Het is 28 aug 2025 00:40

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn dochter
 Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ze had net gehoord dat haar buitenland stage niet doorgaat. Wel (voorwaardelijk) over maar net te weinig punten. Mijn vrouw en ik besloten om uit eten te gaan, zodat ze lekker kon praten. Hier kwamen we op het terrasje aan en eigenlijk schoot ik deze foto als testfoto, om de instellingen goed te gaan zetten. Maar ze was niet in de moot, dus ik mocht geen foto's schieten......
Om die reden niet helemaal naar mijn zin, want de eerste foto die ik schiet is gewoon normaal een wegwerp foto, waarna ik mijn camera pas goed instel. f/2.8 is niet ideaal bijvoorbeeld.... scherpstelling tussen de ogen evenmin.

Toch vond ik de foto zo geslaagd dat ik hem wil delen (ik heb toestemming :angel ). Erg goed is in deze foto te zien hoe het haar pakt dat ze niet op stage mag, een kleine wanhoop in haar houding. Jammer genoeg zijn haar ogen niet te zien,maar dat heb ik boven al uitgelegd.

De foto is vierkant gecropt omdat ik dat mooi vond passen bij deze scene. De kleur is licht aangepast omdat hij iets te rood was en verder is er nauwelijks wat gebeurd aan deze foto.

Fotografie
Nikon D7000, Nikkor 24-70 f/2.8 @ 70mm, f/2.8, 1/640s, ISO 100, AF-S, centered weighted licht meting,

edit:
Oei, wijkt toch qua kleur heel erg af, van wat ik zie in ViewNx. Daar is hij veel wamer, hier te koud dus... Ook de scherpte is minder, ik had niet nagescherpt, even kijken of ik dit nog op kan lossen. Een neiuw forum is toch altijd zoeken naar de instellingen :cry .
Nog geen reactie. Iets geler gemaakt en streepje nagescherpt. Nog geen reacties, dus gewoon vervangen. Hmmm nog steeds niet denderend, maar ik laat het zo.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 16:12 
Lid
Fotografie

Ik heb gemerkt dat afhankelijk van het forum je toch je foto's iets anders bewerkt. Zal wel met de verkleining en zo te maken hebben, ik weet het niet. Misschien doe ik wel iets zeer fundamenteels fout, want de scherpte is hier minder (na beetje verscherping) dan het origineel zonder verscherping.

Foto's laten staan.... ja als er al reacties op zijn geweest, anders kloppen de reacties niet meer. In dit geval is het zonde om die extra ruimte in te nemen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 20:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik begrijp de manier waarop de foto tot stand is gekomen. Bij mij zou t dan stoppen; model wil niet, testfoto...helaas.
Deze foto komt niet bij mij binnen: scherpte is nog acceptabel, maar houding, ogen dicht, elastiekje om pols....t is t allemaal niet.
Helaas dus.
Begrijp niet helemaal, als je dit zelf allemaal al weet (want je zegt t zelf al), waarom je de foto dan toch ter beoordeling plaatst? :dk

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 20:27 
Lid
Fotografie

Nou misschien omdat hij bij mij wel binnenkomt en meer dan dat. Ik vind er veel expressie inzitten dat precies haar gemoedstoestand weergeeft. Maar misschien ben ik niet objectief genoeg (dat is dan al een reden om hem te plaatsen...) om het goed te beoordelen.
Dat elastiekje hoort bij haar (vraag me niet waarom :blink, acht zal ze wel af en toe in haar haar doen, bedenk ik me nu), maar ik was toch wel erg verrast door en over deze foto.
Met de scherpte is overigens niets mis, hij had iets beter kunnen liggen maar alles blijft ver binnen de acceptabele grenzen.

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 20:37 
Lid
Fotografie

In het begin zie ik dat mensen vaker moeite hebben met het scheiden van de betere foto's van de foto's die voor opa, oma, papa, mama, broer, neef tante etc wel waarde hebben.
Je zegt
Pjerry schreef:
Erg goed is in deze foto te zien hoe het haar pakt dat ze niet op stage mag, een kleine wanhoop in haar houding.

Dat zie ik echter niet.
Jij vertelt er een verhaal bij, maar zelfs met dat verhaal zie ik echt alleen een meisje met haar ogen dicht, die haar haar uit dr gezicht veegt.

Probeer kritisch te zijn. :)

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 20:44 
Lid
Fotografie

OK, bedankt voor de feed-back en de moeite die je genomen hebt.

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 21 jun 2012 23:29 
Lid
Fotografie

Spijtig dat je dochter het net niet gehaald heeft, volgende keer beter! (alhoewel ik er zelf niet aan moet denken dat straks 1 van mijn meiden in het buitenland zou zitten voor een paar maanden ;) )

Die 4kante crop heb je inderdaad goed gezien, compositie is best sterk maar verder raakt de foto me niet, haar expressie wekt bij mij geen emotie op. Jij als vader weet natuurlijk als geen ander hoe haar uitdrukkingen zijn en jij ziet in deze foto haar verdriet. In mijn ogen zou dit echter net zo goed een foto kunnen zijn van een meisje die haar haar even goed doet terwijl ze met haar ogen knippert. Helemaal niet rot bedoeld ofzo, maar het is altijd moeilijk om dit soort foto's neutraal te beoordelen en dat heb ik zelf ook met de foto's van mijn dochters :D

Profiel op dit foto forum
 Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 00:29 
Lid
Fotografie

Dank Bobi. Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ik ken haar, ze lacht altijd en dat was gisteren niet zo. Ik heb me niet genoeg verplaatst in de waarneming van een "vreemde" en te veel op mijn eigen waarneming afgegaan. Zo leer je weer.

Mijn zoon zit op dit ogenblik voor 3-4 maanden in Frankrijk, ook op stage. Hij heeft het daar enorm naar zijn zin. Dat maakt het voor haar extra hard. Maar we gaan nog een gesprekje aan met de school, maar ik zal je verder niet lastig vallen met de details.

Nogmaals dank voor je reactie.

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 10:17 
Lid
Fotografie

Ge moet het zo niet bekijken, niet zo negatief.....als familiefoto is die foto zeker goed.Waarom is hij in het algemeen niet goed?....wel de pose met de hand en vooral de vingers, plus de ogen half dicht maken de indruk dat dit een snapshot foto is.....dit is dus niet wat men graag ziet.....
Naar de mimiek moet ge nog niet kijken, want weinig modellen kunnen dat een goede mimiek neerzetten.
Uw dochter moet zeker niet triestig zijn. Als familiefoto is die zeker goed genoeg.

Getypte tekst komt hard over...ook dat moet ge wat incalculeren....
Ga met je dochter nog foto's nemen, ge doet niet zo slecht en dat is zeker beter als sommige foto's die hier getoond worden; plus dat is een mooie souvenier voor later. Ook al win je er geen weekwedstrijd mee....

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 10:24 
Lid
Fotografie

met het verhaal dat er achter zit vind ik foto ook goed genoeg.
zonder verhaal zou het verhaal er niet uitkomen.

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 12:40 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties AJL en Wim.

Ik bekijk het niet zo negatief hoor. Ik wilde alleen de discussie niet verder voeren die tot niets leidt. Ik doe geen extensieve PS bewerkingen waardoor zachte gezichtjes met vreselijk bijna onnatuurlijk scherpe ogen ontstaan. Deze foto is as-is, wat volgens mij dichter bij fotografie komt dan al die overdadig bewerkte foto's. Maar dat is slechts mijn opvatting.

Opmerkingen als bij mij komt hij niet binnen, daar kan ik wat mee. Dat zet mij aan het denken waarom bij mij wel en bij een ander niet... Daar leer je van en kom je verder mee. Dat op zich is al genoeg een legalisatie om de foto hier te plaatsen. Want ik heb wat geleerd, jammer genoeg niets over de foto zelf, maar wel over hoe men kijkt.

Wat jammer is en toch enigszins van hokjes denken getuigt IMO, is dat een snapshot geen goede foto zou kunnen zijn. Waarom niet? Snapshots (hoewel ik daar meestal niet op uit ben) leggen wel de mooiste spontane momenten vast op een vaak originele manier.
Toegegeven er zit ook een hoop kaf bij, en in die context snap ik je opmerking ook wel, maar het is een brug te ver als je zegt dat "men dat hier niet graag ziet".
Ik ben iig heel serieus met mijn hobby bezig en ik zie donders goed dat ik nog een heel lange weg heb af te leggen. Opmerkingen als "Probeer kritisch te zijn" en "prullenbakwerk", neem ik dan ook niet in dank af. Ik ben kritisch en ik bepaal zelf wat pruillenbakwerk is. Wie denken zij dat ze zijn dat ze dat voor mij kunnen bepalen. Hun mening over de foto hoor ik graag en daar probeer ik wat mee te doen, mits ik het er mee eens ben.

Dus negatief... nee hoor, eerder verbaasd :wacko .

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 12:45 
Lid
Fotografie

Oke dan...;zoveel te beter.
Typwerk komt veel harder over als een gesproken dialoog

Wat ik nog wil opmerken : fotojournalistiek is nog wel wat anders dan een snapshot......maar de grens is niet heel duidelijk daar moet je aan denken.

Groetjes

Mijn dochter
BerichtGeplaatst: 22 jun 2012 16:42 
Lid
Fotografie

Dat ie bij mij niet binnenkomt daar kun je wat mee. Dat ik je daarbij aangeef: probeer kritisch te zijn niet?
Heel apart.

Natuurlijk kunnen snapshots ook goed zijn. Scherp, goed van kleur, evenwichtige compositie.
Wat maakt een foto goed?
Naast technisch goed, stel ik dat een foto goed is, als een ander er ook iets in ziet. Dat het een gevoel geeft (zonder dat je er een heel verhaal bij hoeft te schrijven waarin het gevoel omschreven wordt).

Op een fotoforum plaats je foto's om te proberen te leren. Om te proberen elke keer wat dichter bij die foto te komen.

Als jij dat niet wilt is prima. Als jij alleen wilt horen dat je mooie foto's maakt.
Dat weet ik dan, en dan hoef ik dus geen energie te steken om op jou foto's te reageren.

Heel apart dit. :wacko

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp