voor een high key.
zou proberen de kus iets subtieler te maken. a touch of ...

maak je gebruik van een afstandsbediening? dat maakt alles wat makkelijker.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2011 14:35 
Lid
Fotografie

In aanvulling op de subtielere kus van Frans, wil ik toevoegen dat door je gebogen houding, de rug van je kleine kindje wel een hele vreemde houding moet aannemen...

V.w.b. de omzetting: probeer er ook meer zwart in te houden. Het lijkt nu meer op een Grijs-witte foto ;)

Om een goede kwaliteit van de foto te krijgen, probeer de foto niet teveel te croppen. Wellicht heb je een afstandsbediening en kun je de camera via deze afstandsbediening eerst scherp laten stellen voordat de foto gemaakt wordt. Met een kleiner diafragma (grotere f-waarde) creëer je een grotere scherptediepte, waarmee je voorkomt dat er een te klein gebied scherp wordt afgebeeld in de foto. Probeer de foto eens te maken met een diafragma van f/8.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp