flashsplash schreef:
Ik heb wat nagelezen over collodion, natte plaat process en ik moet bekennen dat dit wel heel interessant is. Nu weet ik ook je foto meer te apprecieren. Wat ik me wel afvraag is met welke camera je dit hebt gemaakt. En vanwaar de onscherpte, zoals ik lasnis dit procede ideaal for haarscherpe opnames,zolang het onderwerp maar stil zit.
Maak jij zelf de soluties aan ? Ik las enkele formulesnop wiki, vandaar de vraag.
Knap werk dus...
Het formaat waar ik veelal op werk is 18 x 24 cm en sinds kort zelfs 50 x 50 cm.
Ik gebruik daarvoor antieke camera's en antieke objectieven
het grootste objectief is 600 mm f4.5 (weegt bijna 9 kilo). Zogenaamde petzval objectieven. Scherp in het centrum en zacht naar de buitenzijde.
Door het gebruik van groot formaat wordt de scherptediepte zeer klein. Vaak zelfs maar 1-2 cm. Diafragmeren is geen optie omdat de belichtingstijden, die nu reeds 6 sec. zijn, nog veel langer worder. De scherpte is inderdaad ( bij goed stilzitten!) heel erg hoog.
Alle benodigde chemicalien die ik voor dit proces gebruik meng ik zelf, maar dat is geen rocket science !!
Wil je meer weten over het proces , kijk even op mijn weblog.
www.collodion-art.blogspot.com