Het is 27 aug 2025 22:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Linsey 2
 Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 01:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hetzelfde soft-focus filter. Omdat de achtergrondverlichting omgedraaid is en richting camera schijnt, komt er een flare over de foto (was verzoek van model, die had zo'n voorbeeld bij zich).
En tóch is deze foto scherp op de plaatsen waar het moet. Het soft-focusfilter werkt alleen op de onscherpe gedeelten van de opname (en geeft hier flare natuurlijk).
Ik heb wel eens zo'n filter gezien waarbij er ronde gaatjes in het filterglas zaten. Dít filter heeft bolletjes liggen op het filterglas.
.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 02:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Het gezicht vind ik erg mooi (evenals het model :) ). Het harde licht boven op haar haar en de flare kunnen mij minder bekoren. Vooral die lichte vlek schreeuwt om aandacht.

Maar compositie, blik, scherpte, allemaal perfect IMO.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 09:09 
Lid
Fotografie

Spreekt mij aan, doet de kijker teruggaan naar de late 70, begin 80er jaren :)

Effect met tegenlicht, met name op de kruin mischien iets te sterk.

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 10:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Henk47 schreef:
Hetzelfde soft-focus filter. Omdat de achtergrondverlichting omgedraaid is en richting camera schijnt, komt er een flare over de foto (was verzoek van model, die had zo'n voorbeeld bij zich).
En tóch is deze foto scherp op de plaatsen waar het moet. Het soft-focusfilter werkt alleen op de onscherpe gedeelten van de opname (en geeft hier flare natuurlijk).
Ik heb wel eens zo'n filter gezien waarbij er ronde gaatjes in het filterglas zaten. Dít filter heeft bolletjes liggen op het filterglas.

Wil je van een ander ook nog tips? Of geef je die zelf al...

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 12:43 
Lid
Fotografie

Deze is vele maten beter Henk :up

Het lichte plekkie op de kruin is makkelijk te verhelpen. want deze foto kan goed een crop hebben tot halverwege het hoofd. Zo houdt je wel het tegenlicht, maar ben je vd hotspot af.

Citaat:
En tóch is deze foto scherp op de plaatsen waar het moet

klopt.
En hier kan het softe effect mij goed smaken.
Aan de andere kant doet deze bij wel het gevoel versterken dat er bij de andere wellicht toch nét iets mis is gegaan,... :blush Even in de exif gekeken en ben bang dat het wellicht lichte bewegingsonscherpte is, gezien er op 1/60 is geschoten. Voor meer dynamische poses,.. ook waarbij het model stil staat of probeerd te staan zou ik toch mijn sluiter verhogen van 1/125 of 1/160 Henk,... zo laat je niets aan het toeval over en sluit je dit soort dingen gewoon uit.

Ook deze foto is op 1/60 geschoten, maar deze pose kost het model minder moeite/kracht.
Bij de andere pose welke wat onnatuurlijker is komt ook wat kracht kijken,..... een minimale beweging door evt krachtsinspanning kan al voor bewegingsonscherpte zorgen.

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 16:11 
Lid
Fotografie

Had de crop van Martinvh in gedachten.
Voor de rest een fraaie foto van een idem dito model.

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 22:17 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Spreekt mij aan, doet de kijker teruggaan naar de late 70, begin 80er jaren :)

Effect met tegenlicht, met name op de kruin mischien iets te sterk.

Ik werd beperkt door het voorbeeld, dat was een stuk erger....

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 22:21 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:
...........
Aan de andere kant doet deze bij wel het gevoel versterken dat er bij de andere wellicht toch nét iets mis is gegaan,... :blush Even in de exif gekeken en ben bang dat het wellicht lichte bewegingsonscherpte is, gezien er op 1/60 is geschoten. Voor meer dynamische poses,.. ook waarbij het model stil staat of probeerd te staan zou ik toch mijn sluiter verhogen van 1/125 of 1/160 Henk,... zo laat je niets aan het toeval over en sluit je dit soort dingen gewoon uit............

En zo is het. In de studio heb ik de sluitertijd in de regel op 1/125. Maar tot mijn verwondering merk ik soms, dat de kaboutertjes aan die knop liggen te draaien....
Serieus, de bovenknop op de Canon verdraait soms ongewild. Regelmatig moet ik hem terugzetten naar 1/125. Ik heb dat hier kennelijk niet in de gaten gehad. zal er nóg meer op moeten letten..
Thanks, Henk

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 22:31 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Henk47 schreef:
Martinvh schreef:
...........
Aan de andere kant doet deze bij wel het gevoel versterken dat er bij de andere wellicht toch nét iets mis is gegaan,... :blush Even in de exif gekeken en ben bang dat het wellicht lichte bewegingsonscherpte is, gezien er op 1/60 is geschoten. Voor meer dynamische poses,.. ook waarbij het model stil staat of probeerd te staan zou ik toch mijn sluiter verhogen van 1/125 of 1/160 Henk,... zo laat je niets aan het toeval over en sluit je dit soort dingen gewoon uit............

En zo is het. In de studio heb ik de sluitertijd in de regel op 1/125. Maar tot mijn verwondering merk ik soms, dat de kaboutertjes aan die knop liggen te draaien....
Serieus, de bovenknop op de Canon verdraait soms ongewild. Regelmatig moet ik hem terugzetten naar 1/125. Ik heb dat hier kennelijk niet in de gaten gehad. zal er nóg meer op moeten letten..
Thanks, Henk

Dan ben ik toch benieuwd naar welke Canon jij hebt. Ik schiet ook met Canon, twee modellen maar ik heb hier nog nooit last van gehad.

Mooie foto en model, maar ik zou zeker de door Martin voorgestelde crop doorvoeren, maakt de foto een stuk sterker.

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 10:45 
Lid
Fotografie

fran schreef:
Henk47 schreef:
Martinvh schreef:
...........

Thanks, Henk

Dan ben ik toch benieuwd naar welke Canon jij hebt. Ik schiet ook met Canon, twee modellen maar ik heb hier nog nooit last van gehad.

Mooie foto en model, maar ik zou zeker de door Martin voorgestelde crop doorvoeren, maakt de foto een stuk sterker.

Canon 1D Mark IV (deze foto mee gemaakt) en 5D Mark II. Kennelijk raak ik met m'n wijsvinger die draaiknop.....
En een crop zoals ik 'm dan zie....
.
Fotografie

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 12:24 
Lid
Fotografie

Yep :up
Mooi!

Overigens kan ik me dat gedoe met dat wieltje wel voorstellen Henk. Ik heb zelf een tijdje met de 5DII geschoten en daar zit die knop idd ook vlak naast de ontspanknop.
Als de camera dan vervolgens al wat ouder is, en het wiel wordt wat "soepeler" snap ik best dat dat evt zou kunnen.

@de dames,... Jullie hebben wat dunnere vingertjes :p

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012 13:22 
Lid
Fotografie

Hmmm, inde crop stoort de scheiding in haar haar me heel erg. Dat had ik niet in het origineel. Op één of andere manier wordt daar nu veel meer de nadruk op gelegd.

Toch maar terug naar de eerste versie :vlag .

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 26 jun 2012 01:39 
Lid
Fotografie

Pjerry schreef:
Hmmm, inde crop stoort de scheiding in haar haar me heel erg. Dat had ik niet in het origineel. Op één of andere manier wordt daar nu veel meer de nadruk op gelegd.

Toch maar terug naar de eerste versie :vlag .

Ik geef me over!

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 26 jun 2012 01:40 
Lid
Fotografie

MrsNuke87 schreef:
smoesjes smoesjes smoesjes :P ga hem onthouden :rof

Ik geef me over.
Van vrouwen win je toch nooit.
en van den dezen al helemaal niet :rof

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 26 jun 2012 01:40 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:
Yep :up
Mooi!

Overigens kan ik me dat gedoe met dat wieltje wel voorstellen Henk. Ik heb zelf een tijdje met de 5DII geschoten en daar zit die knop idd ook vlak naast de ontspanknop.
Als de camera dan vervolgens al wat ouder is, en het wiel wordt wat "soepeler" snap ik best dat dat evt zou kunnen.

@de dames,... Jullie hebben wat dunnere vingertjes :p

en jij, je hebt een trappisteke verdiend m'n vriend..... :rof

Linsey 2
BerichtGeplaatst: 26 jun 2012 12:00 
Lid
Fotografie

flashsplash schreef:
Henk, ik vind deze wel heel wat hebben. :up :up Doet me een beetje aan de Billitis opnames denken van David Hamilton.

Ik denk dat je hier hebt aangetoond dat je met filters (echte en geen PS) heel wat kan.

Wat is het type/merk filter die hier is gebruikt Henk?

Het origineel vind ik top :up En je hebt de wensen van het model ingevuld. Dat is ook belangrijk

Thanks, misschien had ik dat wel in mijn achterhoofd, maar zoals gezegd het model had een voorbeeldje bij, gemaakt met een iphone....
Ik vind de vlakverdeling in de originele foto ook beter.
Het filter is een, awel, kzal er een fotoke bij doen dan zie je hem in het echt...
.
Fotografie
groetens, Henk

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp