Het is 09 jul 2025 02:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Wandelen in het bos.
 Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:22 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi, vandaag had ik mijn nichtje, neefje, oom en tante op de foto gezet. Hier is een kleine selectie voor julie. Tips & tricks, altijd welkom! Houd het aardig, (:.

1 | Oom & tante
Fotografie

2 | Nichtje
Fotografie

3 | Neefje
Fotografie

4 | Neefje
Fotografie

5 | Mijn nichtje en tante
Fotografie

6 | Nichtje
Fotografie

7 | Saampjes
Fotografie

Leuk dat je hebt gekeken. (: Het was de bedoeling om gewoon leuke foto's neer te zetten. Ik vind dat dat wel gelukt is. (: Tot de volgende keer! :D

Laatst bijgewerkt door Sophie_x op 25 nov 2012 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:31 
Lid
Fotografie

Hoi Sophie, je hebt je oom en tante leuk op de foto gezet, zeker je tante lacht mooi. Er zit wel wat ruis in de foto (zie je goed op je tante's jas, die grove pixels zeg maar). Het is wel jammer dat de zon vlekken op hun gezichten maakt, de volgende keer kun je proberen om daar op te letten. Het is goed dat je ze in de schaduw hebt geplaatst, in de zon zouden ze met hun ogen gaan knijpen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:34 
Lid

Dryade schreef:
Hoi Sophie, je hebt je oom en tante leuk op de foto gezet, zeker je tante lacht mooi. Er zit wel wat ruis in de foto (zie je goed op je tante's jas, die grove pixels zeg maar). Het is wel jammer dat de zon vlekken op hun gezichten maakt, de volgende keer kun je proberen om daar op te letten. Het is goed dat je ze in de schaduw hebt geplaatst, in de zon zouden ze met hun ogen gaan knijpen.

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu ook de andere foto's toegevoegd. Hoe kan ik er op letten dat er de volgende keer minder ruis in de foto zit?

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Zou je de exif er bij willen zetten? Ben wel benieuwd naar je iso.
Er zit namelijk nogal wat ruis in.
Of heb je later in de nabewerking de donkere delen opgelicht?
Ik ben geen expert met portretten dus kan je niet het beste advies geven. Dit laat ik dus even aan de anderen over :).
Achtergrond heb je iig mooi gedaan!
Het klopt trouwens dat er maar 1 foto is toch? Aangezien je het over een selectie hebt.

Edit:
Was weer laat met reageren.
Je zegt dat je leuke foto's neer wou zetten, dit is gelukt wat mij betreft.
Vind wel dat je in sommige foto's wel heel veel hard licht hebt. Heb je de hoge lichten later in de bewerking erg opgelicht?

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:40 
Lid
Fotografie

vind de vierde en de zesde fotografisch het mooist.

de eerste was denk ik erg donker en heb je lichter gemaakt. klopt?

je naam door de foto vind ik heel erg jammer.

waarom zou je dat doen hier?

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 20:49 
Lid
Fotografie

Ik heb een aantal vragen voor je voodat ik jouw vraag goed kan beantwoorden :)

Heb je de fotocamera op de automaat staan of fotografeer je in de standen waar je zelf bepaalde zaken kunt instellen zoals bijvoorbeeld het diafragma?

Als je de exif (sluitertijd/diafragma/iso) erbij kunt plaatsen dan kan ik eens kijken waar de ruis vandaan komt. Je kan dit zien door op de originele foto met de rechtermuisknop te klikken.

Fotografeer je de foto en zijn deze dan in RAW of in JPG?

Bewerk je de foto's voordat je ze hier plaatst?

Als je in RAW fotografeert heb je altijd een beetje ruis in de foto, dit haal je in de nabewerking er dan uit. Hoe hoger je ISO waarde, hoe meer ruis je in de foto krijgt en hoe meer je moet bewerken. Er wordt aangeraden om de ISO zo laag mogelijk te houden dan krijg je de mooiste foto's. In sommige gevallen moet je wel een hoge ISO gebruiken (donkere kerk bijvoorbeeld), wil je nog scherpe foto's krijgen. Het is dus een beetje afwegen van de omstandigheden.

Ik zie nu dat je nog meer foto's hebt geplaatst. De volgende keer kun je beter alle foto's in een keer posten en niet je post naderhand nog aanpassen. Dat maakt het reageren wat makkelijker :)

Je geeft aan dat je leuke foto's wil maken, dat je zeer zeker gelukt.

F2: Leuke pose, het zonlicht bijt helaas het haar aan de linkerkant uit, dat is wel jammer.
F3: Leuk idee om je neefje in de bladeren te laten liggen, helaas is deze foto niet scherp.
F4: is leuk en zwart/wit omzetting doet deze foto wel goed.
F5: Leuke pose, was nog leuker geweest als je nichtje ook naar de camera zou kijken, ook zou ik haar elleboog er helemaal opgenomen hebben.
F6: Heel leuk, helaas ligt de scherpte op de stenen rechts van je nichtje en niet op haar ogen.
F7: Schattige pose, foto is iets overbelicht.

Ik zou overigens geen logo in de foto's plaatsen, dat doet echt afbreuk aan de foto's.
Zie trouwens dat je 15 jaar bent, als ik je overval met bovenstaande vragen moet je het ook eerlijk zeggen :)

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 21:32 
Lid
Fotografie

Leuke serie. :up
De zwart-wit foto van je neefje vind ik het mooist.
De vragen die Dryade je stelt zullen je zeker helpen bij het oefenen en maken van nog mooiere foto's.
Ik vind 't altijd fijn om te lezen wat ik nog beter kan doen. ;)

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 21:44 
Lid

Heb je de fotocamera op de automaat staan of fotografeer je in de standen waar je zelf bepaalde zaken kunt instellen zoals bijvoorbeeld het diafragma?
Hij staat in A (5.6) (Nikon) en heb de sluitertijd op 30 gehad. Verder heb ik er eigenlijk niet zo veel verstand van, haha. :blush

Als je de exif (sluitertijd/diafragma/iso) erbij kunt plaatsen dan kan ik eens kijken waar de ruis vandaan komt. Je kan dit zien door op de originele foto met de rechtermuisknop te klikken.
Ik ben nu bij mijn vader, daar heb ik geen iPhoto en gaat alles automatisch DropBox in, ik ben nu de foto's 'even kwijt', mijn vader heeft ze ergens in een map gedaan. Ik ga ze even zoeken.

Fotografeer je de foto en zijn deze dan in RAW of in JPG?
RAW, zo staan ze bij mama opgeslagen in de computer, voorzover ik weet..

Bewerk je de foto's voordat je ze hier plaatst?
Ik verklein ze vaak wel, en maak ze soms wat lichter.

-
Bedankt trouwens (:

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 22:22 
Lid
Fotografie

A stand is prima en 5.6 is ook goed voor portretten. Hoe hoger je diafragma hoe meer scherptediepte je in de foto's krijgt. Bij 5.6 heb je meestal nog een mooie wazige achtergrond (dit ligt er ook aan hoe ver je onderwerp van de achtergrond af staat).
Sluitertijd 1/30 sec. gaat nog uit de hand, maar dat wordt al aan de trage kant om scherpe foto's te krijgen (je trilt namelijke altijd wel een beetje met je handen e.d.). Je kan letten op je ademhaling als je de sluiterknop indrukt. Ik zelf hou mijn adem dan altijd in, dan heb je in ieder geval al iets minder beweging van jezelf.

De ISO waarde heeft te maken met hoeveel licht de camera kan vangen. Standaard staat die bij Nikon geloof ik op 200 (ik gebruik zelf een Canon, die staan standaard op 100). Mijn eigen camera kan maximaal tot 1600 gaan voordat ik echt slechte foto's begin te krijgen, ik durf niet te zeggen hoe hoog jouw Nikon kan gaan. Ligt er ook aan hoe oud je camera is, mijn vorige kon bijvoorbeeld maar tot 400, hoger en de foto's waren slecht.

Dat je in RAW fotografeert is perfect, je hebt dan de meeste mogelijkheden om je foto's te bewerken zodat je de echte situatie na kunt bootsen. In RAW fotograferen betekend ook dat je de foto's altijd moet bewerken voordat je ze kunt gebruiken.
Als je de foto opent om de RAW variant te bewerken dan heb je een onderdeel noise reduction (in Photoshop 3de tabblad) . Hiermee kun je de ruis verminderen in een foto. Het beste kun je dan inzoomen tot 100%, zo zie je het resultaat goed.

Foto's om hier te plaatsen kun je het beste verkleinen, lange zijde 900pixels, anders gaat het forum ze voor je verkleinen en dat geeft kwaliteitsverlies. Na het verkleinen van een foto kun je ze het beste ook nog na verscherpen. Door het verkleinen wordt dat namelijk minder.

Veel informatie, hopelijk kun je er wat mee :)

Wandelen in het bos.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2012 22:25 
Lid
Fotografie

Derde, vierde en zesde voor mij het sterkste door de goede pose's en de plaatsingen van de modellen in het landschap.

Bij de eerste, tweede en de vijfde komt dat veel minder doordacht over.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp