Het is 28 aug 2025 21:49

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur tot de dood ons scheidt
 tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 16:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
gisteren was het dan zover. na lang voorbereiden had ik mijn eerste bruids shoot van goeie vrienden van ons. vond het erg spannend en heb spierpijn van alle posities waar ik in heb gezeten voor een mooie plaat. maar ik heb er erg van genoten ! hier een paar mooie uit de serie ! graag hoor ik tips of complimentjes haha . voor een eerste keer vind ik dat het goed gelukt is ! mede dankzij mn goeie voorbereiding denk ik !

f1
Fotografie
1/125s
f/8.0
iso400

f2
Fotografie
1/800s
f/5.6
iso200

f3
Fotografie
1/320s
f/8.0
iso400

f4
Fotografie
1/160s
f/8.0
iso400

f5
Fotografie
1/160s
f/8.0
iso400

f6
Fotografie
1/125s
f/8.0
iso400

bedankt voor het kijken

groetjes

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 17:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik mis idd op elke foto de scherpte, en de kleding lig ook in de kreuk. Erg jammer, het idd lig er, maar blijven oefenen en het komt goed

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 17:52 
Lid
Fotografie

Ben het met mijn voorgangers eens, er zit té weinig scherpte in voor een perfecte foto.
En zoals al genoemd is de achtergrond storen met dit soort sessies.
Ik weet niet, maar was jij de enige fotograaf op deze bruiloft? ;)

Ik vind trouwens foto 1 de best uit deze serie.
Misschien was een nog iets lager stand punt en meer scherpte helemaal top geweest :up
Maar idd blijf oefenen.
er zijn zat stelletjes die dit soort fotograferen ''erbij'' willen hebben!

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 17:56 
Lid
Fotografie

deze locatie was juist de keuse van het bruidspaar vanwege de achtergrond :) dus wat dat betreft konden we daar weinig bij in brengen. haar broer maakte ook fotoos. de standpunten die ik heb gemist heeft hij genomen :) het bruidspaar is erg tevreden met de fotoos :D dus wat dat betrefd is het wel geslaagt. voor de volgende keer kan ik de tips mee nemen :D

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 19:27 
Lid
Fotografie

1: Onscherp op je onderwerp, en de kleuren lijken me ook niet helemaal in orde. Waarschijnlijk heb je in RAW gefotografeerd, dan moet je nog even de moeite nemen dat recht te trekken. Ik denk trouwens dat je die bruine strook bovenaan wel btere weg kunt croppen. Zelf zou ik ook de huid van de bruid lichtjes bewerken zodat ze er wat fleurige op staat. :)
2: jammer dat je niet hebt gespeeld met scherptediepte. De huizen erachter zouden mooi in de onscherpte verdwenen moeten zijn. Verder kan ik begrijpen dat het paar naar een overleden familielid op begraafplaats wil op zo'n dag, ik heb dat ook al meegemaakt. Maar om ze dan in deze houding, en lachend daar zo bij de steen op de foto te zetten... :shock Zou daar een iets sfeervollere oplossing voor hebben gekozen.
3: Leuk idee, maar ook hier denk ik dan: waarom die huizen op de achtergrond er scherp op? Zou ook liever een liggend formaat hebben gezien hier denk ik.
4. Vind ik vreemd, met de handen van de bruidegom zo. :dk
5. Beter dan de voorgaande, maar niet echt een leuke fotogenieke plek.
6. Je idee is leuk, het paar staat ook goed. Maar het paar is onscherp, en de huizen op achtergrond scherp.

Nu hoop ik dat je t niet opvat als flauw doen van mijn kant, maar ik hoop echt dat je niet de 'hoofd'fotograaf was, en dat er nog iemand met kennis van zaken bij was.
Het is te zien dat je nog een heleboel moet leren voor je aan dit soort dingen toe bent vind ik.
Je moet je onderwerp scherp kunnen krijgen, goede composities kunnen maken, met scherpte en onscherpte kunnen spelen en dan dit alles zonder er al te veel bij na te hoeven denken.
Uiteindelijk moet je in de nabewerking kleuren, contrast en licht etc mooi kunnen bijwerken.

In deze serie laat je wat mij betreft zien dat je dat nog niet lukt, er nog niet aan toe bent.
Dat is niet erg, helemaal niet, iedereen moet leren.
Maar ik vind dat je daarmee niet in je eentje (bruids) reportages moet gaan maken. :)

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 19:38 
Lid
Fotografie

Met Gemini eens maar als het bruidpaar er blij mee is dan is je missie geslaagd :)
Ik zou er zo snel niet aan durven beginnen als amateur. ;)

Profiel op dit foto forum
 tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 21:50 
Lid
Fotografie

ik mist ook scherpte :(

groetjes pierre

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 22:48 
Lid
Fotografie

Voorbeeldje. :)
Bewerkt op klein bestand, dus je kunt er zelf zeker meer uit halen.

Fotografie

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 22:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Gemini schreef:
1: Onscherp op je onderwerp, en de kleuren lijken me ook niet helemaal in orde. Waarschijnlijk heb je in RAW gefotografeerd, dan moet je nog even de moeite nemen dat recht te trekken. Ik denk trouwens dat je die bruine strook bovenaan wel btere weg kunt croppen. Zelf zou ik ook de huid van de bruid lichtjes bewerken zodat ze er wat fleurige op staat. :)
2: jammer dat je niet hebt gespeeld met scherptediepte. De huizen erachter zouden mooi in de onscherpte verdwenen moeten zijn. Verder kan ik begrijpen dat het paar naar een overleden familielid op begraafplaats wil op zo'n dag, ik heb dat ook al meegemaakt. Maar om ze dan in deze houding, en lachend daar zo bij de steen op de foto te zetten... :shock Zou daar een iets sfeervollere oplossing voor hebben gekozen.
3: Leuk idee, maar ook hier denk ik dan: waarom die huizen op de achtergrond er scherp op? Zou ook liever een liggend formaat hebben gezien hier denk ik.
4. Vind ik vreemd, met de handen van de bruidegom zo. :dk
5. Beter dan de voorgaande, maar niet echt een leuke fotogenieke plek.
6. Je idee is leuk, het paar staat ook goed. Maar het paar is onscherp, en de huizen op achtergrond scherp.

Nu hoop ik dat je t niet opvat als flauw doen van mijn kant, maar ik hoop echt dat je niet de 'hoofd'fotograaf was, en dat er nog iemand met kennis van zaken bij was.
Het is te zien dat je nog een heleboel moet leren voor je aan dit soort dingen toe bent vind ik.
Je moet je onderwerp scherp kunnen krijgen, goede composities kunnen maken, met scherpte en onscherpte kunnen spelen en dan dit alles zonder er al te veel bij na te hoeven denken.
Uiteindelijk moet je in de nabewerking kleuren, contrast en licht etc mooi kunnen bijwerken.

In deze serie laat je wat mij betreft zien dat je dat nog niet lukt, er nog niet aan toe bent.
Dat is niet erg, helemaal niet, iedereen moet leren.
Maar ik vind dat je daarmee niet in je eentje (bruids) reportages moet gaan maken. :)

Gemini heeft het volgens mij helemaal goed verwoord. Ook zijn update laat zien dat er meer uit te halen is. Maak eventuele storende achtergronden onscherp met een bewerkingsprogramma. En bruidsfotograaf wordt je dus niet zomaar. Meters maken is het devies. Wel top dat je het aandurft je foto's van zo'n belangrijk moment online te zetten. En ja, wij zijn kritischer dan het bruidspaar. Die zitten nog in hun trouwemotie. Over een paar jaar kijken ze objectiever naar de foto's en elkaar(iedereen overigens). En scheidt men steeds vaker voordat de dood er op volgt :shock :rof . Toch hulde voor je foto's!

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012 23:24 
Lid
Fotografie

Allereerst hoedje af dat je dit aandurft :chapeau
Velen durven het niet aan, omdat je het moment niet opnieuw kunt vastleggen.
De scherpte... daar is al genoeg over gezegd. Je kunt door de foto's iets te verscherpen nog veel van het leed wegnemen.

Foto 1 zou ik inderdaad croppen zoals Gemini dat heeft voorgesteld en heeft voorgedaan.
Foto 2 zou ik nog iets bewerken + achtergrond selecteren & iets vervagen.
Foto 3 spreekt mij in dit formaat minder aan door de (relatief) grote afstand tussen de hoofdrolspelers van die dag. Deze foto vraagt ook om een andere uitsnede en een nabewerkinkje... kleuren ietsje corrigeren, achtergrond selecteren & iets vervagen om tot slot de foto ietsje te verscherpen. Hieronder een snel voorbeeldje (selectie bij zijn arm is bijvoorbeeld niet optimaal...) om te laten zien wat ik bedoel.

Fotografie

Foto 4 en 5 vind ik minder vanwege de hand en de afvoerpijp. De lucht is ook wel erg licht en het streepje onderin mag er wel vanaf.
Bij nummer 6 mis ik eigenlijk hun voeten. Het verkeersbord en de lantaarn achter hun rug zou ik proberen weg te poetsen.

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 10:30 
Lid
Fotografie

Heb je überhaupt iets aan de reacties Frenchbull? :dk

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 10:35 
Lid
Fotografie

Ik begin er niet aan, dus wat dat betreft.... :up
Voor de rest volg ik de bovenstaande reacties...

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 10:45 
Lid
Fotografie

Ik vind het hartstikke leuk voor je dat vrienden je gevraagd hebben deze dag vast te leggen, maar ik zou met deze foto's ook als amateurfotograaf nog niet tevreden zijn en prijs jou gelukkig dat het bruidspaar dat wel is. Ze hebben echt nog wat nabewerking nodig. Het gemis aan scherpte vind ik erg jammer, maar daar is nu niks meer aan te doen. OF heb je de foto's niet naverscherpt na het verkleinen?
Ik ben ook nog steeds benieuwd of je de enige fotograaf was deze dag.

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 11:49 
Lid
Fotografie

Bullie. Je bent jong, ambitieus en hebt lef. Ik vind daar niks mis mee.
Het bruidspaar bestaat uit goede vrienden waarvan ik aanneem dat ze weten wat je op fotografiegebied in huis hebt. Jullie hebben het risico gespreid door met zijn tweeen te fotograferen.
Ook daar steekt naar mijn idee geen kwaad in.

Kijkend naar de foto's denk ik wel dat er behoorlijk wat leermomenten inzitten. Die zijn bijna allemaal genoemd.

Wat mij nog opvalt is dat je de foto's heel erg gecomprimeerd hebt. De eerste is 50KB waar je de pixels op sommige plekken kunt tellen. Zou ze minimaal 300KB willen zien.
De exif vermeldt Picasa als camerasoftware. Hier rijst de vraag of je inderdaad Picasa gebruikt om je foto's te bewerken. Denk dat je bij je Canon betere stuff om te bewerken hebt gekregen.

Welk objectief heb je gebruikt. Gezien de variatie in je exif denk ik de 55-250mm.

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 13:05 
Lid

Zou mijn keuze ook zijn zoals Gemini foto 1 bewerkt heeft, de overbodige ruimte aan de bovenkant wegsnijden. Over de drukke achtergronden en het gekozen diafragma is genoeg gezegd, maar ik wil er nog aan toevoegen dat ik zelf achteraf in ieder geval de verkeersboorden weg zou poetsen voor meer rust in de foto. Zie overigens net dat Henry dat ook zegt...
Met Llightroom is het een stuk beter nabewerken of Paintshop pro.

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 13:24 
Lid
Fotografie

Tja....
1) ik zou f3 zeker boven de nummerplaat croppen en....die achtergrond had ge vaag moeten hebben en met f2 moeten maken.
2) het meisje heeft dikke pech dat op haar trouwdag met die vervelende puistjes in haar gezicht te zitten, zal ze zeker spijtig vinden, dus die moeten overal weg. Of gaat gij naar de bruiloft met uw pyama aan...is net hetzelfde.

Foto's hadden scherper gekund....

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 14:07 
Lid
Fotografie

heej iedereen bedankt voor de tips was erg druk deze dagen vandaar. ik heb er zeker wat aan ! de fotoos zijn nog niet klaar en heb idd nog neit naverscherpt ! foutje haha was nog te enthousiast ! ben er nog ff zoet mee :)

het bruidspaar is idd blij met het resultaat ! haar broer fotografeerde ook ! ze wisten het risico omdat ze een pro hebben afgewezen omdat deze te duur was. zeker met het bruidspaar over gehad dat ik niet het resultaat behaalde als een pro. hier gingen ze echter mee akkoord :)

de puistjes haal ik weg met photoshop ! en naverscherpen gebeurt ook nog. de software die ik van canon heb meegekregen werkt niet op mn com loopt constant vast ! wacht nog op een versie van ligtroom !

iedereen nogmaals bedankt voor de tips !

groetjes

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 14:08 
Lid
Fotografie

en idd de meeste zijn geschoten met mn 55-250 de rest van de dag mn 18-55 en voor de close ups mijn 100mm !

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 22 feb 2012 22:15 
Lid
Fotografie

Heb in het verleden veel (analoge) reportages gemaakt en dan tevens de fotoalbums (uiteraard geen standaardwerk :D ) Doe dit nu af en toe wel eens als ik er zin aan heb en als de bruidsparen me de vrije hand geven.Zal ze echter nooit op forums plaatsen....
Lijkt me toch dat je wel wat meer voorbereidingen / testshoots had moeten maken. Dit soort dagen kun je vaak niet overdoen. Serie heeft wat mij betreft teveel schoonheidsfoutjes....sorry :blush

tot de dood ons scheidt
BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 23:49 
Lid
Fotografie

Alhoewel de foto's zeker nog wat nabewerking kunnen gebruiken en qua compositie mij niet altijd aanspreken, kun je in elk geval zeggen dat je al een keer een trouwerij hebt mogen doen en dat is een ervaring die niemand je meer afpakt :) Neem de adviezen van bovenstaanden ten harte en trek daar je leering uit, dan moet het voor de volgende keer zeker goed komen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende